Ursprungligen postat av Cissi
Aluställning med 6 ben till 720
Kollaps
X
-
To be or not to be a cichlid-lover that´s the question! -
Benen kanske klarar det, men du har ju knutar och sådant som kan släppa...sedan är det en hel del vikt från ett fyllt 720L akvarium plus ett fyllt 150L akvarium. Du bör kanske kolla upp med tillverkaren av ställningen ifall de anser att ställningen ska klara av det...Kommentar
-
Det där med att svajja behöver du nog inte oroa dig för med 300 pannor vatten som stabilisator, men aluminium, jag är skeptisk. Be far, den orolige, svetsa ihop något rejält med stålprofiler.Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)Kommentar
-
Äsch, va realistiska ni är!
Skämt åsido, jag köper nog gåramursten istället och bygger en mindre ställning av profilerna.Mbunas för hela slanten i alltför många kar....Kommentar
-
Ursprungligen postat av CissiÄsch, va realistiska ni är!
Skämt åsido, jag köper nog gåramursten istället och bygger en mindre ställning av profilerna.Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)Kommentar
-
Man får tänka på var belastningen är och om det är sex eller åtta ben på ställningen den
kommer inte att kolapsa ändå.
Men om det är ram utan en skiva och något som fyller ut luftrummet imellan glas eller skivan på bänken så är den hängande delen av akvariet i mitten lika stor oberoende hur många benpar det blir
en annan faktor som är ytterst viktig är om golvet ger med sig på grund av enorm belastning på en yta lite större än ett frimärke.
ännu en faktor som gör att man kan göra klena ställningar är att gå upp i dimension på akvariet.
vänligen
Christerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Räknar man akvariets vikt som 800 kilo med allt innehåll så blir det 133 kilo per fot, och hur stor area har dom?Kommentar
-
Ursprungligen postat av NüddlahRäknar man akvariets vikt som 800 kilo med allt innehåll så blir det 133 kilo per fot, och hur stor area har dom?Mvh
RobinKommentar
-
Måste bara visa er att det faktiskt funkar. Här är ett 900l med endast sex ben... Hrm, funderar på att bygga ihop ställningen igen
Mbunas för hela slanten i alltför många kar....Kommentar
-
1. På vilket sorts golv har karet stått?
2. Är ägaren nöjd med benställningen och säkerheten?
3. Har han haft två stycken 150L under karet på benställningen?
Det finns en hel del frågor runt det där som du kanske bör ha svaret på innan du chansar. Karet kanske kan stå på benställningen, men frågan är hur säkert det är? Eftersom din far redan är orolig så bör du kanske ta det i åtanke då det troligen är han som får stå för kalaset om karet/benställningen rasar och ett antal liter vatten forsar ut....Kommentar
-
Ursprungligen postat av Malawe1. På vilket sorts golv har karet stått?
2. Är ägaren nöjd med benställningen och säkerheten?
3. Har han haft två stycken 150L under karet på benställningen?
Det finns en hel del frågor runt det där som du kanske bör ha svaret på innan du chansar. Karet kanske kan stå på benställningen, men frågan är hur säkert det är? Eftersom din far redan är orolig så bör du kanske ta det i åtanke då det troligen är han som får stå för kalaset om karet/benställningen rasar och ett antal liter vatten forsar ut....
Men jag ska inte köra aluställningen iaf.Mbunas för hela slanten i alltför många kar....Kommentar
-
Ok. Jag trodde du ändrat dig och skulle köra som du tänkt från början. Visst kan det fungera med aluställningen, men personligen ser jag att risken är för stor för att jag skulle gjort det.Kommentar
-
Har precis fyllt upp mitt nya 1350 literskar på aluställning med 10 ben. Visst känns det nervöst, men jag tänker så här.
Aluställningar har kanske funnits i 30 år, har någon nån gång hört om en som rasat?
Klarar min lille domkraft att lyfta min bil, så ska nog ställningen hålla.
Tillverkaren, Åled, har 10 års garanti, hade knappast lämnats om det brakade omkull akvarier titt som tätt.
Alla de akvarier jag bevisligen vet har läckt, har varit hemmagjorda, på hemmagjorda ställningar.
Detta tänker jag på när jag blir lite nervös, och ja, det går att gunga akvariet om man vill, fast det vill jag inte.FrontosamarkusKommentar
-
Du kan ju inte jämföra en domkraft med en aluställning till ett akvarium! Finns inte en likhet i material där.Kommentar
-
Ursprungligen postat av BarracudanHar precis fyllt upp mitt nya 1350 literskar på aluställning med 10 ben. Visst känns det nervöst, men jag tänker så här.
Aluställningar har kanske funnits i 30 år, har någon nån gång hört om en som rasat?
Klarar min lille domkraft att lyfta min bil, så ska nog ställningen hålla.
Tillverkaren, Åled, har 10 års garanti, hade knappast lämnats om det brakade omkull akvarier titt som tätt.
Alla de akvarier jag bevisligen vet har läckt, har varit hemmagjorda, på hemmagjorda ställningar.
Detta tänker jag på när jag blir lite nervös, och ja, det går att gunga akvariet om man vill, fast det vill jag inte.Senast redigerad av StefanL; 12 January 2007, 18:34.Kommentar
Kommentar