Vilka fiskar kan man tjäna en slant på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

    #46
    Ursprungligen postat av tricoti
    Jag kan nog glömma att köpa "kakese" leptosoman för 89:- NOl tar 225:-/st.
    Nja, det vet man aldrig, rätt som det är så dyker det upp någon som har lyckats att odla kakesen, och då faller priserna igenJanne

    Kommentar

    • pny
      Användare
      • April 2002
      • 210

      #47
      Ursprungligen postat av algskraparn
      En fundering, kan inte växtodling ge mer pengar?
      Ja, kanske om du har ett växthus att odla i under sommaren. De allra flesta akvarieväxter odlas ju främst ovan vatten kommersiellt. Att odla växter under vatten med konstgjord belysning är nog mer tveksamt pga det höga elpriset.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

        #48
        Ursprungligen postat av Pabbe
        Var delaktig i en lokal för odling för ett femtontal år sedan. Trodde det skulle funka så att jag på sikt skulle kunna jobba 50-75% i ordinarie jobb...nej, det blev bara en oerhört dyr och tidskrävande hobby.
        Numera nöjer jag mig med att vid sidan av mitt "huvudakvarium" ha ett större kar där jag alltid har yngel av någon hyfsat attraktiv art (SA för tillfället) samt ett kar där det alltid går 50-100 ancistrusyngel.
        Säljer i snitt för 2000-3000 kr/år. Det täcker med råge den el karen förbrukar, samt en del annat.
        Betraktar det som en "vinst" som samtidigt är ytterst stimulerande att syssla med när det inte blir kravfyllt.

        P
        Här håller jag med helt och hållet - ancistrus är min bulk - men det måste vara kul framförallt och inte bli alltför kravfyllt...4 kar är i mesta laget föär mig och grabbarnas 2 (extra) hinner jag knappt med...den yngste tar snart helt eget ansvar och det ska bli skönt!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Snap3
          Användare
          • May 2009
          • 51

          #49
          hur mycket kan man sälja guppys för?
          akvarium juwel

          Kommentar

          • algskraparn
            Användare
            • September 2006
            • 159

            #50
            Ursprungligen postat av Snap3
            hur mycket kan man sälja guppys för?
            Jag skulle säga att det helt och hållet beror på vad det är för guppy.

            Har du dragit fram någon unik färgvariant på en geissnerguppy finns säkert någon japan som vill betala lika mycket för den som en villa kostar här i svedala.

            Kommentar

            • Snap3
              Användare
              • May 2009
              • 51

              #51
              Ursprungligen postat av algskraparn
              Jag skulle säga att det helt och hållet beror på vad det är för guppy.

              Har du dragit fram någon unik färgvariant på en geissnerguppy finns säkert någon japan som vill betala lika mycket för den som en villa kostar här i svedala.
              Haha okej, hur säljer man en sådan fisk till marknaden i Japan då?

              Annars hur är det med vanliga guppys? Köper butiker dessa för en billig slant eller går dom äns att sälja på blocket?

              mvh
              akvarium juwel

              Kommentar

              • tricoti
                Användare
                • June 2009
                • 249

                #52
                Om du vill ha ett jädrans spring hemma hos dig så visst, lägg ut guppy´s på blocket..5:-styck?Eller spring runt bland akvarieaffärer o sälj! Hmm,man skanske skulle testa guppyodling I TV PROGRAMMET DRAKNÄSTET.Kan man få en halvmille mot 12% av odlingen??
                Senast redigerad av tricoti; 15 June 2009, 18:20.

                Kommentar

                • Snap3
                  Användare
                  • May 2009
                  • 51

                  #53
                  Ursprungligen postat av tricoti
                  Om du vill ha ett jädrans spring hemma hos dig så visst, lägg ut guppy´s på blocket..5:-styck?Eller spring runt bland akvarieaffärer o sälj! Hmm,man skanske skulle testa guppyodling I TV PROGRAMMET DRAKNÄSTET.Kan man få en halvmille mot 12% av odlingen??
                  man kan ju låta akvariet stå utan för dörren med en liten låda, gupppy 5kr st lägg pengarna i lådan?
                  akvarium juwel

                  Kommentar

                  • tricoti
                    Användare
                    • June 2009
                    • 249

                    #54
                    Satsa på dyra stimfiskar som ingen annan odlar..Typ cyprichromis "kakese"..Den betalar JAG bra för. Eller odla någon annan "dyr" ciklid..Eller en lite L-mal..Svart med vita prickar.Det är en populär färgsättning..Eller urvalsodlade duboisi med ungfisk teckning..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...