1841 liters hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • January 2007
    • 294

    1841 liters hörnakvarium

    Jag har funderat på om man skulle kunna göra ett stort hörnakvarium med bakstyckena vardera på 200cm åt varje håll med 90 graders vinkel. Sen låta sidorna gå ut 70 cm i rät vinkel och sen göra 45graders vinkeln en bit in i v-formationen. om man förstärker upp med längsående glas och tvärgående plus att rutorna i hela frontstycket låser och stöder upp varandra så funderar jag på om man skulle kunna ha 12 mm sidoglas och 15mm i botten ändå.


    ------200--------|
    |.......................|
    |.............__50__|
    2............/
    0........../
    0......../
    |........|
    |_70__|


    Om man förstärker ordentligt så borde det väl gå med sånt glas?!

    Och akvariet kommer att vara symmertriskt så det är 50 cm som går in på varje akvariedel innan 45gradersvinkeln kommer. Förstår ni?
    Senast redigerad av Nüddlah; 10 January 2007, 01:27.
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Det går säkert bra, men varför denna inbuktning ? Det blir knasigt!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Nüddlah
      Användare
      • January 2007
      • 294

      #3
      För att jag tycker det är snyggare och blir som små hörnfickor, dessutom låser det frontskivan så att det är mycket mindre risk att nåt pajar på framdelen.. dom 2 skivorna på sidan om den vinklade rutan kommer att låsa den mot botenskivan och därmed kan det någ klara mer tryck antar jag. =) Sen tycker jag att det är snyggare som sagt om man kan ha 2 hörnsektioner. Passar nog mer med inredningen i lägenheten sen med.

      Undrar hur mycket vikt dom tolererar i en lägenhet. Kanske till och med finns policy som förbjuder akvarium på vissa ställen. Någon som vet?


      /Nicke

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #4
        Det blir ju bara lite över 2 ton och kommer förmodligen stå i ett hörn av rummet.

        Du får väl kolla med dom som byggde huset om golvet pallar för minst 2 ton
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Nüddlah
          Användare
          • January 2007
          • 294

          #5
          Hehe okay, får flytta till en lägenhet med vatten som ingår i hyran med. Annars blir det nog dyrt. =) Finns det gränser för hur mycket vatten man får förbruka då med eller? Så att man har råd att göra massa vattenbyten menar jag =)

          Kanske bättre att chansa utan att fråga för så länge det är betonggolv så lär det hålla. Om man frågar och får ett nej när man flyttat in så är det nog inte så bra att bygga ett ändå. Kanske bättre att skadan redan är skedd när dom ser det =) Alltså att man redan byggt och kollat att det håller.

          Det läskiga blir ju att fylla det i lägenheten. Inte så kul om det skulle paja. Går det på försäkring eller nåt då? Kan ju knappast bära ut det och testa direkt =)

          Kommentar

          • Rhodebaert
            Användare
            • February 2006
            • 557

            #6
            Jag frågade ut min vän som läser "väg och vatten" dvs civilingenjör i betong

            Han försökte slänga ihop en förklaring på ICQ ungefär såhär:

            "Svaret är inte så kort, 1m vatten är 10kN/m2 medan det är idag dimensionerat för 2 kN/m2 i bostäder men....
            2 kN gångras upp med 1.3 för att ge en "olycksfallslast", dock får betongen vara hur sprucken som helst i detta tillstånd, betongen i sin tur får sin hållfasthet reduserad ordentligt...
            vilket gör att golvet tar mer 2 kN men med en större sannolikhet för brott....

            de 2kN/m2 är för en utbredd last över hela rummet, lasten mitt i rummet är den som ger mest "belastning" (moment) på bjälklaget, last utmed väggarna ger ett väldigt lite tillägg till momentet

            han gör nog bäst i att fråga sin fastighetsvärd och försäkringsbolag så han är garderad.

            Golvet håller nog finfint,"
            Det går alltid en senare buss.

            Kommentar

            • Nüddlah
              Användare
              • January 2007
              • 294

              #7
              Okay, så slutsatsen är att det verkar kunna funka bra då eller? Oddsen är på min sida?

