Skydd under lecablock?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

    #31
    Stefan du kan köpa bänkskivor färdiga på cheapy bl.a som är rätt billiga! Dom funkar klockrent! Har själv köpt min där! Sen bara måla i den färg du vill ha så det matchar tapet? Leckablocken lr ramen på karet om du nu har en sån...

    m.v.h
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • April 2002
      • 1321

      #32
      Ursprungligen postat av Robin
      16 lecablock? Oj!

      Få se hmm.. 3+3+3+3. 12 hade räckt.
      Då få han ju inte den höjden han vi ha
      Ska väl ha 4+4+4+4, eller.....
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #33
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Hängslen, livrem o säkerhetsnål? Det hade räckt med en skiva.
        Jag sover bäst då Wilhelm. Sedan känns det bättre att använda hela spånskivan jag köpt och inte bara halva. Måtten på spånskivan är ju så bra att man får ut två skivor till bänken. För att vara på den säkra sidan med tyngden så tycker jag att det känns bättre att ha dubbla...

        Ursprungligen postat av eraserx
        Stefan du kan köpa bänkskivor färdiga på cheapy bl.a som är rätt billiga! Dom funkar klockrent! Har själv köpt min där! Sen bara måla i den färg du vill ha så det matchar tapet? Leckablocken lr ramen på karet om du nu har en sån...
        Jag vet att de har billigare skivor där men jag ville gärna ha skivan tillkapad för att slippa jobbet själv samt problem med att frakta skiten. Jag kommer att måla allt i svart...dvs bänkskiva+lecablock. Sedan ska jag sätta trälist runt bänkskivorna så att det går upp lite ovanför akvariets botten samt att jag ska ha trälist nere efter golvet runt lecablocken samt kantlist i hörnen. Får se hur slutresultatet blir...hehe...

        Förresten...känner du för att bära lite akvarium på lördag kl 11.00?

        Ursprungligen postat av Hank
        Då få han ju inte den höjden han vi ha
        Ska väl ha 4+4+4+4, eller.....
        Jepp! jag ska ha 4+4+4+4 för att komma upp i 60cm höjd med lecablocken. Jag köpte den finare sorten av lecablock som har måtten 15*19*59....mest för att jag vill måla blocken svarta och för att slippa de där "hålen" som blir med de mer vanliga måtten 19*19*59.

        Kostnaden för blocken blev 320kr på Cheapy. Kostnaden för skivan blev 202kr måttkapad på Beijers bygg.
        Senast redigerad av StefanL; 10 January 2007, 10:35.

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

          #34
          Man ställer väl blocken på högkant? Men men, blocken är ju inte så dyra. Ta dig tid att måla dom först bara.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #35
            Högkant? Jag ser det som säkrast att de står med bredaste ytan...dvs 19cm i mitt fall nu.

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

              #36
              Ok, jag trodde du skulle ha det som jag hade det. 3st i rad på högkant på 4 ställen, dvs en rad i varje hörn och två rader som ligger ca 60-70 cm in från karets kanter.
              Hoppas du förstår hur jag menar.
              Hagblom har/hade det så på ett av sina kar. Kollar hans hemsida. www.thecichlidgallery.com .

              *edit*

              NU hittade jag inte några bilder på just det karet jag menade.
              Senast redigerad av Robin; 10 January 2007, 14:42.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • April 2002
                • 1321

                #37
                Ursprungligen postat av Robin
                NU hittade jag inte några bilder på just det karet jag menade.
                Här är det:


                Själv gjorde jag så här:

                (förövrigt numera skrotad)
                Senast redigerad av Hank; 10 January 2007, 15:31.
                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • December 2005
                  • 909

                  #38
                  [QUOTE=Malawe]...

                  Förresten...känner du för att bära lite akvarium på lördag kl 11.00?

                  Vore inte några problem om det inte vore för att jag själv ska bära akvarium på Lördag! lol... Vi har kommit framåt i lokalen. Ska börja bygga ställningar till alla 30 kar på fredag-lördag.

                  Krisar det får du höra av dig så kommer jag in ändå!

                  Åker du bort med en bänkskiva till beiers så kapar dom den åt dig till en ansenelig summa! Funkar klockrent...

                  mvh!
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #39
                    Ursprungligen postat av Robin
                    Ok, jag trodde du skulle ha det som jag hade det. 3st i rad på högkant på 4 ställen, dvs en rad i varje hörn och två rader som ligger ca 60-70 cm in från karets kanter.
                    Hoppas du förstår hur jag menar.
                    Hagblom har/hade det så på ett av sina kar. Kollar hans hemsida. www.thecichlidgallery.com .

