Thanks for the warm welcome.
Vieja-Tråden 2007
Kollaps
X
-
-
I believe this thread is about Vieja/Paratheraps. I currently have Synspilum, Zonatum, Ufermanni, Bifasciatum, Breidohri, Fenestratum, Heterospilum, Regani, and Argentae.
Here are some current photos:
Breidohri
Bifasciatum
Juvenile Pink Fenestratum
Synspilum
Regards,
MoKommentar
-
Ursprungligen postat av AquamojoI believe this thread is about Vieja/Paratheraps. I currently have Synspilum, Zonatum, Ufermanni, Bifasciatum, Breidohri, Fenestratum, Heterospilum, Regani, and Argentae.
Breidohri
Bifasciatum
Synspilum
Regards,
MoMvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Ursprungligen postat av AquamojoI believe this thread is about Vieja/Paratheraps. I currently have Synspilum, Zonatum, Ufermanni, Bifasciatum, Breidohri, Fenestratum, Heterospilum, Regani, and Argentae.
Breidohri
Bifasciatum
Synspilum
Regards,
Mo
Very nice pictures Aquamojo!! and welcome here..Iam curios on V.Ufermanni and V.Heterospilum
don`t hesitate if you have pictures on themeMicke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Breidohri
Bifasciatum
Synspilum
Regards,
MoKommentar
-
I have a 7,000 liter pond in my basement. The Heterospilum are in my pond.
Here are photos of the Ufermanni:
Competing females
Male & Female:
Male
Kommentar
-
när jag kom hem idag, hittade jag den främre halvan av min huejeta gädda, trodde aldrig att de skulle vara så glupska, mina zonatum :O de delade gäddan på mitten, den var ca 14cm lång o ca 2-3 cm tjock. sicka monster...Kommentar
-
Ursprungligen postat av Johannär jag kom hem idag, hittade jag den främre halvan av min huejeta gädda, trodde aldrig att de skulle vara så glupska, mina zonatum :O de delade gäddan på mitten, den var ca 14cm lång o ca 2-3 cm tjock. sicka monster...
låter märkligt Johan känner inte till att dom är rovdjur veijorna...möjligen att dom äter upp resterna om den har dött på annat sett kanske någon annan kan förklara detta bättre..Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Ursprungligen postat av Johannär jag kom hem idag, hittade jag den främre halvan av min huejeta gädda, trodde aldrig att de skulle vara så glupska, mina zonatum :O de delade gäddan på mitten, den var ca 14cm lång o ca 2-3 cm tjock. sicka monster...Mvh
RobinKommentar
-
ja de var trist, spec nu när den äntligen började få lite strl. den växte inte fort direkt. men man lär sig av misstagen.Kommentar
-
Jag var med om något liknande för ett tag sedan, efter att mina maculicaudor fått fasta en dag så gav de sig på en sorubim lima. Det var 2 st som attackerade den stackars malen och de han äta upp ena ögat på den, men man såg att de var ute efter att äta upp den. Jag kastade i en näve pellets så de fick lite annat att tänka på, och malen hann gömma sig. Så man kan säga att hungriga Viejor kan vara riktigt rovgiriga. Ja hur gick det med liman då? jo han gömde sig i en grotta i ca 3 veckor, men när han väl kom fram så hade såret läkt riktigt fint. Jag har efter denna händelse slutat med fastedagar i den burken.Kommentar
-
Har läst en massa här i CA-delen och blivit mer och mer sugen på någon större centralare, så igår slog jag till på 3st Synspilum som kommer att få gå i mitt 400l kar tills dess det behövs något större. Malawicikliderna får flytta till källaren och min lilla minilokal där. Ytterligare en anledning är ju att det blir lite mer som "husdjur" nu vilket är kul när man har små barn också.
Jag köpte dem på Herkules i Göteborg och han jag köpte dem av kom inte ihåg var de kom ifrån, finns det möjligen någon här om för något halvår sedan eller så sålt till den affären? Vore kul att få reda på var de kommer ifrån om de inte är från tjeckien eller liknande.
Jag kommer säkeligen att återkomma i denna forumdel med frågor framöver, hoppas det kan bli ett par av dem och att alla inte är av samma kön.540 (180x60x50) under uppbyggnad
30L Nano under planering
Drömmer om ett NanorevKommentar
-
Har läst en massa här i CA-delen och blivit mer och mer sugen på någon större centralare, så igår slog jag till på 3st Synspilum som kommer att få gå i mitt 400l kar tills dess det behövs något större. Malawicikliderna får flytta till källaren och min lilla minilokal där. Ytterligare en anledning är ju att det blir lite mer som "husdjur" nu vilket är kul när man har små barn också.
Jag köpte dem på Herkules i Göteborg och han jag köpte dem av kom inte ihåg var de kom ifrån, finns det möjligen någon här om för något halvår sedan eller så sålt till den affären? Vore kul att få reda på var de kommer ifrån om de inte är från tjeckien eller liknande.
Jag kommer säkeligen att återkomma i denna forumdel med frågor framöver, hoppas det kan bli ett par av dem och att alla inte är av samma kön.
Kul att du har slagit till och handlat några Synspila, en mycket vacker fisk som bara blir finare o finare ju större dom blir precis som i stort sett alla CA..
Men som du sa så räcker nog inte ett 400L så länge men det har du ju koll på.
Hur stora är dom nu? Har själv 3 stycken, 1 hane o 2 honor. Hane är ca 22-23 cm och honorna 17-18 cm nu..Ha lite koll så att ingen av dom blir utmobbad, för då kan det gå snabbt..
Mvh JockeMvh Jocke
-
Välkommen till den underbara CA världen
Men som du sa så räcker nog inte ett 400L så länge men det har du ju koll på.
Hur stora är dom nu? Har själv 3 stycken, 1 hane o 2 honor. Hane är ca 22-23 cm och honorna 17-18 cm nu..Ha lite koll så att ingen av dom blir utmobbad, för då kan det gå snabbt..
Mvh Jocke
Hur är det med sällskap, jag har sett att många har några snabba, större tetror, har även funderat på guldsöm skulle det funka? andra tips eller ska de kanske gå ensamma med en pleco och ett par ancistrus?540 (180x60x50) under uppbyggnad
30L Nano under planering
Drömmer om ett NanorevKommentar
-
Tackar! Den största är knappt 10cm och de två andra är runt 7-8 sådär. Just nu går de i ett lite mindre kar tills dess att 400L blir ledigt och jag tycker mig redan se att två håller ihop lite mer, vi får se hur det går. Hoppas ju på att kunna få ett par.
Hur är det med sällskap, jag har sett att många har några snabba, större tetror, har även funderat på guldsöm skulle det funka? andra tips eller ska de kanske gå ensamma med en pleco och ett par ancistrus?
I det karet du har så skulle något annat ciklid sällskap inte funka särskilt länge men ett tag går nog, det är för litet, Synspilan når utan vidare 30 cm..
Guldsömen som förövrigt är en SA kanske kan funka men då ska dom nog vara lite större än dina Synspila när du skaffar dom..Mvh Jocke
Kommentar