Filterbyte?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

Ursprungligen postat av calle-hallabro
    Svar: Nej, inte till ett 450l kar.

Ärligt sagt så har jag inte sett något innerfilter som är Ok för ett kar som ditt.
    Så det är därför jag tycker att ett ytterfilter med stor filtervolym är det bästa, och behöver man mer cirkulation i karet så finns det bra cirkulationspumpar som inte tar många Watt och pumpar mycket.

Alla stirrar sig blinda på flödet i filter, men det är filtervolymen som är intressantast.

När det gäller syresättning mm så är det viktigaste att man får upp bottenvattnet till ytan för syresättning, det spelar ingen roll hur mycket ytan rör sig, om man inte får upp det syrefattiga vattnet för syresättning.

//Calle
    ja jag har 160 baljor, men det är bara ett som har ytterfilter,och jag har aldrig sett någon skillnad på vattenkvalite.mvhjanne

Kommentar

• Perikles
      Användare
      • December 2005
      • 658

Att ha ett bra Eheim-ytterfilter för den biologiska reningens skull och ett mekaniskt innerfilter för partiklar + lite biorening är ju att föredra. Eheimfiltret behöver inte göras rent så ofta.
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• calle-hallabro
        Användare
        • July 2005
        • 303

Ursprungligen postat av malawijanne
        ja jag har 160 baljor, men det är bara ett som har ytterfilter,och jag har aldrig sett någon skillnad på vattenkvalite.mvhjanne
        Men ärligt Janne, så är det ganska stor skillnad då du gör vattenbyte på ett annat sätt jämförbart med en som har ett vanligt sällskapskar, för det spelar ju in, eller?

Det jag menar är att i ett kar på 450L är ett "normalt" innerfilter inte tillräckligt, det klarar inte filtrera eller syresätta vattnet.

//Calle
        En Mal idiot!
        www.goc.se

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Men ärligt Janne, så är det ganska stor skillnad då du gör vattenbyte på ett annat sätt jämförbart med en som har ett vanligt sällskapskar, för det spelar ju in, eller?

Det jag menar är att i ett kar på 450L är ett "normalt" innerfilter inte tillräckligt, det klarar inte filtrera eller syresätta vattnet.

//Calle
          jag tycker inte att det är någon större skillnad att ha ett vanligt akvarium stående i vardagsrummet, mot som jag har mina baljor i källaren, man måste sköta sina vatten byte varje vecka ändå.
          jag skulle som ozric säga köpa en eheim 1200 och sedan ha kvar fluvalen som backup.
          förresten så har jag ett 350liters hörnakvarie, juvelbalja stående i mitt vardagsrum.
          det är väl en så där 35st vilfångade blandat med f1 som är uppväxta i baljan.
          jag byter hälften av vattnet varje vecka, har det filtret som sitter i från början plus ett eheim 1200.
          jag gör rent filtren ungefär var tredje månad, matar bara med räkmix.
          men jag har faktiskt aldrig varit och grejat med inredningen eller något sådant på ett och ett halvt år, jag har bara låtit akvariet sköta sig själv. mvh janne

Kommentar

• sedai

Visst är det svårt att få filtermassa med Innerfilter, bytte själv till Juwels svarta fyrkantiga filter i mina kar för ngt år sedan, är vad jag hittat det filter med störst filtermassa.
            Blev en himla skillnad i filtrering jämfört med tex eheim.
            Dom tar naturligtvis lite mer plats men vad göra om man inte vill ha ytterfilter....

Kommentar

• Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

Svar: Nej, inte till ett 450l kar.

Ärligt sagt så har jag inte sett något innerfilter som är Ok för ett kar som ditt.
              Så det är därför jag tycker att ett ytterfilter med stor filtervolym är det bästa, och behöver man mer cirkulation i karet så finns det bra cirkulationspumpar som inte tar många Watt och pumpar mycket.

Alla stirrar sig blinda på flödet i filter, men det är filtervolymen som är intressantast.

När det gäller syresättning mm så är det viktigaste att man får upp bottenvattnet till ytan för syresättning, det spelar ingen roll hur mycket ytan rör sig, om man inte får upp det syrefattiga vattnet för syresättning.

//Calle
              Jag använder mig bara av innerfilter, är allergisk mot att ha vatten utanför karet. Jag håller med att det inte finns innerfilter med samma filtervolym som ytterfilter. Men o andra sidan så är det ju väldigt enkelt och tillverka egna innerfilter med hjälp av filtermatta och cirkulationspump. Mina innerfilter har gått i ca ett år utan rengörning och inga problem.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• calle-hallabro
                Användare
                • July 2005
                • 303

Ursprungligen postat av Johan F
                Jag använder mig bara av innerfilter, är allergisk mot att ha vatten utanför karet. Jag håller med att det inte finns innerfilter med samma filtervolym som ytterfilter. Men o andra sidan så är det ju väldigt enkelt och tillverka egna innerfilter med hjälp av filtermatta och cirkulationspump. Mina innerfilter har gått i ca ett år utan rengörning och inga problem.
                Självklart så kan man ta filtermatta och pumphuvud och bygga ett eget filter, men som jag sa så har jag aldrig sett något innerfilter med någon direkt filtervolym, dock finns det vissa originalfilter som är stora, tror att Ferplast har ett som är med olika kammare.

