PMDD till malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #31
    Jag är inte så noga att jag mäter och justerar inblandningsvattenvärdet till exakt 4.
    Men det blir mycket bättre resultat om man sänker vattnet med en pytts citronsyra.
    Den röda (ph-sänkta) Nutrisiblandningen gör att det växer bättre.

    En annan fördel är att nutrisiblandningen missfärgar vattnet mindre än den bruna (icke ph-sänkta) nutrisiblandningen. Vattnet har en tendens att bli tefärgat om man kör full dos Nutrisi-pulver blandat direkt i karet eller utblandat med bara kranvatten.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

      #32
      Ursprungligen postat av tropfrog
      Om man förlitar sig på att fiskarna producerar makro och vill dosera enbart micro så kommer man snart nog springa in i kaliumbrister. Därför bör man om man tar bort kno3 och kh2po4 ersätta dem med k2so4 för kalium.

      I hårda vatten är microämnena mycket mer svårtillgängliga för växterna, därför har de flesta hårdvattenlevande växter anpassat sitt behov av dessa ämnena till det lägre. Därför kan man se riktigt snygga växter i riftburkar helt utan microdosering. Jag skulle rekomendera endast halv dos av micronäring i hårdvattenburkar.

      Enligt Diana W är det kalcium, magnesium och kalium som är begränsande för tillväxt i hårdvattenkar, därför kallar hon dem för hårdvattennäringar. Tester i mitt kar tyder på samma sak, finns bara dessa ämnena i goda mängder och fosfathalterna hålls låga stortrivs växterna helt utan microtillsats. (fosfat binder kalcium)
      MVH
      Magnus
      Var köper man k2so4 ? Och vilken är doseringen?

      Jag har ständiga problem med att få växterna att trivas och då speciellt vallisneria. Nu har jag för femtioelfte och sista gången köpt Vallisneria. Nämligen Vallisneria Asiatica. Och tänkte göda fullt ut med pmdd.
      Egentligen tycker jag att jag borde kunna nöja mig med micronäring men det har varenda gång hitintills gått åt pipan. Med växter som när dom skjutit nya skott har fått genomskinliga och röda blad. Och ingen tillväxt alls på höjden. Näringsbrist men vilken, kan det vara kaliumbrist.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #33

        Se till att du har bra lyse i karet (nya lysrör).
        Mina valisneria gillar dessutom bikarbonat.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

          #34
          Tackar.

          Lysrören är rätt så nya och jag har så att jag kan ha upp till fyra 58 w rör över karet som är på 400 liter.

          Har jag förstått det rätt att om jag göder med KNO3-KH2PO4 samt Nutrisi så finns det troligen inte något behov av att tillsätta något annat.

          Men göder jag enbart med micro näring och växterna ändå visar på näringsbrist som jag beskriver ovan så kan det vara kaliumbrist. Och då kan jag göda med k2so4. Hur mycket kan isåfall vara lämpligt att prova med. Hur gör man en lösning med k2so4.

          Förövrigt är där gott om fisk i karet och inte så kraftig cirkulation. Jag tillsätter även 1 tsk bikarbonat/100 liter vatten.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #35
            Ursprungligen postat av Stelin
            Var köper man k2so4 ? Och vilken är doseringen?

            Jag har ständiga problem med att få växterna att trivas och då speciellt vallisneria. Nu har jag för femtioelfte och sista gången köpt Vallisneria. Nämligen Vallisneria Asiatica. Och tänkte göda fullt ut med pmdd.
            Egentligen tycker jag att jag borde kunna nöja mig med micronäring men det har varenda gång hitintills gått åt pipan. Med växter som när dom skjutit nya skott har fått genomskinliga och röda blad. Och ingen tillväxt alls på höjden. Näringsbrist men vilken, kan det vara kaliumbrist.
            Tror inte på kaliumbrist - kalium är ett macroämne och det syns oftast i gamla blad eller på hela växten. Inte enbart på nya blad. Får spana lite i mina gömmor och se om jag kan komma på vad det är. Spontat skulle jag säga järn, men jag undrar lite kring vilka filter du har och hur mycket vatten du byter? Kanske kan vara kväve(nitrat)brist ändå, verkligt välskötta kar får ibland brist på det. Andra växter i karet?

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

              #36
              Patrik:
              Tidigare när jag provat vallisneria så har det nog mest varit i tropheuskar. Kraftig cirkulation och vattenbyten varje vecka. Jag tror inte jag har haft för lite nitrat däremot. (Har ett svagt minne av att jag mätte detta under en period.)

              Hmm, kan det vara så enkelt som järnbrist.

              Skulle tro att jag planterade 25-30 plantor idag och jag har enbart Vallisnerian i karet.
              Filtreringen nu är ett ytterfilter med en cirkulation på 800 l/h. Filtermaterial ehfisubstrat pro.

