Får Juwel innerfiltret plats?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena*
    Användare
    • November 2006
    • 72

    Får Juwel innerfiltret plats?

    Har nu bestämt mig för ett Juwel jumbo till mitt 450-liters kar - men precis när jag skulle skicka in beställningen ser jag att det är ju 50 cm högt - dvs lika högt som mitt kar. Får det plats? Eller behövs "mån"? Hoppas ngn kan svara snabbt, vill kunna lägga in best NU...

    Mvh Lena.
  • Nüddlah
    Användare
    • January 2007
    • 294

    #2
    Det går ju vinkla lite på diagonalen i såfall men det kanske får plats.. Vild chansning där

    Kommentar

    • Lena*
      Användare
      • November 2006
      • 72

      #3
      Ah, nu har jag mätt det mer precis, petade ner måttstocken i akvariet och det verkar vara minst 54 cm till botten. Det borde väl räcka?

      Kommentar

      • Nüddlah
        Användare
        • January 2007
        • 294

        #4
        Jarå.. det ska nog gå

        Kommentar

        • janne63
          NCS Medlem
          • August 2006
          • 157

          #5
          Kolla var insugen sitter på Jumbofiltret innan bara, det är ju inte så kul om det hamnar under sanden........ Sitter de bara tillräckligt högt upp borde det gå att sätta det mot botten, men som sagt, kolla de nedre insugen hur de sitter först.
          Mvh Janne

          420, 110 , 620, 120 L SA

          Kommentar

          • Lena*
            Användare
            • November 2006
            • 72

            #6
            Ursprungligen postat av janne63
            Kolla var insugen sitter på Jumbofiltret innan bara, det är ju inte så kul om det hamnar under sanden........ Sitter de bara tillräckligt högt upp borde det gå att sätta det mot botten, men som sagt, kolla de nedre insugen hur de sitter först.
            Jättetack för det tipset, hade jag aldrig tänkt på.

            Kommentar

            • Pejan
              Användare
              • May 2005
              • 204

              #7
              Har ett rio 400 med Jumbofilter. Angående insuget är det inga problem, de sitter relativt högt upp. Mitt filter är placerat runt 4-5 cm ovanför botten, men om det är nödvändigt eller ej vet jag ej.

              Hälsar Peter

              Kommentar

              • Lena*
                Användare
                • November 2006
                • 72

                #8
                Ursprungligen postat av Pejan
                Har ett rio 400 med Jumbofilter. Angående insuget är det inga problem, de sitter relativt högt upp. Mitt filter är placerat runt 4-5 cm ovanför botten, men om det är nödvändigt eller ej vet jag ej.
                Ok, tack för ditt svar. Är du nöjd med filtret? Har du ngt komplement? (behövs nog inte, jag vet inte)

                Kommentar

                • Pejan
                  Användare
                  • May 2005
                  • 204

                  #9
                  Jo, är nöjd med filtret, tuffar och går med låg ljudnivå. Enda problemet är att man ibland kan få vibrationer i själva filterhuset pga att utblåset tar i någon kant. Detta brukar dock försvinna om man är där och "ruskar" lite på det. (Inget stort problem i mina ögon)

                  Om komplement behövs beror lite på vad du tänker ha för fiskar. Har tanganiyka i mitt och tycker det då räcker med detta jumbofilter.

                  Hälsar Peter

                  Kommentar

                  • Lena*
                    Användare
                    • November 2006
                    • 72

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pejan
                    Jo, är nöjd med filtret, tuffar och går med låg ljudnivå. Enda problemet är att man ibland kan få vibrationer i själva filterhuset pga att utblåset tar i någon kant. Detta brukar dock försvinna om man är där och "ruskar" lite på det. (Inget stort problem i mina ögon)
                    Ok, då måste jag fråga, inträffar dessa vibrationer ofta? Och när jag ändå har dig "på tråden"; hur rengör man Juwel-filtret?

                    Jag har malawi i karet.

                    Kommentar

                    • Pejan
                      Användare
                      • May 2005
                      • 204

                      #11
                      Det händer någon gång, men jag har två juwelakvarium och upplever det ej som något stort problem. Inget som påverkar filtrets funktion och lätt att åtgärda om det uppstår (ett lätt tryck på utblåset, gjort på 2 sekunder)

                      Angående rengöring finns ett löst lock överst på filtret, sedan finns själva "filterkuberna" i hållare som man bara drar rakt upp, väldigt smidigt. Relativt stor filtermassa för ett innerfilter så jag rengör ej själva filtret så ofta, med 2 månaders mellanrum kanske.

                      Kör bara Tanganiyka, så kan ej säga vad Malawi vill ha för drag i pumpen. Prova att söka på malawi och cirulation eller något sådant i forumets sökfuntion.

                      Hälsar Peter

                      Kommentar

                      • Lena*
                        Användare
                        • November 2006
                        • 72

                        #12
                        Tack för svar, Peter, uppskattar! Juwel låter som en bra lösning. Får kolla upp om jag behöver ta till ngt mer, malawi vill ju ha fart i karet.

                        Kommentar

                        • Pejan
                          Användare
                          • May 2005
                          • 204

                          #13
                          Tror inte du kommer ångra dig. Går ju alltid att komplettera med ett extra filter för cirkulationens skull, men Jumbofiltret kommer hur som funka bra som "huvudfilter".

                          Lycka till!

                          Hälsar Peter

                          Kommentar

                          • Lena*
                            Användare
                            • November 2006
                            • 72

                            #14
                            Känner mig ngt förvirrad, pratade med vår lokala akvariumbutik idag, om Juwel Jumbo till mitt _icke_ Juwel-kar. Enligt henne går det inte ens att sätta fast Juwel i annat kar, och pratade dessutom om att det är bara "innandömet" (?) man köper, själva höljet finns redan i Juwel-karen (således inte i mitt). Eh?!

                            Stämmer det, vem ska man tro på? Har jag missuppfattat nåt?

                            Kommentar

                            • calle-hallabro
                              Användare
                              • July 2005
                              • 303

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lena*
                              Känner mig ngt förvirrad, pratade med vår lokala akvariumbutik idag, om Juwel Jumbo till mitt _icke_ Juwel-kar. Enligt henne går det inte ens att sätta fast Juwel i annat kar, och pratade dessutom om att det är bara "innandömet" (?) man köper, själva höljet finns redan i Juwel-karen (således inte i mitt). Eh?!

                              Stämmer det, vem ska man tro på? Har jag missuppfattat nåt?
                              Den handlaren du pratade med har inte så bra koll på läget



                              Finns på lager hos dem.

                              Men är dyrt, Ca-pris: 1.480,00 Kr

                              För de pengarna får man ett bra ytterfilter, men det vill du ju inte ha

                              //Calle
                              **********
                              En Mal idiot!
                              www.goc.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...