Syresättning Eheim 2252

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Nitrit?

    Vad har du för sand? Kanske har det bildats sumpgas så att du skulle behöva röra om i sanden och göra ett större vattenbyte.

    Har du tillsatt något speciellt nyligen? Någon apparatur eller något som eventuellt kan fälla giftiga ämnen? Sten?

    Använder du aktivt kol? Om det har mättats och du inte bytt ut det på länge så kan det få motsatt effekt...dvs vid en brytpunkt så fäller kolet ut de giftiga ämnen som den tidigare "sugit" upp. Det är därför mycket viktigt att man har aktivt kol endast periodsvis eller att man byter ut det aktiva kolet med jämna mellanrum.

    Jag är mycket tveksam till att du har något syreproblem...snarare är det så att det är något "gift" av något slag som ger dåliga vattenvärden. Om du gjort vattenbyte så borde fiskarna återgå till det normala eftersom nytt kallt vatten är syremättat...det syns om inte annat på att fiskarna ofta blir livliga i samband med vattenbyten.

    Tips på rubrik! Din rubrik kanske inte gör så att folk på forumet ser att det är en akut situation...sätt ut "Hjälp...akut problem med fiskar och pumpar". Som det är nu så ser kanske inte forumsbesökare att du har problem...
    Senast redigerad av StefanL; 14 January 2007, 14:57.

    Kommentar

    • Håknil
      Användare
      • December 2005
      • 484

      #17
      Ursprungligen postat av Malawe
      Nitrit?

      Vad har du för sand? Kanske har det bildats sumpgas så att du skulle behöva röra om i sanden och göra ett större vattenbyte.

      Har du tillsatt något speciellt nyligen? Någon apparatur eller något som eventuellt kan fälla giftiga ämnen? Sten?

      Använder du aktivt kol? Om det har mättats och du inte bytt ut det på länge så kan det få motsatt effekt...dvs vid en brytpunkt så fäller kolet ut de giftiga ämnen som den tidigare "sugit" upp. Det är därför mycket viktigt att man har aktivt kol endast periodsvis eller att man byter ut det aktiva kolet med jämna mellanrum.

      Jag är mycket tveksam till att du har något syreproblem...snarare är det så att det är något "gift" av något slag som ger dåliga vattenvärden. Om du gjort vattenbyte så borde fiskarna återgå till det normala eftersom nytt kallt vatten är syremättat...det syns om inte annat på att fiskarna ofta blir livliga i samband med vattenbyten.

      Tips på rubrik! Din rubrik kanske inte gör så att folk på forumet ser att det är en akut situation...sätt ut "Hjälp...akut problem med fiskar och pumpar". Som det är nu så ser kanske inte forumsbesökare att du har problem...
      Hej
      Tack för ditt tillrop

      Jag är naturligvis mycket tacksam för att du bryr dig.

      Du har säkert rätt när det gäller nitriten!

      Jag skall sätta ut ärendet på ett annat sätt.

      Mvh

      Håkan

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #18
        Har du mätt nitrit? Hur länge har du haft karet igång?

        Ändra bara rubriken på ditt första inlägg istället för att starta ny tråd...

        Kommentar

        • Håknil
          Användare
          • December 2005
          • 484

          #19
          oönskad gas

          Ursprungligen postat av Malawe
          Har du mätt nitrit? Hur länge har du haft karet igång?

          Ändra bara rubriken på ditt första inlägg istället för att starta ny tråd...
          hej

          Det verkar som den akuta situationen har lagts sig.
          Efter att jag stängt av 1260 och bara kör med en väl
          rengjord 2252 så länge, verkar det som problemen till
          stor del försvunnit.Firrarna äter och ser allmänt piggare ut.

          Vattnet ser dock fortfarande en del gasmättat ut.
          Kan ju kanske bero på att jag bytt det mesta vattnet.

          Annläggningen har gått ett drygt år, så det är nog dags
          för en storrengöring som nån annan tidigare skrev.

          Jag har ganska grovt grus (1,5-3) och ej stoppat ner några
          nya grejor i behållaren.

          Har haft bra miljö tidigare med bla. 7 ! kullar Jaguar.

          Fråga är ju om det kortare strömavbrottet hittat på nåt
          jävelskap.

          Mvh

          Håkan

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #20
            Visst kan det ha gjort det om karet är hårt nedsmutsat. Allt är möjligt....tyvärr...och det är ju därför det är så oerhört svårt för oss som inte ser karet "live" att avgöra vart problemet ligger.

            Rengör den andra pumpen noga och sätt igång den. Rengör gruset i karet genom att slamsuga rent.

            Kommentar

            • Håknil
              Användare
              • December 2005
              • 484

              #21
              Ursprungligen postat av Malawe
              Visst kan det ha gjort det om karet är hårt nedsmutsat. Allt är möjligt....tyvärr...och det är ju därför det är så oerhört svårt för oss som inte ser karet "live" att avgöra vart problemet ligger.

              Rengör den andra pumpen noga och sätt igång den. Rengör gruset i karet genom att slamsuga rent.
              Tack för svaret.

              Jag vågar nog påstå att jag håller mycket rent.Dvs.muddrar
              och slamsuger väldigt ofta.Flera ggr. veckan.

              Jodå, skall rengöra 1260-anläggningen,men det är ju en
              betydligt mer omfattande procedur.Tror säkert att boven finns här.

              Vattnet är dock fortfarande lite gasmättat.

              Mvh

              Håkan

              Kommentar

              Arbetssätt...