I samband med en storrengöring av karet för halvåret sedan bestämde jag mig för att byta ut de mina snäcklekande Multisar mot ett gäng Ocellatus. Gruppen på drygt 20 stycken, numera hyfsat fullvuxna, Tr. Duboisi behöll jag. Förutom ocellatusarna kompletterade jag även med ett par nya Calvusar. Två månader senare var alla ocellatusarna döda, men övriga arter åt och frodades, bla. lekte Tropheusarna. Jag tyckte då det hela var märkligt men tänkte att kanske blev de små snäcklekarna stressade av stora burdusa Duboisi?
Jag har sedan dess inhandlat nya fiskar i flera omgångar, men med samma resultat -de dör!
Ibland går det bara ett par dagar och ibland har det tagit längre tid.
Under hela tiden äter, sover, simmar Calvusar och Tropheusar som om ingenting har hänt.
När det kommer till vattnet är Ph dryga 8 och hårdheten ordentligt hög.
Det enda jag själv kan komma på är att det är något annat skumt med vattnet vilket tas från egen brunn och "avjärnas" innan det används som dricks/akvarievatten, men å andra sidan mår ju Tropheusarna alldeles utmärkt...
Är det någon klok figur som har en teori?
mvh
/Petter
Jag har sedan dess inhandlat nya fiskar i flera omgångar, men med samma resultat -de dör!
Ibland går det bara ett par dagar och ibland har det tagit längre tid.
Under hela tiden äter, sover, simmar Calvusar och Tropheusar som om ingenting har hänt.
När det kommer till vattnet är Ph dryga 8 och hårdheten ordentligt hög.
Det enda jag själv kan komma på är att det är något annat skumt med vattnet vilket tas från egen brunn och "avjärnas" innan det används som dricks/akvarievatten, men å andra sidan mår ju Tropheusarna alldeles utmärkt...
Är det någon klok figur som har en teori?
mvh
/Petter
Kommentar