If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Om jag får analysera mötet lite så tycker ju jag att det ju verkar enormt kul och intessant att starta ett sådant kar. Sen tycker jag ändå det var lite svårt att förstå hur lätt eller svårt det är att faktiskt lyckas. Det var ganska mycket "så här skall man egentligen göra men så här gör jag", vilket ju såklart tyder på att Lasse förstår alla vattenkemiska processer som kanske inte vi sötvattensakvarister har insyn i på samma sätt. Lasse får ju det att låta lätt genom att skippa all traditionell saltvattensteknik, men kanske är det inte riktigt så lätt som det låter.
Sen är ju jag en sån som är mycket angelägen om alla moraliska dilemman som finns inom vår hobby och jag har fått för mig att dessa är fler och större inom saltvattensakvaristiken. Jag tycker exempelvis det inte verkar sådär jättebra att använda "vild" levande sten, koraller fiskar etc. Det var intressant att Lasse berättade att man inte skall ge sig på 400-500 gamla anemoner för att ta död på dem i ett akvarium. Detta är något jag skall undersöka lite närmare.
Jag tänker iallafall testa detta! Så det så!
Tja, det finns kanske vissa brister i de vattenkemiska kunskaperna hos många sjöciklid-fantaster. Av flera anledningar är filtrering och bra vattenkvalitet inte särdeles komplicerat i sådana kar. Inte heller uppmatning av yngel. Moraliska dilemman finns det kanske också fler av inom saltvattensakvaristiken, i allafall är de lite tydligare. Levande sten vet jag i allafall att det går att "odla" om man bara har en enda från början (eller en startkultur från något saltvattenskar). En del saltvattensfirrar går också att odla, vet att några är munruvare och får relativt stora yngel. Räkorna borde också gå att odla, det är det jag vill testa. Klarar jag dem så kanske jag ger clownfiskar ett försök. Anemoner och koraller har jag annars tänkt låta bli, men Caulerpa har jag velat ha länge!!
Sen är ju jag en sån som är mycket angelägen om alla moraliska dilemman som finns inom vår hobby och jag har fått för mig att dessa är fler och större inom saltvattensakvaristiken. Jag tycker exempelvis det inte verkar sådär jättebra att använda "vild" levande sten, koraller fiskar etc.
Eftersom det var trådstartaren som själv tog upp det och mötet redan har varit hoppas jag det är OK att jag fortsätter på detta sidospår.
Kort version:
Att köpa vildfångad saltvattensfisk är knappast vara ett större dilemma än vildfångad sötvattensfisk. Tvärtom, de flesta saltvattensfiskar har ett många gånger större utbredningsområde än sötvattensfiskar - jmf med tropheusar - så risken för utfiskning pga hobbybruk torde vara minimal.
Lång version:
Jag har själv avstått från saltvatten i många år trots ett stort intresse, mycket på grund av de dilemman du tar upp. För några månader sedan startade jag efter noga övervägande mitt första saltvattensakvarium. Idag behöver saltvattensakvaristik knappast medföra ett större miljöavtryck än ciklidhobbyn, om man är medveten i sina val.
Min avoga inställning mot saltvattensakvaristiken grundade sig när jag arbetade i en akvarieaffär i slutet av åttiotalet och några år framåt. På den tiden var kunskaperna bland de allra flesta saltvattensakvarister betydligt lägre än idag. En hel del av dagens tekniska tillbehör var inte heller utvecklade.
Koraller betraktades som lite mer långlivade snittväxter, man köpte en eller två och hade dem tills de tynat bort efter ett halvår. Att att det skulle gå att föröka dem var inte något som man ens övervägde. Samma sak gällde många fiskar och definitivt alla anemoner. Det hela kändes mycket olustigt för mig som ung akvarist som hittat till hobbyn främst tack vare mitt natur- och miljöintresse.
På senare år har det skett en enorm utveckling, och numera klarar även relativt nyblivna saltvattensakvarister av att hålla och föröka en hel del korallarter. Det finns kommersiell korallodling, även här i Sverige. Flera saltvattensfiskar odlas en masse, ffa clownfiskar. Med lite efterforskningar kan man hitta andra odlade arter.
Nu när jag blivit saltvattensakvarist tänker jag försöka tillämpa den kunskap som finns inom hobbyn numera för att försöka ge akvarieinvånarna ett bra liv.
Jag kommer att i största möjliga utsträckning köpa odlade djur. Jag är inte motståndare till vildfångst om det sköts snyggt men anser att utvecklingen mot allt mer odling av saltvattensdjur bör uppmuntras.
Det finns en så kallad MAC certifiering som jag har hört mycket gott om. (http://www.aquariumcouncil.org/) Tyvärr finns det ingen MAC certifierad i Sverige men jag kommer definitivt att fråga efter djur från MAC certifierade leverantörer när jag handlar i affär, konsumentmakt påverkar marknaden!
Senast redigerad av daniel_i_malmö; 16 January 2007, 15:59.
Det var riktigt kul med föredraget, det blir fler turer till era möten. Och vilken rolig överraskning jag fick när victor berättade att det var mina gamla tapajos som var med i kalendern
Jag blev riktigt sugen på nanokar. Faktiskt så var jag sugen redan för några år sen då jag såg hittade en hemsida med en tjej som hade ett litet nanokar. Har för mej att hon varje dag fyllde på med 1L vatten som hade avdunstat och gjorde inga "större" byten (tror jag). Åkte i samma veva till affären brevid Astra och kollade lite grejer men jag blev ganska avskräckt efter det besöket. Men tiderna förändras nu verkar flera vara inne på det och hjälp finns ju att få på forum m.m.
Vad synd att man har planerat en äventyrsresa till norge som kommer sno alla pengar ett tag framöver hehe.
Ha d gött
Kommentar