Stor luftpump?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sulan308

Stor luftpump?

Hej
    jag undrar vilka erfarenheter ni har av stora luftpumpar? pris\luftmängd\elförbrukning??
    ex:Hur stor pump bör man ha till en ställning med 9st 190literskar?
  • calle-hallabro
    Användare
    • July 2005
    • 303

Ursprungligen postat av sulan308
    Hej
    jag undrar vilka erfarenheter ni har av stora luftpumpar? pris\luftmängd\elförbrukning??
    ex:Hur stor pump bör man ha till en ställning med 9st 190literskar?
    Frågan är ju vad du ska driva med luftpumpen....

Som jag ser det så ska du minst ha 18 filter.

Membranpump på ca 4000L/h ska nog funka, vi har tre st.

//Calle
    En Mal idiot!
    www.goc.se

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Jag köpte en Resun LP-60 i höstas som jag är förbaskat nöjd med. Den är i det närmaste ljudlös och den bör klara att driva dina kar utan problem. 60 liter per minut har jag för mig att den blåser.

Jag köpte den på discusmässan i Duisburg för omkring 7-800kr vilket är sanslöst billigt.
      Tony Englund

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Jep och jag har länge haft en Resun LP40 som är kanon! Jag driver iofs bara 8 mindre kar med den men jag måste släppa på trycket för annars bubblar det alldeles för mycket.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av calle-hallabro
          Frågan är ju vad du ska driva med luftpumpen....

Som jag ser det så ska du minst ha 18 filter.

Membranpump på ca 4000L/h ska nog funka, vi har tre st.

//Calle
          Calle jag antar att det är mistral 4000 du pratar om hur många filter orkar en pump med och vilken typ av filter kör du då med? eller antal kar storlek? Samt har du placerat pumpen på ställning eller golv. Har nämligen läst att de tappar lite effekt beroende på placering stämmer det?

Ursäkta stickspåret på tråden! och välkommen till forumet sulan

Kommentar

• sulan308

Ursäkta stickspåret på tråden! och välkommen till forumet sulan[/QUOTE]

tack tack
            ingen fara med stickspåret.. det hade ändå varit min nästa fråga..

Kommentar

• sulan308

Elektromagnetisk luftpump

Har någon provat en sån här:

ca 850sek och 5500l/h....men hur mycket låter den? kvalitet?

om jag förstår det rätt så är den tillverkad av resun.

Kommentar

• calle-hallabro
                Användare
                • July 2005
                • 303

Ursprungligen postat av Lennart 2
                Calle jag antar att det är mistral 4000 du pratar om hur många filter orkar en pump med och vilken typ av filter kör du då med? eller antal kar storlek? Samt har du placerat pumpen på ställning eller golv. Har nämligen läst att de tappar lite effekt beroende på placering stämmer det?

Ursäkta stickspåret på tråden! och välkommen till forumet sulan
                Japp, det är Mistral 4000 vi har, de har vi placerat i taket, hängde dem i 2 "byglar" gjoda av gamla säkerhetsbälte och träklossar, en kloss på 22cm i taket och en som pumpen står på.
                Har alltså 2st byglar till varje pump.

De flesta filtren är runda modellen som står på bottnen i karet, har minst 2 filter i varje kar och ca 30 kar emellan 35-50cm höga.

Det viktigaste är nog att ha så korta slangar som möjligt, det vill säga inga strypningar.
                Har gjort ett rörsystem med VP-rör och minimalt med tunna slangar.

//Calle
                En Mal idiot!
                www.goc.se

Kommentar

• Gäst

Japp, det är Mistral 4000 vi har, de har vi placerat i taket, hängde dem i 2 "byglar" gjoda av gamla säkerhetsbälte och träklossar, en kloss på 22cm i taket och en som pumpen står på.
                  Har alltså 2st byglar till varje pump.

De flesta filtren är runda modellen som står på bottnen i karet, har minst 2 filter i varje kar och ca 30 kar emellan 35-50cm höga.

Det viktigaste är nog att ha så korta slangar som möjligt, det vill säga inga strypningar.
                  Har gjort ett rörsystem med VP-rör och minimalt med tunna slangar.

//Calle
                  Tack för svaret Calle

Ja då har pumpen bra kapacitet ändå speciellt om du har ca 60 utgångar. Det är mer än jag trodde att den klarade,jag kan ju inte låta bli att komma med en fråga till hur grovt rör använder du i systemet, vanligt 16mm?

Det låter som mistral 4000 är en lagom pump för mitt hobbyrum.
                  Tackar för hjälpen

Kommentar

• calle-hallabro
                    Användare
                    • July 2005
                    • 303

Ursprungligen postat av Lennart 2
                    Tack för svaret Calle

Ja då har pumpen bra kapacitet ändå speciellt om du har ca 60 utgångar. Det är mer än jag trodde att den klarade,jag kan ju inte låta bli att komma med en fråga till hur grovt rör använder du i systemet, vanligt 16mm?

Det låter som mistral 4000 är en lagom pump för mitt hobbyrum.
                    Tackar för hjälpen
                    Som jag skrev innan så har vi 3 (TRE) pumpar.
                    Kör med VP-16 och byggt ihop ett rörsystem med hjälp av kopplingsdosor, skulle dock rekomendera grövre rör.

//Calle
                    En Mal idiot!
                    www.goc.se

Kommentar

• Gäst

Som jag skrev innan så har vi 3 (TRE) pumpar.
                      Kör med VP-16 och byggt ihop ett rörsystem med hjälp av kopplingsdosor, skulle dock rekomendera grövre rör.

//Calle
                      Joodå Jag såg att du skrev 3 pumpar men fattade inte att du byggt ihop dessa i samma system,men nu är det glasklart.

Kommentar

• rent vatten
                        Användare
                        • November 2005
                        • 530

Jag funderar också på en kraftig luftpump till mitt odlingsrum.Jag funderar om Aqua Medica AmMistral 40001 är en bra luftpump.Klarar den av ca 10 kar i storlek från 63L-100L.Ursäkta om jag lånade tråden lite grann.Men ni pratade om luftpumpar så jag hakade på.

Kommentar

• Gäst

Jag tror nog att vi menar samma pump aquamedic mistral 4000. pumpen ger 4000 liter i timmen så att driva 10st kar på 63-100 liter ska inte vara något problem alls den borde klara några till.

Kommentar

• rent vatten
                            Användare
                            • November 2005
                            • 530

ok, tack va bra.Då blir det nog en sådan.Eller finns det något annat märke med samma kapacitet, men som är billigare?

Kommentar

• Gäst

Kan vara något är pumpen som zaphi tipsade om tidigare i tråden.Vilken som är bäst vet inte jag.

Kommentar

Arbetssätt...