Behöver råd angående stor luftpump!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

    Behöver råd angående stor luftpump!

    Har bestämt oss för att köra med luft till karen i lokalen. Läst lite trådar här som redan ligger ute å handlar om just detta. Men blir inte så klok på det...

    Vet inte om jag ska ha kompressor lr membranpump? Eller sidokanalare? Vill ha en så tyst luftpump det bara går, för i hyreshuset är det väldigt lyhört. Luftpumpen lr vad det blir ska gå till 12st 112l kar plus 6st 300l kar. Pumpen ska klara av att förse 3200l o gärna mer därtill.

    För ljudets skull vad rekommenderar ni? Vill ju gärna att elen dras ner mer än å köra med vanliga pumphuvuden oxå. Eller främst, för att dra ner på elkonstnaden.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • Gäst

    #2
    Sidokanalare ger absolut mest luft och bra tryck i ledningarna men har vissa nackdelar tycker jag de låter en hel del,drar mycket ström, i regel dyr i inköp ny men kan gå att få tag i billigt begagnad men kräver i regel service då tex lagerbyte.

    Membranpumpar låter lite,drar mindre ström, har blivit billigare i inköp. Nackdel finns så många att välja på, verkar vara lite si o så med delar tex membran m.m Att sedan hitta den storlek som passar ens behov är inte helt lätt, beror ju på hur många filter, vilken typ av filter,storlek på kar, samt höjd på kar så att trycket räcker till.

    Att man velar är inte konstigt, man vill ju inte köpa för liten pump, inte nåt skräp, inte nånting som ska bytas ut efter nåt år för att delar inte finns.m.m.m

    Kanske har något frågetecken försvunnit

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #3
      christer på akvarielagret har en kompressor som förse anläggningen med luft.
      Den ska både vara tyst och driftsäker, det var vad ha sa till mig när jag frågade.

      Kommentar

      • sulan308

        #4
        Kompressor

        är det en vanlig kolvkompressor han har?
        jag tänkte om det skulle fungera med en modell större med stor tank så skulle den ju inte gå så ofta...typ 150liters tank med 10Bars tryck.

        Kommentar

        Arbetssätt...