//Calle
                En Mal idiot!
                www.goc.se

Kommentar

• Ante
                  Användare
                  • November 2002
                  • 571

dom bästa innerfiltrena på marknaden, enligt mig, är Juwels innerfilter, stark 2:a är egentillverkade av pumphuvud och blå filtermatta som inte alls behöver någon stark genomströmning alls.
                  jag brukar köra med en ganska svag pump och sedan har jag ett kraftigt powerhead eller två för cirkulation utan filter.
                  filtret blir bara mindre effektivt ju fortare vattnet passerar.
                  kan som jämförelse påpeka att nitratfiltret till saltvattenburken har en cirkulation på 1-2 droppar per sekund, annars hinner filtret inte bryta ner nitraten!

Kommentar

• calle-hallabro
                    Användare
                    • July 2005
                    • 303

Ursprungligen postat av Ante
                    dom bästa innerfiltrena på marknaden, enligt mig, är Juwels innerfilter, stark 2:a är egentillverkade av pumphuvud och blå filtermatta som inte alls behöver någon stark genomströmning alls.
                    jag brukar köra med en ganska svag pump och sedan har jag ett kraftigt powerhead eller två för cirkulation utan filter.
                    filtret blir bara mindre effektivt ju fortare vattnet passerar.
                    kan som jämförelse påpeka att nitratfiltret till saltvattenburken har en cirkulation på 1-2 droppar per sekund, annars hinner filtret inte bryta ner nitraten!
                    Kan hålla med om att Juvelfiltren har förlållandevis ganska bra filtervolym, men vi hade strul i ett Rio 180l med det medföljande Jumbo filtret.
                    Så vi tröttnade och sålde det karet.

Har idag ett kar på 590L och ett Eheim 2080 till våra Discus.

Resten av karen (85-375L) har minst 2 stora luftdrivna filter + cirkulationspumpar i de karen som behöver detta.

//Calle
                    En Mal idiot!
                    www.goc.se

Kommentar

• Lena*
                      Användare
                      • November 2006
                      • 72

Ok. Nu står så mkt klart att jag behöver byta ut pumparna. Men jag fattar inte mot vad!? Men, inte ytterfilter. Så, jag behöver nytt innerfilter (pump).

Och vad är en "filtermatta"? Var placeras en sån och är det nåt man "bygger ihop" själv? Är det ett komplement till en vanlig pump? Blir totalt förvirrad av allt, ärligt talat.

Jag behöver väl inte tillägga att jag måste få det _enkelt_ beskrivet för mig...?

Kommentar

• ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

Ursprungligen postat av Lena*
                        Ok. Nu står så mkt klart att jag behöver byta ut pumparna. Men jag fattar inte mot vad!? Men, inte ytterfilter. Så, jag behöver nytt innerfilter (pump).

Och vad är en "filtermatta"? Var placeras en sån och är det nåt man "bygger ihop" själv? Är det ett komplement till en vanlig pump? Blir totalt förvirrad av allt, ärligt talat.

Jag behöver väl inte tillägga att jag måste få det _enkelt_ beskrivet för mig...?
                        Här har du sån där filtermatta jag nämnde som man kan klippa till så de passar Fluval 4. Ta ur kasetten och kör med bara "blåmatta". Två st Fluval 4 räcker gott till ett 450 om det inte belastas för hårt och man slamsuger bra.

Å här har du om du vill komplitera med en kraftigare pump. http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=620&page=1
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

Kommentar

• Lena*
                          Användare
                          • November 2006
                          • 72

Ursprungligen postat av ozric
                          Här har du sån där filtermatta jag nämnde som man kan klippa till så de passar Fluval 4. Ta ur kasetten och kör med bara "blåmatta". Två st Fluval 4 räcker gott till ett 450 om det inte belastas för hårt och man slamsuger bra.

Å här har du om du vill komplitera med en kraftigare pump. http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=620&page=1
                          Så du rek följande;

*Ha kvar en Fluval (bara "skalet" och "motorn", proppa i en blå filtermatta).

*Komplettera med en Eheim 2252.

Ok?

Och tack för svar...! *känner mig tjatig*

Kommentar

• ozric
                            Användare
                            • March 2004
                            • 3187

Svar Ja. Å gärna båda Fluval 4orna.
                            Senast redigerad av ozric; 10 January 2007, 01:38. Anledning: avc
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

Kommentar

• janne63
                              NCS Medlem
                              • August 2006
                              • 157

Ett alternativ är väl att köpa ett Juwel innerfilter och sätta i, det finns ju säkert att få tag på från folk som plockat ut sina. Nackdelen är att du får tömma ut vattnet (eller en del av det) för att kunna silikonera fast filtret.
                              Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• Klas A
                                Användare
                                • December 2004
                                • 104

Borra hål i juwelfiltret och sätt i sugproppar så behöver du inte limma fastdet funkar jättebra har gjort så på mitt jumbo i 450 literskaret
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

Kommentar

Arbetssätt...