Vilka fiskar kan man tjäna en slant på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

    #31
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Jag köpte ett gäng gröna svärdbärare VF från Catemacosjön. Dessa håller jag på och odlar.
    De har redan fått tre yngel och snart är jag rik!
    hehe det är en bra början kämpa på ....jag skulle gärna vilja tjäna pengar på min hobby men det ända jag tjänar på är livsglädje att hålla vissa fiskar som andra folk inte förstår sig på i deras ögon är de gråa fiskar men i mina ögon är de riktiga juveler

    att tjäna pengar på ungfödare, tetror och skalarer går väl om alla kar är fulla med dom men har man inget intresse för dom så är det bara en massa förbrukad tid.

    hellre glad och fattig än tappad livslust

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

      #32
      Angående var alla ancistrus som säljs tar vägen så tror jag de dör ganska omgående när de kommer till kunden, detta pga att många av grossisterna levererar fisk på ca 2 cm, och då är de känsliga för flytt och andra förändringar. Personligen skulle jag aldrig släppa en ancistrus på under 3 cm, oftast försöker jag få upp dem till 4-5 cm innan jag ens tar kontakt med butik.

      Att sälja till privatpersoner är helt ute ur diskussionen eftersom många människor hellre betalar 49.- för en 2 cm ancistrus i butik än 25.- för en 4 cm hos en privatperson, dessutom är det inte så najs att ha folk springande hemma för en eller två fiskar.
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • aquastyle
        Användare
        • December 2006
        • 42

        #33
        Nu är jag lite i utkanten av diskussionens kärna här, men jag slänger ändå ut frågan: Ungefär hur stor är en Ancistrus då den blir "könsmogen"?
        Och delfråga 2, är det vid denna tid ungefär samma storlek på honor som hanar?
        http://www.akvarietorget.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #34
          Ursprungligen postat av jonre723
          Ungfödare, Scalare och Ancistrus är det som man ska odla om man vill ha pengar och en tråkig hobby...
          Tror du satte huvudet på spiken där. Tilläggas kan väl även fjärilsciklider. Sedan får man klura lite - stora mängder av någon viss firre till ett lågt pris kan ge mer än vad man tror. Jag har räknat fram och tillbaka, och det ska inte vara omöjligt att gå med bra vinst med min lilla lokal (ca 25 m2). Tidigare ägare av anläggningen drog t ex fram över 100 000 neontetror, och får man 50 öre/fisk till grossist så blir det pengar av det också. Men det är väl även ett val runt enkel skötsel/odling kontra antal. Sådant som mestadels sköter sig själv ger ju mest pengar för arbetsinsatsen. Jag lär i vart fall få reda på om det går, är ju liksom det som är syftet med hela anläggningen.

          Om man bara odlar de fiskar man tycker mest om så riskerar man att gå duktigt back i vart fall. När det gäller sjöciklider så ska man förmodligen satsa på lite mindre arter som nybörjare gärna fascineras av. Snäcklekare och små jullar tror jag kan gå bra. Troffar och en del sandciklider också kanske. På Malawifronten får man klura på vad som säljer i stora mängder, där ligger väl just demasoni och rödzebran bra till.

          Håller man dessutom ögonen öppna för nyheter och klipper dem direkt när de kommit ut på marknaden så kan man verkligen göra en slant. Ffa om man breddar sin marknad till globalt. En polare som är duktig på corys har knäckt en sällsynt art som de med glädje ger drygt 3000 spänn _per fisk_ för i Japan. Att dra iväg något hundratal corys till Japan är således lönsamt - första gången. Sedan är nog marknaden mättad, och arten odlas inom en snar framtid även i Japan.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #35
            Ursprungligen postat av aquastyle
            Nu är jag lite i utkanten av diskussionens kärna här, men jag slänger ändå ut frågan: Ungefär hur stor är en Ancistrus då den blir "könsmogen"?
            Och delfråga 2, är det vid denna tid ungefär samma storlek på honor som hanar?
            Tippar på runt en fem-sex centimeter. Hannen ska ha fått mustasch i vart fall. Möjligen blir honorna könsmogna snabbare.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • mats persson
              Användare
              • November 2006
              • 13

              #36
              tjäna pengar på diskus

              hej försök inte tjäna pengar på diskus. det är alldeles för svårt och dyrt. tänk dig att hålla en massa kar med en temp på 29-30 och sen byta 90% av vattnet varje dag.detta skall du jämföra med fjärran östern där 29 gradigt vatten inte kostar något och arbetslönen är helt annorlunda än vi har här.tänk även på att man måste få mer för ynglet än vad man har lagt ut på mat. jag tror inte det hjälper hur många neontetror man än drar fram och får 50 öre styck för, det kommer ändå aldrig att räcka till utgifterna och än mindre till någon lön. försök ha fiskarna för att det är roligt eller intressant, något annat är inte lönt

              Kommentar

              • Snap3
                Användare
                • May 2009
                • 51

