Vieja-Tråden 2007

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • May 2006
    • 1816

Tjena
    Lägger upp några bilder på dom V.fenstrata "Catemaco" yngel som föddes i början på Februari i år, de har växt ordentligt är ca 6-7 cm idag och börjar få vuxenfärgen.

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
      Tjena
      Lägger upp några bilder på dom V.fenstrata "Catemaco" yngel som föddes i början på Februari i år, de har växt ordentligt är ca 6-7 cm idag och börjar få vuxenfärgen.
      Fina fiskar.

Hur ser de vuxna ut nu?
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • May 2006
        • 1816

Ursprungligen postat av jinnarparen
        Fina fiskar.

Hur ser de vuxna ut nu?
        Jag har nu en trio (1 hane och 2 honor) kvar av de 10 st som jag importerade Oktober 2006, dom är ca 18-20 cm och den ena är inte den andra lik.
        Vid vilken storlek de färgar om är mycket varierande, enligt min erfarenhet så färgar de om vid en storlek av 4-15 cm.

Bilder på min trio
        1. hane
        2. hona
        3. hona, har inte färgat klart ännu utan de svarta markeringarna blir mindre för varje dag.

Kommentar

• Micke Jarhl
          Användare
          • April 2002
          • 2277

Jag har nu en trio (1 hane och 2 honor) kvar av de 10 st som jag importerade Oktober 2006, dom är ca 18-20 cm och den ena är inte den andra lik.
          Vid vilken storlek de färgar om är mycket varierande, enligt min erfarenhet så färgar de om vid en storlek av 4-15 cm.

Bilder på min trio
          1. hane
          2. hona
          3. hona, har inte färgat klart ännu utan de svarta markeringarna blir mindre för varje dag.

Riktigt fina Ove både dom små och stora kul att se..
          Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Bilder på min trio
            1. hane
            2. hona
            Hanen var ju riktigt fin, honorna blir kanske lika fina när de är klara.

...och du hade hur många yngel över sa du ???
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • May 2006
              • 1816

Hanen var ju riktigt fin, honorna blir kanske lika fina när de är klara.

...och du hade hur många yngel över sa du ???
              Tyvärr så har jag endast 5 st i 6-7 cm storlek. Men jag har också ett 30-tal på tillväxt, men de är än så länge bara 1 cm. Sedan vet jag att det finns ett 20-tal yngel i Borås också.

Det tråkiga med mina vuxna firrar att de 2 senaste lekarna blivit totalt misslyckade, hanen har istället för att befrukta rommen ätit upp den.

Får se om det är något tillfälligt, ser ut att bli lek snart igen.

Kommentar

• Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • May 2006
                • 1816

Snyggaste Viejan

Tjena

Tja.... det är ju angenäma problem man har när man har Vieja som favorit släkte, men vilken art är egentligen snyggast?

Ja vi har ju argentea, microphtalma och synspila som är mycket vackra. Men så får man se bilder på Jarinens bifasciata "Rio Chachamax" och då undrar man ju om inte den är den vackraste av dem alla. ja sen börjar man tänka efter, och brediohri och regani är ju inte direk fula dom heller och godmanni är ju en pärla samt att maculicadan kan ju bli riktigt stilig, ja sen har vi ju heterospila som inte är så tokig den heller och fenestraten med sitt knallröda huvud är oxå en kandidat.

Tja vad tycker ni? vilken är den snyggaste Viejan?

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

Tjena

Tja.... det är ju angenäma problem man har när man har Vieja som favorit släkte, men vilken art är egentligen snyggast?

Ja vi har ju argentea, microphtalma och synspila som är mycket vackra. Men så får man se bilder på Jarinens bifasciata "Rio Chachamax" och då undrar man ju om inte den är den vackraste av dem alla. ja sen börjar man tänka efter, och brediohri och regani är ju inte direk fula dom heller och godmanni är ju en pärla samt att maculicadan kan ju bli riktigt stilig, ja sen har vi ju heterospila som inte är så tokig den heller och fenestraten med sitt knallröda huvud är oxå en kandidat.

En riktigt röd synspila i toppform är, enligt mig, snyggast.
                  Tyvärr så är det väldigt svårt att få se sådana live.

Alternativt, är det någon av er som minns den zonata som FI (Fredrik Isaksson) hade på bild här för några år sedan. Kan man få tag på just den varianten av zonata så har man också något riktigt fint att titta på.

