PMDD till malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Lindholm
    Användare
    • March 2006
    • 92

    #16
    Är NutriSi den bruna påsen i PMDD satsen?
    -------------------------
    Hälsningar

    Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

    720L Malawi

    60L Malawismåttingar

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #17
      Jepp
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1833

        #18
        Om man förlitar sig på att fiskarna producerar makro och vill dosera enbart micro så kommer man snart nog springa in i kaliumbrister. Därför bör man om man tar bort kno3 och kh2po4 ersätta dem med k2so4 för kalium.

        I hårda vatten är microämnena mycket mer svårtillgängliga för växterna, därför har de flesta hårdvattenlevande växter anpassat sitt behov av dessa ämnena till det lägre. Därför kan man se riktigt snygga växter i riftburkar helt utan microdosering. Jag skulle rekomendera endast halv dos av micronäring i hårdvattenburkar.

        Enligt Diana W är det kalcium, magnesium och kalium som är begränsande för tillväxt i hårdvattenkar, därför kallar hon dem för hårdvattennäringar. Tester i mitt kar tyder på samma sak, finns bara dessa ämnena i goda mängder och fosfathalterna hålls låga stortrivs växterna helt utan microtillsats. (fosfat binder kalcium)
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #19
          Det skulle tyda på att jag har kaliumbrist.
          Hur ser jag bristsyptomen på kalium?
          Vad händer om jag tillsätter för stor dos K2SO4?
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #20
            Ursprungligen postat av tropfrog
            Enligt Diana W är det kalcium, magnesium och kalium som är begränsande för tillväxt i hårdvattenkar, därför kallar hon dem för hårdvattennäringar. Tester i mitt kar tyder på samma sak, finns bara dessa ämnena i goda mängder och fosfathalterna hålls låga stortrivs växterna helt utan microtillsats. (fosfat binder kalcium)
            MVH
            Magnus
            Magnus - Jag förstår inte vad du säger!
            I detta kar kör jag med massor av bikarbonat och full dos micro. Där växer valisnerian och jag får en ny stickling var 4-6 dag. Lukar plantor varje månad för att inte botten ska växa igen, detta trotts att karet inte varit igång särskilt länge(ny botten).
            Tillsätter 0 kalium.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #21
              Ursprungligen postat av LN
              Magnus - Jag förstår inte vad du säger!
              I detta kar kör jag med massor av bikarbonat och full dos micro. Där växer valisnerian och jag får en ny stickling var 4-6 dag. Lukar plantor varje månad för att inte botten ska växa igen, detta trotts att karet inte varit igång särskilt länge(ny botten).
              Tillsätter 0 kalium.
              Om det funkar bra på det sättet du kör, så fortsätt så. Du behöver inte ha brist på något, kranvattnets innehåll samt skötseln av karet kan göra rätt stor skillnad. Du kan ändå prova att minska på micronäringen till hälften och se om det funkar lika bra - att ha i mer gödning än som behövs är att elda för kråkorna. Man riskerar dessutom en ackumulering av ämnen om man inte byter vatten med minst 50 procent.

              Kaliumbrist syns främst i de äldre bladen eller på hela växten. Bladen har genomskinliga gula, rödaktiga, eller bruna fläckar och/eller döda kanter. Kalium är svårt att överdosera, likaså sulfat. Man ska upp i mycket höga doser om något av ämnena ska bli giftigt. Ändå klokt att börja lite lugnt om du vill testa.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Laban
                NCS Medlem
                • January 2013
                • 195

                #22
                Måste det vara dest. vatten? Alla bensinmackar i Sigtuna verkar ha slutat med det!
                Cheers,
                Laban

                "We Fear No Foe" MFC

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #23
                  Nope, det funkar bra med vanligt kranvatten också. Med destillerat vatten så behåller den utblandade gödningen potensen lite bättre, om jag greppat det rätt. Själv har jag aldrig under de många år jag trixat med gödning använt något annat än kranvatten, och gödningen har gett bra effekt ändå. Om lösningen får stå länge och varmt så förstörs den i vart fall, men jag tror det gäller oavsett vilket vatten man blandar ut pulvret med. Vill du att blandningen ska hålla länge så förvara lösningen i kylskåp.

