Oförklarliga(?) dödsfall

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petter_c
    Användare
    • April 2003
    • 22

Oförklarliga(?) dödsfall

I samband med en storrengöring av karet för halvåret sedan bestämde jag mig för att byta ut de mina snäcklekande Multisar mot ett gäng Ocellatus. Gruppen på drygt 20 stycken, numera hyfsat fullvuxna, Tr. Duboisi behöll jag. Förutom ocellatusarna kompletterade jag även med ett par nya Calvusar. Två månader senare var alla ocellatusarna döda, men övriga arter åt och frodades, bla. lekte Tropheusarna. Jag tyckte då det hela var märkligt men tänkte att kanske blev de små snäcklekarna stressade av stora burdusa Duboisi?
    Jag har sedan dess inhandlat nya fiskar i flera omgångar, men med samma resultat -de dör!
    Ibland går det bara ett par dagar och ibland har det tagit längre tid.
    Under hela tiden äter, sover, simmar Calvusar och Tropheusar som om ingenting har hänt.

När det kommer till vattnet är Ph dryga 8 och hårdheten ordentligt hög.

Det enda jag själv kan komma på är att det är något annat skumt med vattnet vilket tas från egen brunn och "avjärnas" innan det används som dricks/akvarievatten, men å andra sidan mår ju Tropheusarna alldeles utmärkt...

Är det någon klok figur som har en teori?

mvh
    /Petter
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Vet inte om jag är en klok figur, men två funderingar har jag. Hur tjockt bottenlager har du och har du trixat något med botten? Slogs ocellatusarna något?

Rör man runt i bottenlagret kan det frigöra en del skit. Rör man INTE runt i bottenlagret kan skit ackumuleras så att bottenlevande firrar som ocellatus kanske stryker med. ocellatus är också rätt aggro inbördes, så en tanke är att de nitat varandra och så dog den sista av ålder...

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• petter_c
      Användare
      • April 2003
      • 22

Kanske löst sig?

Funderade ytteligare långa stunder på vad mitt problem kunde bero på. Nya vattentester gjordes; ph8, KH9, GH20, inget nitrat/nitrit
      Kvar fanns risken att de nya fiskarna faktiskt stressas ihjäl av de gamla invånarna, inte att de jagas eller på annat sätt misshandlas. Tänk själva att hamna mitt i ett oredan av 25 stycken nästan fullvuxna Duboisi... Jag tog därför vatten ifrån det stora karet och fyllde på i ett mindre, därefter införskaffades fyra stycken Jul.Regani som försöksobjekt. Dessa fyra fiskar har nu gått i snart en vecka (tidigare hade fiskar redan dött vid det här laget) och verkar må finfint; äter, bråkar simmar och allt annat som vad andra friska fiskar i allmänhet gör.

Det verkar alltså som jag fått svar på frågan om dödsfallen.

Nu till nästa fråga, vågar jag flytta över de fyra till det stora karet?

Må väl
      /Petter

Kommentar

• Perikles
        Användare
        • December 2005
        • 658

Första tanken som slog mig var att det har nog något med botten att göra, taskiga vattenvärden/syrebrist i den regionen de håller till. Patrik var inne på samma sak. Hoppas du kommer på orsaken.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Gabbi
          Användare
          • April 2002
          • 897

Helrengöringar och dyl brukar väl sällan uppskattas av tanganyikor som är de känsligaste fiskarna jag känner till när det gäller stora vattenbyten, men du kanske inte har gjort något sådant efter det du beskrev?
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• petter_c
            Användare
            • April 2003
            • 22

Stora skillnader?

Nej inga stora vattenbyten är gjorda på bra länge nu; 1/3 per 1.5 vecka är vad jag håller mig till.

Kan man verkligen erhålla stora skillnader i vattenvärden på en höjd av 60cm?

Mitt kar är ett traditionellt 540 liters; 150x60x60
            I detta har jag 2st innerfilter Eheim 2252 (1200 l/h) och ett Fluval 304 (1000 l/h?) ytterfilter.

Med tanke på den totala cirkulationskapaciteten har jag svårt att se hur stora koncentrationsskillander mellan olika delar av akvariet skulle uppstå...eller är jag helt ute och cyklar?

Jullarna i "testkaret" mår fortfarande utmärkt, precis som kamraterna i det stora.

/Petter

Kommentar

• Perikles
              Användare
              • December 2005
              • 658

Ursprungligen postat av petter_c
              Med tanke på den totala cirkulationskapaciteten har jag svårt att se hur stora koncentrationsskillander mellan olika delar av akvariet skulle uppstå...eller är jag helt ute och cyklar?

/Petter
              Nej, du är inte ute å cyklar, genomströmningen borde vara god i hela burken med så mycket filterkapacitet. Aggression, var ju Patrik inne på, har du observerat något åt det hållet?
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• peking
                Användare
                • May 2005
                • 28

Jag har hört, då jag själv aldrig haft Ocellatus, att de är "extra" känsliga det första vattenbytet.
                Istället för 1/3 kanske man ska byta 1/10.
                Sen kanske man ska vara lite försiktig även 2:a och 3:e gången också......

Kommentar

• petter_c
                  Användare
                  • April 2003
                  • 22

Inte bara Ocellatus...

Tack för de kloka inläggen.
                  Mitt bekymmer med det hela är de hittills oförklarliga dödsfallen inte begränsat sig till Ocellatusar utan även inkluderat Prinsessor, Jul. Marlieri, Jul. Dickfeldi, Hästnosar. Dock inte alla vid ett och samma tillfälle, men med den gemensamma nämnaren att de inte blivit mer än max två-tre veckor gamla i mitt kar, allmedan Tr. Dub glatt visslar omkring som om ingenting har hänt.

Tjipps
                  /Petter

ps
                  Släppte i samband med vattenbyte igår i en Regani-testpilot, får se hur det går...
                  ds

Kommentar

Arbetssätt...