Hmm, synspila och zonata i ett stoort kar, det hade varit något.
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

För tillfället känns det för min del som Argentea ligger bra till, numera har jag en själv men framförallt baserat på vad jag sett hos Beast och hans Argentea så är det ju nåt helt fantastiskt och då är de långt ifrån fullvuxna. Skall bli intressant att se dessa som fullvuxna, kan knappt bärga mig. Bifasciata ligger riktigt bra till också, det är min favorit innan jag stiftat bekantskap med Argentean.

Det finns dock en art som jag finner som riktigt snygg, som jag kan tänka mig många tycker är bara grå och trist men Breidohri gillar jag skarpt också, den har en härlig teckning när den är i form, gnistrande med peppriga prickar. Som sagt Vieja släktet är helt fantastiskt egentligen, alla är snygga och coola på sitt eget sätt, jag skulle vilja spinna vidare här om exempelvis Maculicauda eller nämnda Synspila men snart är man igenom hela släktet.

Men just nu känns Argentea, Bifasciata och Breidohri som de vackraste om en skall välja för min del.

Mvh Jari

Kommentar

• tjornpatrik
                      Användare
                      • August 2006
                      • 830

Fenestratan ligger högt på min lista likaså Regani. Tror egentligen jag gillar alla Vieja arter jag sett hittills. Zonatum och Breidohri är två Vieja arter jag inte haft ännu som jag vill ha ( får väl knö in ett 540 till i lägenheten eller nåt ). Nobbade ett lekpar Zonatum sist jag var i Sandby vilket jag lär få ångra ett bra tag framöver.

Fina bilder förresten Ove
                      Senast redigerad av tjornpatrik; 28 September 2007, 21:13.

Kommentar

• Micke Jarhl
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2277

Vieja är den ultimata CA egentligen otroliga färger, massa jäkla anama, rejäl storlek, röjer och kan ställa till det för ägaren ...men oj massor med karaktär egen vilja dom har allt (fast nu pratar jag inte för alla dom skiljer sig en del men häftiga fiskar är det..anser jag iaf..
                        Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                          Vieja är den ultimata CA egentligen otroliga färger, massa jäkla anama, rejäl storlek, röjer och kan ställa till det för ägaren ...men oj massor med karaktär egen vilja dom har allt (fast nu pratar jag inte för alla dom skiljer sig en del men häftiga fiskar är det..anser jag iaf..
                          Ja, där håller jag nog med att Vieja är väldigt oförutsägbara och där gäller bara "att pröva sig fram". Dessutom skulle jag inte påstå att Vieja är fredliga på nåt sätt, de är ganska envisa när de bestämt sig för att en fisk inte skall finnas i territoriet och kan vara frustrerande för en. Vieja är nog det släkte tycker jag där man behöver tänka sig för mest vilka konstellationer man planerar. När man får till det dock, så är det oftast fantastiska ciklider både vad gäller färg och beteende. Lekande Viejor är lite knepigt eftersom de inte bildar par i vanlig mening utan hanarna är klara när de gjort sitt oftast och knallar vidare, vilket då inte är möjligt i ett akvarium och kan resultera i trasiga honor ock så vidare.

I och med allt detta så är den ju också intressantast, en utmaning att hålla eftersom man aldrig kan veta hur det skall gå.

Mvh Jari

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Ursprungligen postat av patriks155
                            Fenestratan ligger högt på min lista likaså Regani. Tror egentligen jag gillar alla Vieja arter jag sett hittills. Zonatum och Breidohri är två Vieja arter jag inte haft ännu som jag vill ha ( får väl knö in ett 540 till i lägenheten eller nåt ). Nobbade ett lekpar Zonatum sist jag var i Sandby vilket jag lär få ångra ett bra tag framöver.

Fina bilder förresten Ove
                            Zonatalekparet var förmodligen det som jag hade lämnat in, om det var för några månader sen.
                            Detta såg ut att vara av den gråare varianten, jag vill ha tag på de zonata som går mer i blått. De skall finnas, det gäller bara att hitta dem.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• tjornpatrik
                              Användare
                              • August 2006
                              • 830

Zonatalekparet var förmodligen det som jag hade lämnat in, om det var för några månader sen.
                              Detta såg ut att vara av den gråare varianten, jag vill ha tag på de zonata som går mer i blått. De skall finnas, det gäller bara att hitta dem.
                              Har för mig jag hörde att det var från dig. Fattar inte att jag kunde tabba mig så och inte köpa paret så länge som jag velat ha Zonatum. Får snart ringa till Sandby igen och se om han har något intressant inne, synd bara att man bor så långt bort.

Misstänker att du menar liknande de blå Zonatumen som FI hade?? Blev helt såld när jag såg zonatum bilderna på hans sida

Kommentar

• deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

urvalsodlad vieja =)=)
                                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...