3D revir

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    3D revir

    Det har skrivits o pratats om att Cyprichromisar har ett tre dimensionellt revir. Jag har väl själv varit inne på linjen och nu de senaste dagarna har jag spenderat flera timmar framför cyprichromiskaret för att kunna studera hur detta 3D revir är och fungerar.
    När jag suttit en stund så kom jag att tänka på de andra revirhävdande fiskar jag har.
    Dessa revir är ju oxå tredimensionella och ju mer jag funderade över detta så kom jag till slutsatsen att det inte finns annat än 3D revir. I Apistogramma cacatoideskaret , så är även där reviret i tre dimensioner.
    För att återgå till cypsen så verkar det som om vissa hanar tolereras inom 10 cm och andra jagas bort omedelbart.
    Detta verkar så intressant så jag måste tillbringa många timmar för att studera hur det egentligen förhåller sig. Intressant är oxå varifrån och varför man påstår att just cypsen har ett 3D revir.
    Kom igen med era tankar och synpunkter.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

    #2
    Är det inte så att Cyprichromisar har ett 3-D revir helt på "fritt" vatten, medan dom flesta firrar annars har ett 3-D revir inkl. något form av substrat (sten, rot, sand e.dyl).
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #3
      Jovisst så är det, då de har sina små revir fritt i sjön, men så är det med massor av andra fiskar med, men där säger man inte att de har ett 3D revir.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      Arbetssätt...