              Tack för svaret i allafall, även om jag inte förstod så mycket. Men det skulle jag nog kunna göra om jag la lite själ i det. Men nu vill jag bara spåna och se om det är genomförbart eller inte. Men jag får väl fråga först eller nåt. Men då är ju risken större att jag får nej än att golvet faktiskt skulle ge vika om jag får gissa. Försäkringen är det viktigaste ifall nåt händer.

              Återigen tack, och dubbelkolla gärna med en mer svenssonvänlig förklaring så jag vet om fysiken ligger på min sida.

              Kommentar

              • Nüddlah
                Användare
                • January 2007
                • 294

                #8
                Jag tänkte en gång till på det där du skrev förresten. 1KN = ett tusen kilo per kvadratmeter på en meters höjd vilket är ganska självklart och logiskt. Och för att uttrycka det han just sa så skulle det betyda att en kubik vatten fördelat på en kvadratmeter skulle betyda en KN dvs är en Newton nästan en tiondels kilo. Så det där var en mycket krånglig förklaring på en mycket enkelt svar. =)

                Men då vet jag vad han menar.
                Men det håller för endast 2KN? det motsvarar ju bara 200 kilo per kvadratmeter? Då får jag helt enkelt räkna ut karets yta och hur trycket fördelar sig under lekarkuleblocken då. =)

                Kommentar

                • Rhodebaert
                  Användare
                  • February 2006
                  • 557

                  #9
                  slutsatsen blir att skulle man göra ett akvarium enligt konstens regler så får det ha höjden 20 cm

                  Dock så får man i sådant fall täcka hela golvet vilket man ju inte gör. Dessutom står det ju vid väggen vilket gör att momentet blir litet. Golvet är ju en hävarm som utövar våld mot fästet i väggen. Jag tolkar svammlet som så
                  Det går alltid en senare buss.

                  Kommentar

                  • Nüddlah
                    Användare
                    • January 2007
                    • 294

                    #10
                    akvariets bottenyta har en area av 2,63 m2 och trycket blir alltså 1841 kg/2,63 m2

                    och alltså 700 kilo/m2 vilket skulle motsvara 7KN/m2

                    Fan det är mycket.

                    Kommentar

                    • Nüddlah
                      Användare
                      • January 2007
                      • 294

                      #11
                      Men som sagt i och med att den står mot åt minstone en vägg så kommer ju övervägande delen av vikten sitta i fästpunkten för bottenplattorna mot väggstyckena så på så sätt borde det hålla. Och armeringen i betongen skulle ju helt klart hålla. Men man vill ju inte knäcka taker för dom som bor undr lixom så deras takfärg flagnar och lampjäveln trillar ner. =)

                      Kommentar

                      • Rhodebaert
                        Användare
                        • February 2006
                        • 557

                        #12
                        Det är säkert inga problem ändå. Vilket akvarium som helst ger ju 10*höjden kg/m^2.
                        Så är det ju bara. Om man hade följt 2kN/m^2 hade det ju varit kört. Men att prata med den som äger huset är nog det enda riktiga för ingen annan vill nog ansvara för golvets hållfasthet
                        Det går alltid en senare buss.

                        Kommentar

                        • Nüddlah
                          Användare
                          • January 2007
                          • 294

                          #13
                          Hehe mm får göra det då. Eller så får jag böja mig med mitt 960liters kar. Men jag har ju blivit å inspirerad av alla andras tankar här på sidan. Om man ändå ska spendera och bygga så kan man ju skaffa ett riktigt på en gång i stället för att köpa ett mindre och sen byta upp hela tiden eller ha flera. Jag skulle ju vilja ha en hörna som jag skissat upp nu så fiskarna kan simma runt i akvariet till ett ställe dom inte kan se från andra sidan. Skulle bli en roligare upplevelse än ett rektangulärt. Håller ni inte med? =)

                          Tack för svaren!

                          Kommentar

                          • Nüddlah
                            Användare
                            • January 2007
                            • 294

                            #14
                            Om någon bara gissade en vild gissning på glaskostnaden om jag kör 15mm botten och 12 sidor? Vart skulle jag hamna?

                            Kommentar

                            • Nüddlah
                              Användare
                              • January 2007
                              • 294

                              #15
                              ? Ingen som vet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...