                    *edit*

                    NU hittade jag inte några bilder på just det karet jag menade.
                    Ah! Så går det ju att göra...haha...det hade jag inte en tanke på! Men men...nu har jag burit upp de där jäkla bitarna till lägenheten så då får det bli "min variant" ändå...dvs 4 lecablock på höjden (4*15cm) och 4 rader. Det räcker väl med 4 rader?

                    (Tack för länkarna Hank!)

                    Eraserx...Daniel! Det där säger du bara för att slippa...*asg* Nej då..skämtar bara...kul att du är på G med lokalen! Ska bli hur kul som helst att se hur det går för dig! Kanske betalar jag hotellhyra för mina firrar om det är så att de ynglar av sig som idioter senare.

                    Att köpa skiva på Cheapy och sedan åka till Beijers bygg för att få den kapad...hrm...så fräck törs inte jag vara...
                    Senast redigerad av StefanL; 10 January 2007, 16:20.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #40
                      Var precis iväg till matthandlaren i stan och köpte en bit linoleum matta (50kr för 80*60cm) som föreslogs av Cutekid. Känns bättre än liggunderlaget längst ned iallafall. Ska dock ha liggunderlag mellan lecablocken och bänkskivan.

                      Kommentar

                      • m[A]use^
                        Användare
                        • December 2005
                        • 909

                        #41
                        Jo det är riktigt spännande å dra igång lokalen! Idag var det byggarbetare här o borrade hål så jag kan dra in avloppsrör i lokalen.

                        Har tyvärr ingen golvbrunn så jag kommer köra hävert direkt ner i 60-65mm avloppsrör... Kommer antagligen bli en del slit, men lever man för hobbyn är det värt det

                        På fredag kommer elektriker för att kolla runt hur vi ska dra in el oxå. Så det är lite happenings framöver. Ser verkligen fram emot att skaffa en grupp troffar å ha i lokalen bl.a. Men mer spännande kommer det att bli men det står frugan för den biten... Vill inte avslöja allt för mkt. Kommer slänga upp bilder i min tråd på lokalen när det tagit sig lite.

                        Haha, nä då bärhjälp har jag inget emot! Tala om en tid så kommer jag! Tacksam om det blir lite efter 1100 för ja har svårt att komma upp så tidigt... Är van vid att sova en del då ja jobbar kväll...
                        Senast redigerad av m[A]use^; 11 January 2007, 04:53.
                        Min zoon
                        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                        http://www.malawifreaks.se/forum

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #42
                          Oj! Har du startat företag?

                          Verkligen roligt med ditt intresse för hobbyn! Tyvärr så är det redan bestämt att det blir kl 11.00 då killen som kör hem karet endast hade tid då...
                          Blir det för jobbigt för oss att bära så ringer jag Eraserx-akuten! Du kan inte ligga och dröna halva dagarna!

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #43
                            Kostnader hittills för bänken till 720 akvariet:

                            320kr för 16st Lecablock (15*19*59)
                            50kr för svart spraylack (ämnat för bl a sten)
                            202kr för en spånskiva kapad i två delar (120*244). 2st spånskivor (60*200)
                            60kr för 2st frigolitskivor (60*120)
                            50kr för linoleum matta 80*60 (klippt i bitar 20*60 för skydd på golvet mot lecablocken)
                            30kr för svart liggunderlag (klipps i bitar 20*60 för skydd/utjämnare mellan lecablock och spånskiva)

                            ----

                            712kr
                            Senast redigerad av StefanL; 11 January 2007, 13:13.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #44
                              En fråga...hur högt har ni era kar? Jag funderar på att ta bort fyra lecablock och endast använda 3*15cm på höjden (fortfarande fyra ben, 3+3+3+3)...det blir 45cm högt plus ca 6-8cm med underläggsmattan, bänkskiva och frigolitskivan. Det kanske räcker med höjden på karet?

                              Kommentar

                              • steveharris
                                Användare
                                • September 2003
                                • 243

                                #45
                                Mina leka-ställningar är drygt 60 cm höga.....19 cm leka-block x3 + träskivor och frigolit.
                                Patrik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...