Stipendier 2006

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • December 2005
    • 658

Stipendier 2006

En stillsam undran: När koras årets stipendiater?
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Officiellt på ciklidstämman.
    Mvh
    Robin

Kommentar

• Perikles
      Användare
      • December 2005
      • 658

Cheers!
      Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 7334

På ciklidstämman utdelades 2006 års stipendier enligt följande.

Cichla-stipendiet (stora stipendiet)
        10.000 SEK

Albin Ekenberg

Ämne: Att skapa ett centrum för Viktoriaciklider i Sverige och att öka den allmänna kunskapen kring viktoriacikliderna så att de kan odlas och spridas till handeln för att värna om fortlevnad för utrotade och utrotningshotade viktoriaciklidarter.

---

Ocellatus-stipendiet (ungdomsstipendiet)
        (2.500 SEK):

Mikael Schöllin

Ämne: Att undersöka hus fiskarnas beteende påverkas av den mängd föda de får. Testgrupp malawiciklider (haplochromis).

---

Dessutom utdelades två jubielumsstipendier då föreningen fyller 40 år.

Jubielumsstipendie1
        5.000 SEK

Wilhelm Lubkowitz

Jubielumsstipendie1
        5.000 SEK

Ämne: Att skapa ett strömmakvarie med rundgående system, för fiskar som lever i riktigt strömmande vatten.

---

John Marjavaara

Jubielumsstipendie2
        5.000 SEK

Ämne: Urvalsodling av Tropheus spec. Bulu Point och fodrets inverkan för att få fram attraktiva ciklider så att belastningen på ursprungsområdena och importbehovet av VF minskar.

---

Kriterierna för hur pengar kan användas finns under Föreningsinfo - Stipendier (http://www.ciklid.se/ncs_visa.asp?NR=783)

Grattis !!!
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• endymion

Ja det här var underbart.
          Kan meddela att det framöver kommer att komma ett repotage i Smålandsnytt från min lokal där jag kommer nämna stipendiet och försöka få in lite marknadsföring för NCS. Bor nämligen en kille i min korridor som jobbar som trainee på SVT så när jag nämnde detta ville han göra ett repotage. Tidsplanen för detta är dock inte bestämd, men kommer det gör det . Han skulle försöka få ungefär 3-4 minuter sändningstid.

Kommentar

• Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

"John Marjavaara

Jubielumsstipendie2
            5.000 SEK

Ämne: Urvalsodling av Tropheus spec. Bulu Point och fodrets inverkan för att få fram attraktiva ciklider så att belastningen på ursprungsområdena och importbehovet av VF minskar"

Görs inte detta idag av Brichards nere vid sjön? De odlar ju otroliga mängder av kiriza, pemba, rutunga, caramba, bulu point mfl för att minska uttaget på vildfångade tropheus.

Det ska i alla fall bli intressant att se hur det går med detta projektet, finns det möjlighet att läsa ansökan i helhet?

Det som stör mig mest är att vissa butiker skriver att de har betalat extra för att Brichards ska åka och fånga tex VF kiriza till just dom, vilket inte är sanningen då Brichards inte åtar sig detta på grund av de kostnader och oroligheter som är i dessa områden. Sjöodlad fisk säljs därmed som VF.

mvh
            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Mikael_S
              Användare
              • May 2006
              • 246

Håller med Albin, jaaa!!! det här är underbart, vilken ära att få ta emot Ocellatus-stipendiet. Tack så mycket.
              Mvh Mikael Schöllin

Kommentar

• Perikles
                Användare
                • December 2005
                • 658

Ursprungligen postat av Cutekid
                [I]"John Marjavaara

Jubielumsstipendie2
                5.000 SEK

Det ska i alla fall bli intressant att se hur det går med detta projektet, finns det möjlighet att läsa ansökan i helhet?

mvh
                Om det är ok med styrelsen så kan jag mejla dig min ansökan. I helhet går den ut på att få fram så fina körsbär som möjligt. Vad som intresserar mig är om föräldrar med osymmetriska mönster kan få yngel med mer tilltalande mönster. Hur mycket av arvsanlagen kommer från resp. förälder? Jag kommer att ha olika testgrupper. Avkomman kommer att uppfödas med olika foder, räkmix, NLS, och div. (ej bestämt vilka sorter som skall ingå). Intressant ska bli räkmixgruppen, kommer den att drabbas av förstoppning/soten mer än de andra grupperna? Kommer den att uppvisa finare färger? Du vet hur mycket snack det är om detta.
                Jag vill tacka för pengarna, de kommer väl till pass för en fattig akvarist.
                Senast redigerad av Perikles; 02 April 2007, 18:15.
                Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• palleh
                  Användare
                  • December 2006
                  • 704

Ursprungligen postat av endymion
                  Ja det här var underbart.
                  Kan meddela att det framöver kommer att komma ett repotage i Smålandsnytt från min lokal där jag kommer nämna stipendiet och försöka få in lite marknadsföring för NCS. Bor nämligen en kille i min korridor som jobbar som trainee på SVT så när jag nämnde detta ville han göra ett repotage. Tidsplanen för detta är dock inte bestämd, men kommer det gör det . Han skulle försöka få ungefär 3-4 minuter sändningstid.

Kul säg bara till när det sänds ifall det blir av
                  http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• jonre723
                    Användare
                    • October 2004
                    • 439

Ursprungligen postat av Perikles
                    Om det är ok med styrelsen så kan jag mejla dig min ansökan. I helhet går den ut på att få fram så fina körsbär som möjligt. Vad som intresserar mig är om föräldrar med osymmetriska mönster kan få yngel med mer tilltalande mönster. Hur mycket av arvsanlagen kommer från resp. förälder? Jag kommer att ha olika testgrupper. Avkomman kommer att uppfödas med olika foder, räkmix, NLS, och div. (ej bestämt vilka sorter som skall ingå). Intressant ska bli räkmixgruppen, kommer den att drabbas av förstoppning/soten mer än de andra grupperna? Kommer den att uppvisa finare färger? Du vet hur mycket snack det är om detta.
                    Jag vill tacka för pengarna, de kommer väl till pass för en fattig akvarist.
                    Hur många djur rör det sig om i respektive grupp?
                    Och så är det.
                    /J

Kommentar

• Perikles
                      Användare
                      • December 2005
                      • 658

Ursprungligen postat av jonre723
                      Hur många djur rör det sig om i respektive grupp?
                      Beror på hur många yngel det blir. Jag kommer att skriva artiklar (ett grundkrav för stipendiater) om detta i en snar framtid.
                      Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

Ursprungligen postat av Perikles
                        Om det är ok med styrelsen så kan jag mejla dig min ansökan.
                        Hej
                        Detta är ok med styrelsen, och upp till den som gjort ansökan att avgöra i det enskilda fallet.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

Arbetssätt...