1841 liters hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Jag väger 90kg och står väl på en yta som är 10*40 kanske...jämför det med ett tryck på 700kg på 100*100...golvet skulle inte ens braka om jag bar min bror som väger 105kg tvärs över golvet. Om man sedan har t ex lecablock istället för en benställning a la aluminium så får man en större belastningsyta för hela akvariet och då torde det knappast vara några problem...såvida golvet är helt och stabilt i övrigt vill säga...

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #17
      Ursprungligen postat av Nüddlah
      Om någon bara gissade en vild gissning på glaskostnaden om jag kör 15mm botten och 12 sidor? Vart skulle jag hamna?
      Tror inte jag sett vilken höjd det är på karet. Sen kan man räkna ut hur många m2 det blir och då är det ju bara att ringa till olika glasmästare. Dyrt blir det i alla fall.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Nüddlah
        Användare
        • January 2007
        • 294

        #18
        70 högt blir det då =) japps, ska göra en ritning och maila runt för lite offerter på både mitt 960 liters och den nya idén. Skriver upp sen vart priset hamnar.

        Kul att äntligen få lite svar, känns som att man skriver mer i sina egna trådar än vad andra gör. Man ser ju mer inlägg och sånt om fågor som rör underlägg till lekakuleblocken tex. =)

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #19
          Ursprungligen postat av Nüddlah
          70 högt blir det då =) japps, ska göra en ritning och maila runt för lite offerter på både mitt 960 liters och den nya idén. Skriver upp sen vart priset hamnar.

          Kul att äntligen få lite svar, känns som att man skriver mer i sina egna trådar än vad andra gör. Man ser ju mer inlägg och sånt om fågor som rör underlägg till lekakuleblocken tex. =)
          ..hehe...sorry dåh!

          Kommentar

          • uffeL
            Användare
            • September 2005
            • 14

            #20
            intressant ide med ett eget hörnakvarium,hur har du tänkt lösa tillskärningen av bottenglaset?eller tänker du köra med 3 olika bitar?
            Uffe

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem

              • April 2002
              • 4170

              #21
              En kompis till mig har haft ett sådant. 1200 liter var det på. Totalt kasst att titta på. Simmade firren från ena sidan till den andra var den borta en lång stund pga brytningen. Han la ner en gigantisk lavasten fel så den "försvann". Ingen ide och ha den där.
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                #22
                Jag nämnde det lite försynt lite längre upp i tråden.
                Jag har ju ett liknande akvarium fast mycket, mycket mindre.
                Mitt vände jag åt andra hållet så inbuktningen är åt väggen till, just för att det blir helknasigt annars.
                Nu är ju det ju inte en 90 gradershörna utan en rak framsida, och det blir knasigt det oxå.

                Nä, akvarier ska va rätvinkliga eller hörnakvarier med hel plan framsida. (Är vad jag tycker,andra får tycka vad de vill)
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Nüddlah
                  Användare
                  • January 2007
                  • 294

                  #23
                  Okay, anade att det skulle bli brytningar. Fan jag som precis har räknat ut exakta mått på varenda glasskiva nu. Aja, tur att man inte redan köpt det då. Det finns ju andra enklare sätt att skala upp eller bygga ett stort akvarium på. Jag är bara sjukt sugen på att bygga ett stoort direkt. får kansek nöja mig med ett 1225 i stället på 200cm bredd. Större botten eller nåt. Men tack för svaren. Då kan jag utesluta min plan nu då.

                  Back to the drawingboard.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...