Vilka fiskar kan man tjäna en slant på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

    #16
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Jag undrar vart alla Ancistrus tar vägen? Inte ens katterna äter dom.
    det finns mer akvarium där ute än vad du tror

    Kommentar

    • daniel60
      Användare
      • March 2003
      • 527

      #17
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Jag undrar vart alla Ancistrus tar vägen? Inte ens katterna äter dom.
      Det har jag också undrat.
      Vuxna exemplar är ju hur tåliga - och produktiva - som helst.
      Det måste vara så att 99,9% av alla Ancistrus som säljs är små (=känsliga) och utsätts för grov vanskötsel av okunniga ägare.
      Fast det är kul att någon del av akvarieintresset INTE gör stora hål i plånboken.
      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
      Mina fiskar & burkar

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • October 2004
        • 439

        #18
        Ungfödare, Scalare och Ancistrus är det som man ska odla om man vill ha pengar och en tråkig hobby...
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Levandefödare och ancitrus Tror jag att går bra och bli av med men scalarer tja med tanke på att säljs mest 54 liters akvarier åtminstone om man ser på reklam och akvarie staplarna så borde ett par kullar scalarer mätta marknaden lokalt en bra stund,men visst kan jag ha helt fel.

          Kommentar

          • jonre723
            Användare
            • October 2004
            • 439

            #20
            Min erfarenhet är att scalarer säljer enormt bra. Dessvärre oavsett kvalitet och storlek.
            Och så är det.
            /J

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #21
              Vill man verkligen tjäna mycket pengar på att odla fiskar så skallman nog satsa på en lyckad odling av Ancistrus, Guppy och Molly eller så. Jag hoppas dock aldrig jag kommer tänka på så sätt att jag måste tjäna pengar på min hobby och väljer fiskar utifrån det.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Ante
                Användare
                • November 2002
                • 571

                #22
                Ursprungligen postat av jonre723
                Min erfarenhet är att scalarer säljer enormt bra. Dessvärre oavsett kvalitet och storlek.
                tyvärr har du rätt, det går knappt att hitta fina naturtliga scalarer längre.
                att sedan hitta scalarer som kan föröka sig naturligt är ju bara en dröm numera och det verkar som om Discusarna är på väg mot samma öde...

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • November 2002
                  • 571

                  #23
                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  Vill man verkligen tjäna mycket pengar på att odla fiskar så skallman nog satsa på en lyckad odling av Ancistrus, Guppy och Molly eller så. Jag hoppas dock aldrig jag kommer tänka på så sätt att jag måste tjäna pengar på min hobby och väljer fiskar utifrån det.
                  håller nog med dig, då är det inte en hobby längre.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

                    #24
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    Vill man verkligen tjäna mycket pengar på att odla fiskar så skallman nog satsa på en lyckad odling av Ancistrus, Guppy och Molly eller så. Jag hoppas dock aldrig jag kommer tänka på så sätt att jag måste tjäna pengar på min hobby och väljer fiskar utifrån det.
                    ja du viktor Har två gamla stammar kvar hemma av ungfödare Röd svärdbärare o Black molly
                    Detta är bra o gamla livskraftiga stammar som man lätt drar upp emot 8-9 cm i storlek.
                    Bryr mig idag inte ens om att lämna dem till butik då de max vill betala 7-8 kr för ett praktex på 5-6 cm.
                    Senast redigerad av kaj.p; 13 January 2007, 23:04.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Gabbi
                      Användare
                      • April 2002
                      • 897

                      #25
                      Fina västafrikaner skulle jag glatt köpa in av privatperson, helst P. taeniatusvarianter, likaså shyssta apistogramma i par, rimliga mängder vanlig palett, rödciklid, blå ciklid, zebraciklid, eldbuk. Tillika stora mängder stor ancistrus...
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

                        #26
                        Ursprungligen postat av Gabbi
                        Fina västafrikaner skulle jag glatt köpa in av privatperson, helst P. taeniatusvarianter, likaså shyssta apistogramma i par, rimliga mängder vanlig palett, rödciklid, blå ciklid, zebraciklid, eldbuk. Tillika stora mängder stor ancistrus...
                        O de kan någon tjäna en "hacka" på
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

                          #27
                          Det man måste välja tror jag är om man ska dra upp många fiskar för lite ersättning eller färre för bättre ersättning. Man får avväga lite där vad som kan vara lättsålt för affären (om de nu ska dit). Det är inte lätt för en "vanlig" affär att sälja 40 foae på 4-5 cm men 40 svärdbärare kan du rätt snabbt bli av med. Jag tror inte man ska kliva över gränsen som skiljer en vanlig fisk från en okänd fisk hos en mängdkund i affären.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Gabbi
                            Användare
                            • April 2002
                            • 897

                            #28
                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            O de kan någon tjäna en "hacka" på
                            Nja, det beror ju på vad man menar med en hacka, men eftersom jag delvis jobbar med att köpa in fisk kan jag ju säga vad jag skulle betala för. Någon kanske drar upp jättemånga Natalciklider, men de får inga pengar för det. Mycket yngel, men inga pengar.

                            Molly och sånt kanske säljer, men då får man dra upp många fiskar från många kullar till rätt stor storlek innan man får en tusenlapp i handen. Föder du upp P. taeniatus "Bipindi" behöver du inte ens tjugo yngel, (dvs en kull) för att få tusenlappen.
                            www.akvarielagret.se/akvarieboken

                            Kommentar

                            • Gabbi
                              Användare
                              • April 2002
                              • 897

                              #29
                              Ursprungligen postat av Robin
                              Det man måste välja tror jag är om man ska dra upp många fiskar för lite ersättning eller färre för bättre ersättning. Man får avväga lite där vad som kan vara lättsålt för affären (om de nu ska dit). Det är inte lätt för en "vanlig" affär att sälja 40 foae på 4-5 cm men 40 svärdbärare kan du rätt snabbt bli av med. Jag tror inte man ska kliva över gränsen som skiljer en vanlig fisk från en okänd fisk hos en mängdkund i affären.
                              Nä, men återigen, många fiskar blir det om du ska sälja till mängdkunden. Jag nöjer mig tex inte med en black mollyodlare som drar upp tjugo yngel i halvåret. Sådamt samarbete harfjag inget behov av, jag behöver 50 en gång i veckan.
                              www.akvarielagret.se/akvarieboken

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

                                #30
                                Jag köpte ett gäng gröna svärdbärare VF från Catemacosjön. Dessa håller jag på och odlar.
                                De har redan fått tre yngel och snart är jag rik!

                                Ska man bli rik på att odla fisk så kanske en av de bättre platserna för sin fiskodling är nånstans i Asien. Stora utomhusdammar där det finns mycket mat och varje vecka behöver man bara håva upp så mycket man vill tjäna.
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...