                #37
                Ursprungligen postat av mats persson
                hej försök inte tjäna pengar på diskus. det är alldeles för svårt och dyrt. tänk dig att hålla en massa kar med en temp på 29-30 och sen byta 90% av vattnet varje dag.detta skall du jämföra med fjärran östern där 29 gradigt vatten inte kostar något och arbetslönen är helt annorlunda än vi har här.tänk även på att man måste få mer för ynglet än vad man har lagt ut på mat. jag tror inte det hjälper hur många neontetror man än drar fram och får 50 öre styck för, det kommer ändå aldrig att räcka till utgifterna och än mindre till någon lön. försök ha fiskarna för att det är roligt eller intressant, något annat är inte lönt
                Drar man fram 100k tetror och säljer för 50 öre st så lär ju konstnaderna vara betalda för en period framöver. Fast nu vet ja ju inte om du har minusgrader inne och försöker värma upp dina 1000 liters kar till 30 grader. Man får ju försöka ha en billig odling så man går iafl lite plus, många bäckar små.

                Men det är ju klart att det först och främst ska vara roligt och där är det ju
                akvarium juwel

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • September 2006
                  • 1805

                  #38
                  Var delaktig i en lokal för odling för ett femtontal år sedan. Trodde det skulle funka så att jag på sikt skulle kunna jobba 50-75% i ordinarie jobb...nej, det blev bara en oerhört dyr och tidskrävande hobby.
                  Numera nöjer jag mig med att vid sidan av mitt "huvudakvarium" ha ett större kar där jag alltid har yngel av någon hyfsat attraktiv art (SA för tillfället) samt ett kar där det alltid går 50-100 ancistrusyngel.
                  Säljer i snitt för 2000-3000 kr/år. Det täcker med råge den el karen förbrukar, samt en del annat.
                  Betraktar det som en "vinst" som samtidigt är ytterst stimulerande att syssla med när det inte blir kravfyllt.

                  P

                  Kommentar

                  • Marcus Karlsten
                    Användare
                    • January 2013
                    • 318

                    #39
                    Hur för håller sej butiker/grossister till hobbyodlare?

                    I andra brancher finns det en viss irritation mot hobby/pensonärer
                    som utför abete till en allt för låg kostnad, med motiveringan att de tycker det
                    är roligt att "hålla på". De tänker inte på att de kanske utnyttjas för att dumpa priset på marknaden och gör det omöjligt för de som har mål att leva på det.

                    Alltså, ger en inköpare förhållande viss samma samma betalning till en hobbyodlare som sina vanliga leverantörer?

                    Vad tycker butiker om att man marknadsför sin odling t.ex. här på Köp/Sälj?
                    (Tycker det är dåligt med annonser från de lite större hobbyodlarna)
                    www.marcuskarlsten.se
                    -www.mobelspecialen.se-

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      #40
                      (Tycker det är dåligt med annonser från de lite större hobbyodlarna)

                      jag tror faktiskt inte dom har tid

                      visst om det kommer någon med brinnande intressen och köper en större mängd fiskar och har kontanter,
                      (normalt får man sälja max fyra fiskar väntat på kunden ett par timmar sedan ska man diskutera om dom är värda 40-50kr st)

                      men annars är det en bra värmestuga
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • tricoti
                        Användare
                        • June 2009
                        • 249

                        #41
                        Tjoho,mitt första inlägg.Varför odlas det så få varianter av leptosomor?? Jag skulle lätt kunna köpa ett tjog "kekese" om man kunde få dom för runt 89:-styck..Titta på bilden på NOL´s hemsida är den inte fina fisken?

                        Kommentar

                        • Orppo
                          Användare
                          • September 2004
                          • 518

                          #42
                          Tjäna pengar?
                          Har du en Braxen på minst 2 Kilo,kan jag tänka mig att pröjsa en bra slant.

                          Villkoren är att etablera den i min damm,siffrorna utbetalar jag när fisken är inkoppad efter konstens alla regler.

                          Någon som har en fet Braxen till övers?
                          Svar tillengar att tjäna.

                          Kommentar

                          • algskraparn
                            Användare
                            • September 2006
                            • 159

                            #43
                            En fundering, kan inte växtodling ge mer pengar?
                            Fisken (fiskmaten) får då fungera som gödsel...

                            Kommentar

                            • Santa
                              Användare
                              • December 2006
                              • 93

                              #44
                              Jag håller på lite och odlar,jag blir glad bara jag får tillbaka hyran+mat.
                              Har hålt på i ca 3 år nu och det senaste halvåret har jag kunnat ha lokalen utan kostnad,men jag tjänar inga pengar så jag kan sluta jobba.
                              Man gör ju det här för att det är en hobby, kul o lyckas få kullar och dra upp dom till vuxna..
                              Sen byter man ut lite då och då så blir det ännu roligare
                              Malawi i massor

                              Kommentar

                              • tricoti
                                Användare
                                • June 2009
                                • 249

                                #45
                                Jag kan nog glömma att köpa "kakese" leptosoman för 89:- NOl tar 225:-/st.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...