If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ja, det är alltså själva filtermaterielet som behöver bytas. Men jag har någonstans i bakhuvudet att det innehåller en massa bra grejs för akvarievattnet, därför undrar jag om det bara är att sätta i helt nya, rena filter.
Det är bara att köpa nya, och sen brukar jag byta ett i taget, så att det ena gamla filtret smittar av sig lite av sin goa bakteriekultur på det andra. Går också att krama ur det gamla i det nya..
Mvh Olof
Vanlig blå filtermatta är väldigt grov, så man lär få mycket partiklar i karet.
Till Fluval 4+ finns ett antal olika filtermedia.
Men ärligt, till ett 450L kar får man ha väldigt många Fluval 4+ filter för att få en bra filtrering.
Satsa på ett ytterfilter istället.
//Calle
Om det har funkat för henne i flera år med orginal filtert/kasetten så så tänkte jag att det borde funka ÄNNU bättre med blå filtermatta för att få större "bio-yta",även om den är ngt grövre.
Lena;tror dessa numer finns på samtliga ställen där de säljer akvariepryttlar. En kvadrat-dm ligger väl mellan 15-20 spänn gissar jag.
"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)
Ytterfilter kommer inte på fråga, har hört alltför många skräckhistorier för det.
Jasså, så två Fluval 4+ räcker inte? Har kört med det i ett par år, faktiskt...
Nåt annat bättre alt på innerpump då?
I Fluval 4? är det inte mycket till filtermassa, de funkar som mekaniskt filter som pumpar vatten, men inte så bra som biologiskt filter.
Upplevde inte ens att en sådan pump var ok i ett 200L kar, vilket gjorde att vi köpte ett Eheim ytterfilter istället med mycket bättre resultat.
Tror att skräckhistorier om ytterfilter till 95% härstammar ifrån handhavandefel, likväl som ett innerfilter kan lossa beroende på dåliga sugproppar och spola ut vatten i rummet.
Nu är det väl inte L/h som är det intressantaste, utan filtervolym??
Är det bara cirkulation man är ute efter så finns det bra pumpar som ger 1500l/h och tar 4,5W !
Men man ska inte glömma (det viktigaste) filtervolym.
//Calle
Så Eheim 2252 är inte tillräckligt som filter enl dig? Ngt slags innerfilter måste det väl finnas som borde räcka? Funderar allvarligt på att "byta upp" mig, men till vad.
Sen om jag har enbart en pump, så blir det väl inte samma rotation på vattnet, som nu när två pumpar "möts"? Vill gärna ha lite flöde på ytan. El vad säger ni?
Så Eheim 2252 är inte tillräckligt som filter enl dig? Ngt slags innerfilter måste det väl finnas som borde räcka? Funderar allvarligt på att "byta upp" mig, men till vad.
Sen om jag har enbart en pump, så blir det väl inte samma rotation på vattnet, som nu när två pumpar "möts"? Vill gärna ha lite flöde på ytan. El vad säger ni?
Svar: Nej, inte till ett 450l kar.
Ärligt sagt så har jag inte sett något innerfilter som är Ok för ett kar som ditt.
Så det är därför jag tycker att ett ytterfilter med stor filtervolym är det bästa, och behöver man mer cirkulation i karet så finns det bra cirkulationspumpar som inte tar många Watt och pumpar mycket.
Alla stirrar sig blinda på flödet i filter, men det är filtervolymen som är intressantast.
När det gäller syresättning mm så är det viktigaste att man får upp bottenvattnet till ytan för syresättning, det spelar ingen roll hur mycket ytan rör sig, om man inte får upp det syrefattiga vattnet för syresättning.
Kommentar