Skaffade 325L Malawi i Okt -06
Först:
6 St. Maingano
6 P. Saulosis
Sen ytterligare:
6 P. Demasoni
4 Auratus
Demasoni bråkade mycket, så jag utökade gruppen med 4 till i Nov.
De fortsatte att bråka, så 5 dog efter hand. Stressade..
Sen till själva frågeställningen:
Efter ett vattenbyte (100 L 1 gång/vecka) händer följande:
Efter tre dagar dör två st. Demasoni. Båda de största och präktigaste hannarna. De försvinner fort utan att jag hummit lägga märke till några symptom.
Dag fyra dör en P. Saulosi hanne. Den simmar okontrollerat, den spinner runt under framfarten och jag kan plocka upp den med håven utan att den lägger märke till det. Jag tar livet av den.
Dag fem händer samma sak med ytterligare en Saulosis hanne. Okontrollerat simmönster.
Orsakas detta av blindhet? I så fall, av vad?
Jag testade PH, Nitit och även koppar. Inga utslag. Jag bytte vatten 150 L två gånger med 2 dagars mellanrum. Sedan dess har inga fiskar gått bort.
Har i 1 dl salt / 100L. Stor intern cirkulationspump och stort ytterfilter.
Först:
6 St. Maingano
6 P. Saulosis
Sen ytterligare:
6 P. Demasoni
4 Auratus
Demasoni bråkade mycket, så jag utökade gruppen med 4 till i Nov.
De fortsatte att bråka, så 5 dog efter hand. Stressade..
Sen till själva frågeställningen:
Efter ett vattenbyte (100 L 1 gång/vecka) händer följande:
Efter tre dagar dör två st. Demasoni. Båda de största och präktigaste hannarna. De försvinner fort utan att jag hummit lägga märke till några symptom.
Dag fyra dör en P. Saulosi hanne. Den simmar okontrollerat, den spinner runt under framfarten och jag kan plocka upp den med håven utan att den lägger märke till det. Jag tar livet av den.
Dag fem händer samma sak med ytterligare en Saulosis hanne. Okontrollerat simmönster.
Orsakas detta av blindhet? I så fall, av vad?
Jag testade PH, Nitit och även koppar. Inga utslag. Jag bytte vatten 150 L två gånger med 2 dagars mellanrum. Sedan dess har inga fiskar gått bort.
Har i 1 dl salt / 100L. Stor intern cirkulationspump och stort ytterfilter.
Kommentar