Skydd under lecablock?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steveharris
    Användare
    • September 2003
    • 243

    #16
    Så här ser min bänk ut till mitt 540(nerifrån):

    Plywood
    Leka-block
    frigolit
    Ekskiva (från Bauhaus)
    Akvarium
    Patrik

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      Det där är nog rätt säkert SteveHarris...men vart har du pumparna?

      Jag tänker dock inte ha "helbänk" utan ska ha 4 "ben" med 3-4 lecablock i varje. Jag behöver ha en ganska tjock skiva så därför vill jag hitta en skiva som inte sviktar så lätt utan som känns ganska hård och oböjlig. Tyvärr blir det väl att kosta en slant...

      Finns det något här som kan fungera? Tänker mest på formplywood eller hyllplan...

      Senast redigerad av StefanL; 08 January 2007, 23:11.

      Kommentar

      • sedai

        #18
        Om du vill ha styvhet och vattensäkerhet i skivan: Formplyfa

        Vad gäller lecablocken, det behövs väldigt mycket vatten uppifrån om det skall sugas upp av blocken, inte hinna dunsta utan vandra ända ner till golvet.
        Om du däremot tänker att det hamnar vatten på golvet och rinner in mellan golvet och blocket så har du då större chans att det dras uppåt i blocket, alltså inte hinner skada golvet än om du har ett material i mellan.

        Om du vill skydda golvet från det lite kantiga i blocken lägg lite kraftig skyddspapp under, den låter vattnet gå uppåt, vilket är bättre än att det stannat mellan tex en impregnerad skiva och golvet.

        Kommentar

        • steveharris
          Användare
          • September 2003
          • 243

          #19
          Jag har BTN filtermoduler, inga ytterfilter.....
          Patrik

          Kommentar

          • Rokker
            Användare
            • April 2005
            • 18

            #20
            Ursprungligen postat av Rokker
            Jag sågade till en spånskiva, något större än karet, och limmade på laminatgolv med sättlim. Kantade med list i samma "träslag" som laminatet, blev kanonsnyggt!
            Jag kan tilläga att ovanstående skiva är i princip helt stum. Laminatskivorna är hur styva som helst och då mdf:en och laminatet limmas till en enhet så blir den totalt oböjligt. Jag tror inte att den sviktar alls. Om man dessutom använder "aquastop" eller vad det heter (ett medel som appliceras mellan varje laminatskiva) så blir hela skivan vattentät.

            Dessutom är det en billig skonstruktion, betalade under 50:-/kvm för laminatet och några tior för sättlimmet. Kan kanske vara ett alternativ till asdyra färdiglaminerade bänkskivor?

            /Thomas

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #21
              Jag har nu varit och köpt två stycken liggunderlag för att ha under lecablocken som skydd mot laminatgolvet. Jag kommer även att använda liggunderlag mellan lecablock och skiva som akvariet ska stå på för att utjämna ojämnheter på lecablocken.

              Sedan har jag fortfarande problem med vilken sorts skiva jag ska ha...bra idé Rokker, men jag ska se om det blir så billigt som du säger. För det första får jag ju köpa MDF skivan och den kostar väl runt 3-400kr...sedan laminatgolv...sättlim...aquastop...osv...det blir en del det också till slut...om man nu inte lyckas hitta superbilligt...men det tvivlar jag på att jag gör.

              Jag ska däremot ta din idé om lister runt akvariet....både på nederdelen som på skivkanten så att akvariet ser "inramat" ut. Lecablocken ska spraymålas svarta och sedan har jag tänkt att sätta trälister på hörnen...limma fast.

              Kommentar

              • Rokker
                Användare
                • April 2005
                • 18

                #22
                Nä, du kanske har rätt. Jag hade mdf stående hemma så jag glömde bort att den är så dyr...

                Men jag kom just på att jag förstärkte vanliga spånskivor som jag använde till hyllor på ett lager genom att borra ett antal hål i ett vinkeljärn som jag skruvade i bakkant på skivan. De skivor som jag gjorde det på hängde inte ner sig och det syns ju inte framifrån. Det kanske skulle kunna funka?

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #23
                  Troligen köper jag MDF skiva iallafall. De har ju måtten 1220*2440...vilket gör att jag får ut två stycken 600*2000. Dubble MDF skivor torde hålla och inte svikta. Sedan får jag fixa så att de inte suger åt sig så mycket vatten...kanske går att ha på något som förhindrar det. Ska iväg snart och prata med Beijers bygg.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #24
                    Här kastas det om så det står härliga till. Jag köpte 16st lecablock 15*19*59 idag samt beställde spånskiva tillkapad med måtten 60*200...tjockleken 19mm. Jag ska ha dubbla spånskivor som jag kommer att limma samman.

                    Fortsättning följer...

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

                      #25
                      Stefan! Kör med linoleum matta. Jag skar ut bitar som jag placerade under mina lecablock när 660 liters karet stod på parketten i gamla lyan. De har en hård yta överst och en mjukinunder. Funkar klockrent, inte ett märke på parketten. Billigt med.

                      Mvh
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        #26
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        För det första får jag ju köpa MDF skivan och den kostar väl runt 3-400kr
                        För samma pris eller något mer får man snygga bänkskivor hos Bauhaus.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #27
                          Ursprungligen postat av Micke
                          För samma pris eller något mer får man snygga bänkskivor hos Bauhaus.
                          Dvs om man har Bauhaus i närheten ja...annars får man lägga till bensinkostnaden och då blir det inget alternativ.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #28
                            Ursprungligen postat av Cutekid
                            Stefan! Kör med linoleum matta. Jag skar ut bitar som jag placerade under mina lecablock när 660 liters karet stod på parketten i gamla lyan. De har en hård yta överst och en mjukinunder. Funkar klockrent, inte ett märke på parketten. Billigt med.

                            Mvh
                            Vart får man tag på sådan matta? Bygg också? Jag såg när jag sökte på Google...ska kolla upp det! Tackar...

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

                              #29
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Här kastas det om så det står härliga till. Jag köpte 16st lecablock 15*19*59 idag samt beställde spånskiva tillkapad med måtten 60*200...tjockleken 19mm. Jag ska ha dubbla spånskivor som jag kommer att limma samman.

                              Fortsättning följer...
                              Hängslen, livrem o säkerhetsnål? Det hade räckt med en skiva.
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • Robin
                                Användare
                                • January 2003
                                • 4526

                                #30
                                16 lecablock? Oj!

                                Få se hmm.. 3+3+3+3. 12 hade räckt.
                                Mvh
                                Robin

                                Kommentar

                                Arbetssätt...