                  Vill du ändå trixa så ha först i lite citron- eller askorbinsyra i kranvattnet. Sänker pH och alkaliniteten, vilket ska få gödningen att hålla längre. Så har i allafall jag greppat det, men det finns säkerligen folk som kan mer än jag om det. Månne har du någon akvariepolare i närheten som kör med RO-filtrering, då kan du ju be om att få lite av det vattnet. Funkar nästan exakt lika bra som destillerat vatten.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Laban
                    NCS Medlem
                    • January 2013
                    • 195

                    #24
                    Tack Patrik! Vad är "lite" citronsyra, ett kryddmått?
                    Cheers,
                    Laban

                    "We Fear No Foe" MFC

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #25
                      Ursprungligen postat av Laban
                      Tack Patrik! Vad är "lite" citronsyra, ett kryddmått?
                      Tja, en knivsudd eller ett kryddmått ungefär. Beror på vad du har för kranvatten, men till en halv liter vatten borde det verkligen göra susen. Vill du vara säker så mät med pH-test - slår det i "botten" så är det finfint!!

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • dinajel
                        Användare
                        • November 2004
                        • 569

                        #26
                        Ursprungligen postat av Laban
                        Tack Patrik! Vad är "lite" citronsyra, ett kryddmått?
                        Det beror lite på hurdant vatten du har i kranen. Vitsen är att få ner pH i vattnet till ett visst värde (nånstans runt pH 4?) för att inte ämnena i mikronäringen ska fälla ut och bli verkningslösa.

                        Själv har jag 1,5 tsk citronsyra i 5 dl vatten innan jag häller ner NutriSi (mikronäring).

                        Edit - Patrik var rackarns snabb med svaret där. Som sagt, har du tillgång till pH-test, så använd det.
                        Daniel Andréasson

                        Kommentar

                        • Laban
                          NCS Medlem
                          • January 2013
                          • 195

                          #27
                          Ok!
                          Cheers,
                          Laban

                          "We Fear No Foe" MFC

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #28
                            Ursprungligen postat av dinajel
                            Det beror lite på hurdant vatten du har i kranen. Vitsen är att få ner pH i vattnet till ett visst värde (nånstans runt pH 4?) för att inte ämnena i mikronäringen ska fälla ut och bli verkningslösa.

                            Själv har jag 1,5 tsk citronsyra i 5 dl vatten innan jag häller ner NutriSi (mikronäring).

                            Edit - Patrik var rackarns snabb med svaret där. Som sagt, har du tillgång till pH-test, så använd det.
                            Nu vet jag inte...men skrevs det inte att pH värdet knappt gick ned vid användande av PMDD? Ändå så skrivs det här att pH bör gå ned till pH 4 för att ämnen skall ha bra verkning?

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #29
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Nu vet jag inte...men skrevs det inte att pH värdet knappt gick ned vid användande av PMDD? Ändå så skrivs det här att pH bör gå ned till pH 4 för att ämnen skall ha bra verkning?
                              Nja, jag tror det är en kontaminasammanblandning... i själva gödningsmixen, när man blandar ut pulvret med vatten, så är det en liten fördel att ha lågt pH i den halvliter vatten man blandar ut pulvret med. Denna halvliterslösning tillsätter man sedan i akvariet i små mängder, och det är det som knappast påverkar pH i själva akvariet (om det är en Riftlake-burk). Vill man vara attans noga så ser man till att den syra man tillsätter i den halvliter vatten man ska blanda ut gödningspulvret med är exakt så mycket som krävs för att sänka pH till ca 4 och inte en gnutta mer. Hoppas du greppar hur jag menar, kanske blev lite luddigt.

                              Hilsen,

                              P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 12 January 2007, 11:30.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

                                #30
                                Jepp...nu fattar jag bättre. Tackar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...