Aluställning med 6 ben till 720

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

Ursprungligen postat av Cissi
    För att få plats med två 150l under. Jag har sett bilder på folk som har 6 ben och 720 så bevisligen har det funkat.
    Att ha två 150 liters under kommer aldrig att funka! Det enda som håller upp dom karen är plastknutarna som knappast håller för den belastningen. Jag har annars god erfarenhet av aluminiumställningar. Men på ett 720 skall du ha 8 fötter. Ett litet knep som jag använder mig av är att sätta hockeypuckar under fötterna för att slippa märken i golvet.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Benen kanske klarar det, men du har ju knutar och sådant som kan släppa...sedan är det en hel del vikt från ett fyllt 720L akvarium plus ett fyllt 150L akvarium. Du bör kanske kolla upp med tillverkaren av ställningen ifall de anser att ställningen ska klara av det...

Kommentar

• Perikles
        Användare
        • December 2005
        • 658

Det där med att svajja behöver du nog inte oroa dig för med 300 pannor vatten som stabilisator, men aluminium, jag är skeptisk. Be far, den orolige, svetsa ihop något rejält med stålprofiler.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Cissi
          Användare
          • June 2006
          • 357

Äsch, va realistiska ni är!

Skämt åsido, jag köper nog gåramursten istället och bygger en mindre ställning av profilerna.
          Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

Kommentar

• Perikles
            Användare
            • December 2005
            • 658

Ursprungligen postat av Cissi
            Äsch, va realistiska ni är!

Skämt åsido, jag köper nog gåramursten istället och bygger en mindre ställning av profilerna.
            Tack, äntligen är de sömnlösa nätterna förbi.
            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
            Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Man får tänka på var belastningen är och om det är sex eller åtta ben på ställningen den
              kommer inte att kolapsa ändå.
              Men om det är ram utan en skiva och något som fyller ut luftrummet imellan glas eller skivan på bänken så är den hängande delen av akvariet i mitten lika stor oberoende hur många benpar det blir

en annan faktor som är ytterst viktig är om golvet ger med sig på grund av enorm belastning på en yta lite större än ett frimärke.

ännu en faktor som gör att man kan göra klena ställningar är att gå upp i dimension på akvariet.

vänligen
              Christer
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Nüddlah
                Användare
                • January 2007
                • 294

Räknar man akvariets vikt som 800 kilo med allt innehåll så blir det 133 kilo per fot, och hur stor area har dom?

Kommentar

• Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

Ursprungligen postat av Nüddlah
                  Räknar man akvariets vikt som 800 kilo med allt innehåll så blir det 133 kilo per fot, och hur stor area har dom?
                  Om vikten är jämnt fördelad ja. Det är inte alltid den är det.
                  Mvh
                  Robin

Kommentar

• Cissi
                    Användare
                    • June 2006
                    • 357

Måste bara visa er att det faktiskt funkar. Här är ett 900l med endast sex ben... Hrm, funderar på att bygga ihop ställningen igen

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

1. På vilket sorts golv har karet stått?
                      2. Är ägaren nöjd med benställningen och säkerheten?
                      3. Har han haft två stycken 150L under karet på benställningen?

Det finns en hel del frågor runt det där som du kanske bör ha svaret på innan du chansar. Karet kanske kan stå på benställningen, men frågan är hur säkert det är? Eftersom din far redan är orolig så bör du kanske ta det i åtanke då det troligen är han som får stå för kalaset om karet/benställningen rasar och ett antal liter vatten forsar ut....

Kommentar

• Cissi
                        Användare
                        • June 2006
                        • 357

Ursprungligen postat av Malawe
                        1. På vilket sorts golv har karet stått?
                        2. Är ägaren nöjd med benställningen och säkerheten?
                        3. Har han haft två stycken 150L under karet på benställningen?

Det finns en hel del frågor runt det där som du kanske bör ha svaret på innan du chansar. Karet kanske kan stå på benställningen, men frågan är hur säkert det är? Eftersom din far redan är orolig så bör du kanske ta det i åtanke då det troligen är han som får stå för kalaset om karet/benställningen rasar och ett antal liter vatten forsar ut....
                        Det har stått på betong (mitt skulle också stå på betong), han har inte upplevt att den är osäker på något sett och med tanke på att det är 900l blir det ju ungefär samma som för mig. Ringde honom nämligen. Dock var ställningen 60cm hög.
                        Men jag ska inte köra aluställningen iaf.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Ok. Jag trodde du ändrat dig och skulle köra som du tänkt från början. Visst kan det fungera med aluställningen, men personligen ser jag att risken är för stor för att jag skulle gjort det.

Kommentar

• Barracudan
                            Användare
                            • April 2005
                            • 453

Har precis fyllt upp mitt nya 1350 literskar på aluställning med 10 ben. Visst känns det nervöst, men jag tänker så här.

Aluställningar har kanske funnits i 30 år, har någon nån gång hört om en som rasat?

Klarar min lille domkraft att lyfta min bil, så ska nog ställningen hålla.

Tillverkaren, Åled, har 10 års garanti, hade knappast lämnats om det brakade omkull akvarier titt som tätt.

Alla de akvarier jag bevisligen vet har läckt, har varit hemmagjorda, på hemmagjorda ställningar.

Detta tänker jag på när jag blir lite nervös, och ja, det går att gunga akvariet om man vill, fast det vill jag inte.
                            Frontosamarkus

Kommentar

• Nüddlah
                              Användare
                              • January 2007
                              • 294

Du kan ju inte jämföra en domkraft med en aluställning till ett akvarium! Finns inte en likhet i material där.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Ursprungligen postat av Barracudan
                                Har precis fyllt upp mitt nya 1350 literskar på aluställning med 10 ben. Visst känns det nervöst, men jag tänker så här.

Aluställningar har kanske funnits i 30 år, har någon nån gång hört om en som rasat?

Klarar min lille domkraft att lyfta min bil, så ska nog ställningen hålla.

Tillverkaren, Åled, har 10 års garanti, hade knappast lämnats om det brakade omkull akvarier titt som tätt.

Alla de akvarier jag bevisligen vet har läckt, har varit hemmagjorda, på hemmagjorda ställningar.

Detta tänker jag på när jag blir lite nervös, och ja, det går att gunga akvariet om man vill, fast det vill jag inte.
                                Ja det har jag faktiskt hört, både aluställningar eller professionellt tillverkade akvarium som kollapsat/spruckit. Att man får 10 års garanti är kanske jättebra, men vad finns det om det finstilta? Överbelastar man ställningens kapacitet eller att man flyttat karet och inte varit noga med att knutarna suttit ordentligt osv...10 års garanti medföljer vissa kriterier om man ska kunna kvittera ut ersättning. Det enda jag egentligen menar är att man ska försöka vara så säker som möjligt då man hanterar en hel del vikt och som kan vara förödande för ens bostad om olyckan är framme....eller om man som jag bor högst upp i ett trevåningshus. Ok om jag får ut ersättning, men har olyckan skett så kommer det att förstöra så oerhört mycket för mig, och de andra som bor under mig. Chansar det gör jag när jag tippar på V75...
                                Senast redigerad av StefanL; 12 January 2007, 18:34.

Kommentar

Arbetssätt...