Transport

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • January 2007
    • 290

Transport

Hej!
    För att få tag på den fisk man är intresserad av kan man ibland vara tvungen att åka en bit. Jag tänkte göra en tur i nästa månad, men min fråga är hur bra ciklider fixar en resa på låt säga 4 h?
    Vad bör man tänka på när de tranporteras? Hur ska de transporteras, stora påsar, kylväskor, något annat?
    Spelar fiskens storlek nån roll? Bör man hellre köpa en fisk med viss storlek för att transporten ska gå bra (4, 10, eller 15 cm)?
    Hoppas ni kommer med många goda råd!
    Mvh Niklas
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • January 2007
    • 290

Av någon anledning kom mitt ämne inte upp bland senaste ämnen, så jag skriver igen och hoppas på att meddelandet syns.
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Ämnen från avdelningen Övrigt dyker inte upp på framsidan om det är där du vill se den.
      En fisk som är rätt packad (och då inte alkoholhaltigt) klarar sig länge i en påse. Hink är däremot riktigt dåligt.
      Fiskar i påse i frigolitkartong blir bra. 4h är ju ingenting.
      Mvh
      Robin

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Ingen fara med fyra timmar, om det är rätt ordnat. Jag brukar använda antingen frigolitbox (butikerna har ofta sådana man kan få) eller kylväska (bäst är faktiskt de gamla med just frigolit i). Större fisk (eller aggressiva firrar) är klokast att singelpacka. Generellt brukar mindre fisk klara transporter bättre, och vill du verkligen vara på säkra sidan är det klokast att köpa fler firrar i mindre size. Det behöver inte vara särskilt mycket vatten i påsarna, men det är viktigt med syret. En del butiker har syrgas som man kan fylla på med inför långtransporter (OBS - ALDRIG syrgas till firrar som snappar luft!!).

Men detta är generellt hur jag uppfattar sakerna. En del firrar ÄR transportkänsliga, och där kan man använda lite lugnande medel. Känsliga arter kan stryka med ändå. Bland cikliderna tänker jag främst på sandciklider, en del av dem fixar väldans dåligt att vara i påse. För egen del är det dock de enda ciklider jag haft problem med.

Köper du flera olika sorters firrar, så packa varje art för sig. Speciellt Corydoras är sällsynt olämplig att blanda med andra firrar i en påse, då Corys kan avge något slags "stressgift" som får andra firrar att trilla av pinn.

Själv har jag köpt fisk i Tyskland många gånger, och där pratar vi dygn som firrarna har varit i påse. Då kan man få ta till lite extra grejer, att ha med sig en liten luftpump samt preparerat vatten att byta med är ingen dum idé. Har även ibland använt en vanlig PET-flaska som man fyller med varmvatten och lindar in i en tjock tidning för att hålla uppe värmen. Alla firrar jag köpt i Tyskland har överlevt utom 30 st regnbågstetror som blev packade för tätt samt ruggigt dåligt fångade (säljaren härjade runt med håven i karet alldeles för mycket så firrarna stressades enormt). Fyra timmar ska i vart fall inte vara något som helst problem för de flesta firrar.

Hilsen,

P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 January 2007, 07:38.
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Nicke SA
          NCS Medlem
          • January 2007
          • 290

Tack för mycket bra svar! Känner att jag nu fått de upplysningar jag ville ha.
          Mvh. Niklas igen

Kommentar

• Tulle89
            Användare
            • August 2006
            • 239

Har hämtat ett par fiskar i gtb o fraktat till malmö (typ 3 timmar) utan problem osså.
            Det viktiga är att packa in dem ordentligt så värmen hålls något stabil och sen att man inte drar upp påsen/påsarna en gång i kvarten för att se att alla lever då de blir stressade av detta. Då är det bättre o bara till olåta det va o hoppas på att alla är i liv när du väl kommer hem och packar upp dem. =)

//MVH Tulle
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

Kommentar

Arbetssätt...