Föredrag om "Nanokar" den 15/1

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Föredrag om "Nanokar" den 15/1

Göteborgs Ciklidgrupp börjar akvarieåret med ett, iallafall vad jag tycker, otroligt intressant föredrag...

Lasse Forsberg, superakvaristen som var med och startade GCG, pratar om små saltvattensakvarier, så kallade ”nanokar”. Han berättar om hur de fungerar, hur man startar ett, vad man skall tänka på, vilka organismer/fiskar som fungerar i nanokar och vad det kan tänkas kosta. Mer intressant kan det knappast bli! Fika (10kr) + lotteri.

Datum och tid: 15/1 kl. 19:00
    Plats: Klangfärgsgatan 5, Mellansvenska Städs lokaler i Grimmereds Ind. Omr.
    Karta: http://www.hitta.se/ViewDetailsPink....&Vkid=11597542

Mötet kostar 40kr för icke-medlemmar.

Bli medlem 2007
    Seså! Se nu till att bli medlem i Göteborgs Ciklidgrupp 2007. Det kommer bli ett fullknökat program, det kan vi lova. Program och information om hur du blir medlem hittar du på www.gcg.se
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Nu är jag lite fräck och kapar tråden - Forsberg kan även höras med ett liknande föredrag i MAF den 8 mars.

Kan man få be om en recension när han hållt hos er? *s* Tips på de frågor ni inte hann ställa tas även tacksamt emot. Svaren passas givetvis vidare!!

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Se nu till att inte glömma bort mötet idag!

Kommentar

• figge
        Användare
        • July 2004
        • 112

Halloj

Grimmered, det är ju på cykelavstånd från mej, kanske man dyker upp och ser vad ni har för er =)

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Du är välkommen! Vissa åker 8-10 mil för att komma på mötet, så självklart måste du titta in om du kan cykla dit!

Kommentar

• Niklas Olsson
            Användare
            • February 2003
            • 1156

Ursprungligen postat av figge
            Grimmered, det är ju på cykelavstånd från mej, kanske man dyker upp och ser vad ni har för er =)
            hmmm, å du tvekar??? Nä, sätt dig på cykeln å kom du...
            //Niklas

www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook

Kommentar

• Niklas Olsson
              Användare
              • February 2003
              • 1156

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Nu är jag lite fräck och kapar tråden - Forsberg kan även höras med ett liknande föredrag i MAF den 8 mars.

Kan man få be om en recension när han hållt hos er? *s* Tips på de frågor ni inte hann ställa tas även tacksamt emot. Svaren passas givetvis vidare!!

Hilsen,

P
              Kan lova att ni har något intressant att se fram emot.
              //Niklas

www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                Kan lova att ni har något intressant att se fram emot.
                Gott!! Har funderat lite på saltvatten på sistone. Ett kar till får jag nog plats med...

Hilsen,

P

Kommentar

• daniel_i_malmö
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1338

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Gott!! Har funderat lite på saltvatten på sistone. Ett kar till får jag nog plats med...

Hilsen,

P
                  Då är vi snart fem saltvattensMAFiosos. Kul. Men se upp, saltvattensguiden har tokigt många inlägg per dag i förhållande till antalet användare. Det går åt ännu mer tid framför datorn...
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Lasse höll ett kanonföredrag och jag som var så jädra nära att starta ett nanokar för 6 månader sedan (sen blev det flytt och grejer) blev nu helt plötsligt riktigt sugen igen! Det här skall bli ett kul projekt att ta tag i inom en relativt snar framtid!

Kommentar

• Robert P
                      Användare
                      • April 2004
                      • 11

Jag håller med, det var ett mycket inspirerande föredrag. Nu blir det svårt att inte starta ett litet saltkar. Frågan är bara vart man får ställa det.

Tack GCG för ett trevligt möte. Man kanske skall ta och bli medlem
                      /Robert

Kommentar

• Byttorp
                        Användare
                        • November 2003
                        • 1585

Ursprungligen postat av Robert P
                        Jag håller med, det var ett mycket inspirerande föredrag. Nu blir det svårt att inte starta ett litet saltkar. Frågan är bara vart man får ställa det.

Tack GCG för ett trevligt möte. Man kanske skall ta och bli medlem
                        /Robert
                        Instämmer, det var mycket intressant att lyssna på någon som Lasse som kan så mycket "om allt". Och för varje gång man får höra allt om nitrit, amonium, amoniak, nitrat, nitrifikation osv osv, ja ju mer lär man sig ju också, snart kommer väl tom jag fatta hur allt hänger ihop

Robert, klart du skall bli medlem. För det kan väl inte vara kostnaden på 12.50 per månad vara anledningen till att du inte skulle bli medlem

Skicka ett mail till info@gcg.se eller betala på nästa möte så ser Mia till att du får medlemskort i brevlådan.
                        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                        Ordförande GCG

Kommentar

• Christian Alfredsson
                          NCS Medlem

• April 2002
                          • 4179

Christian Alfredsson
                          http://www.zoopet.com
                          http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Om jag får analysera mötet lite så tycker ju jag att det ju verkar enormt kul och intessant att starta ett sådant kar. Sen tycker jag ändå det var lite svårt att förstå hur lätt eller svårt det är att faktiskt lyckas. Det var ganska mycket "så här skall man egentligen göra men så här gör jag", vilket ju såklart tyder på att Lasse förstår alla vattenkemiska processer som kanske inte vi sötvattensakvarister har insyn i på samma sätt. Lasse får ju det att låta lätt genom att skippa all traditionell saltvattensteknik, men kanske är det inte riktigt så lätt som det låter.

Sen är ju jag en sån som är mycket angelägen om alla moraliska dilemman som finns inom vår hobby och jag har fått för mig att dessa är fler och större inom saltvattensakvaristiken. Jag tycker exempelvis det inte verkar sådär jättebra att använda "vild" levande sten, koraller fiskar etc. Det var intressant att Lasse berättade att man inte skall ge sig på 400-500 gamla anemoner för att ta död på dem i ett akvarium. Detta är något jag skall undersöka lite närmare.

Jag tänker iallafall testa detta! Så det så!

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                              Då är vi snart fem saltvattensMAFiosos. Kul. Men se upp, saltvattensguiden har tokigt många inlägg per dag i förhållande till antalet användare. Det går åt ännu mer tid framför datorn...
                              Hmm... MER tid framför datorn? Hinner jag ju inte, lokalen rular!! Hade ju liksom tänkt köra igång ett kar som mer eller mindre ska sköta sig självt samt ha räkor i det. Har jag lyckats odla Amanos så var det väl själva Sören om jag inte kunde odla saltvattensräkor också. *s*

Well, jag ser med spänning fram mot föredraget, borde ligga rätt bra i tiden för att hinna få undan "det sista" i lokalen - sedan är fältet öppet för saltvattenstrixande.

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...