UV filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • January 2007
    • 294

    UV filter

    Hej, jag skulle vilja se en liten diskussion om UVfilter, vad det är bra för. Sökte efter UV på forumet men hittade inget. Läste någon annan stans att det hade någon eliminerande effekt på bakterier, men bakterier är väl inte akvariets stora fiende om man jämför med nitritförgiftningar och syrebrist mm. Vissa bakterier är ju bra bakterier med? Så vad är fördelarna, är det nåt som är värt att köpas?
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av Nüddlah
    Hej, jag skulle vilja se en liten diskussion om UVfilter, vad det är bra för. Sökte efter UV på forumet men hittade inget. Läste någon annan stans att det hade någon eliminerande effekt på bakterier, men bakterier är väl inte akvariets stora fiende om man jämför med nitritförgiftningar och syrebrist mm. Vissa bakterier är ju bra bakterier med? Så vad är fördelarna, är det nåt som är värt att köpas?
    finns mängder med trådar. sök på uv-lampa, uv-filter etc. den frågan kommer med jämna mellanrum och alla misslyckas söka upp svaren

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Mycket märkligt. Det var en både lång och intressant tråd om UV-C för inte alls längesedan, men jag lyckast inte heller få en enda sökträff..
      Tony Englund

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ni har för korta sökbegrepp. detta har oxå avhandlats ett antal ggr när folk inte hittat sina trådar

        Kommentar

        • Nüddlah
          Användare
          • January 2007
          • 294

          #5
          Nu sökte jag och fick mitt svar. Och det verkar ha en avgörande effekt mot grumligt vatten om det är bakterier och organiska ämnen som är orsaken. Verkar döda och avlägsna det. =) Bra då vet jag.

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #6
            Ursprungligen postat av cougar
            Ni har för korta sökbegrepp. detta har oxå avhandlats ett antal ggr när folk inte hittat sina trådar
            Point taken Vi får kika på det!
            Tony Englund

            Kommentar

            Arbetssätt...