              Men jag kör på med pmdd och återkommer med bilder(och egen tråd, mitt kar är ju ett diskus kar) om jag inte får det till att funka. (Tack)
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #37
                Ursprungligen postat av Stelin
                Patrik:
                Tidigare när jag provat vallisneria så har det nog mest varit i tropheuskar. Kraftig cirkulation och vattenbyten varje vecka. Jag tror inte jag har haft för lite nitrat däremot. (Har ett svagt minne av att jag mätte detta under en period.)

                Hmm, kan det vara så enkelt som järnbrist.

                Skulle tro att jag planterade 25-30 plantor idag och jag har enbart Vallisnerian i karet.
                Filtreringen nu är ett ytterfilter med en cirkulation på 800 l/h. Filtermaterial ehfisubstrat pro.

                Men jag kör på med pmdd och återkommer med bilder(och egen tråd, mitt kar är ju ett diskus kar) om jag inte får det till att funka. (Tack)
                Ser de gamla bladen schyssta ut, eller deppar hela växten ihop och blir lite "genomskinlig"? Om det är så satsar jag på kalium. Har även klurat lite på fosfor. Enklast att testa är väl att tillsätta kalium först. Vill du vara verkligt säker på vad som fattas i karet så mecka med en parameter i taget (eller så långt det går iaf). Kör t ex med kaliumsulfat i två-tre veckor och se om växterna tar fart (göd med det du brukar ändå). Funkar det var det ju enten kalium eller svavel. Gör sedan samma sak med resterande, om det inte funkar med kalium. Tar lite tid och är tålamodsprövande, men efter det kan du vara rätt lugn med vad du behöver tillsätta i karet...

                Hilsen,

                P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 19 January 2007, 07:53.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

                  #38
                  Nej, hela växten "deppar" inte ihop. Men växer nästan inte alls.
                  Nya skott däremot ser röd/genomskinliga ut och växer nästan inget alls på höjden.

                  Jag kommer stå beredd med kameran den här gången och hoppas på "support" här om det behövs.
                  Tycker du inte det vore bäst att börja med pmdd fullt ut och först se vad som händer.

                  Förutsättningarna är ju lite annorlunda. Med lägre cirkulation och mindre bikarbonat, ja om det nu har någon betydelse. Men vem vet det funkar kanske bra den här gången.
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #39
                    Ursprungligen postat av Stelin
                    Nej, hela växten "deppar" inte ihop. Men växer nästan inte alls.
                    Nya skott däremot ser röd/genomskinliga ut och växer nästan inget alls på höjden.

                    Jag kommer stå beredd med kameran den här gången och hoppas på "support" här om det behövs.
                    Tycker du inte det vore bäst att börja med pmdd fullt ut och först se vad som händer.

                    Förutsättningarna är ju lite annorlunda. Med lägre cirkulation och mindre bikarbonat, ja om det nu har någon betydelse. Men vem vet det funkar kanske bra den här gången.
                    Tja, det är kanske enklast att köra PMDD fullt ut, så är du på den säkra sidan liksom. Med mycket fisk i karet hade jag dragit ner lite på KNO3 och KHPO4, men tillsätt full dos i början. Kamera låter slugt, kanske enklare att hjälpa då. Röstar efter din förklaring på fosforbrist - den brukar nästan enbart visa sig som att växten "står still", men kan även ge rödaktiga nya blad. Låter träffande tycker jag.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1339

                      #40
                      Ok. Fosforbrist. Då får vi se om det hjälper nu när jag tillsätter detta.

                      Gjorde ett 50% vattyenbyte igår och tillsatte 1 tsk bikarbonat och KNO3-KH2PO4. samt tropica mastergrow. 40ml av varje. (jag hade mastergrow kvar sedan tidigare försök)

                      Såklart flyter där upp växter varje dag, två-tre växter hade flytit upp sedan igår. Trots att jag har planterat dom lite för djupt just för att förebygga detta. (jag ska dra upp dom till rätt djup efter några veckor)

                      Angående ljusstyrkan så har jag 2 Aquarelle lysrör tända. Det ger en ljusstyrka på 0,29 w./l . JAg har även satt dit reflektorer till varje lysrör så jag tror ljusmstyrkan blir rätt bra.

                      (Fiskar: c:A 40 kardinal tetra(med tiden crenicichla mat...), 8 medelstora diskusar och8 dvärgciklider samt några malar.)

                      Så här ser det ut nu:
                      Senast redigerad av Stelin; 20 January 2007, 15:13.
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #41
                        Då håller vi tummarna!! Sammantaget låter allt fullt tillräckligt, skulle förvåna mig mycket om du inte får igång dem. Plantorna ser inte värre ut än många nyköpta växter - lite "bleka om nosen", men tillräckligt med kraft kvar i dem. Svårt att se något specifikt bristsymptom på dem. Kan vara ett litet problem det där med att de flyter upp. Corys och dvärgciklider kan böka lite i gruset, och då hinner de inte rota sig. Men, men bara man får fart på några av dem så blir det ju fler.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...