Skydd under lecablock?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Skydd under lecablock?

    Jag har ett 720L på ingång imorgon eller på tisdag och ska skaffa lecablock som "bänk" till akvariet. Jag kommer att ha karet på parkettgolv i vardagsrummet. Vad kan jag använda som skydd mot parkettgolvet? Jag hade tänkt en PVC skiva men den kan riskera att spricka pga trycket...så det är inget bra alternativ. Vad har ni andra?

    Jag vill gärna ha något som dels skyddar golvet mot tryckskador samt om det går även skydda mot mindre vattenmängder som kan bli vid hantering av sysslor i karet.
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    #2
    När jag använde lecablock hade jag överflödig tarkettgolvsbitar sågade i samma storlek som blocken. Funkade utmärkt.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • drenner
      Användare
      • January 2007
      • 272

      #3
      jag har ställt mitt ena kar på marksten direkt på golvet och det kar funkat bra hittils.
      160l malawi
      112l sällskapskar/CA:D
      24l yngelkar:D

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • December 2005
        • 909

        #4
        Enklast å billigt... åk till ÖB å köp ett liggunderlägg o klipp ut bitar som passar under varje lecablock!

        Easy as a pancake!
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • calle-hallabro
          Användare
          • July 2005
          • 303

          #5
          Är ett problem detta, för kommer det vatten på golvet som rinner in under blocken, ja då kvittar det nog vad man har emellan, golvet lär inte se vackert ut efter ett tag då.

          Skulle nog på något sätt få upp blocken ifrån golvet...

          Lycka till.

          //Calle
          **********
          En Mal idiot!
          www.goc.se

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #6
            Jag får för mig att liggunderlag eller annat svampigt material kanske inte är en hit att ha så lågt ner i ställningskonstruktionen. Att det kommer vatten under är ju alltid en risk, och även om man har det i ett vardagsrum så kommer det ju tillslut bli så, därför är väl kanske så stora "fötter" egentligen inte optimalt.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • April 2002
              • 1321

              #7
              Jag hade utsågade plattor av massonit.
              Tunna och nästan osynliga
              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • Rokker
                Användare
                • April 2005
                • 18

                #8
                Jag sågade till en spånskiva, något större än karet, och limmade på laminatgolv med sättlim. Kantade med list i samma "träslag" som laminatet, blev kanonsnyggt!

                Kommentar

                • Pettson
                  Användare
                  • October 2003
                  • 86

                  #9
                  Hönan inte ägget!

                  Ursprungligen postat av Rokker
                  Jag sågade till en spånskiva, något större än karet, och limmade på laminatgolv med sättlim. Kantade med list i samma "träslag" som laminatet, blev kanonsnyggt!
                  --=Ägget är ett skaldjur som föder levande ungar=--

                  Är det inte så att:
                  -- Hönan är ett skaldjur som föder levande ungar --

                  Kommentar

                  • Rokker
                    Användare
                    • April 2005
                    • 18

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pettson
                    --=Ägget är ett skaldjur som föder levande ungar=--

                    Är det inte så att:
                    -- Hönan är ett skaldjur som föder levande ungar --
                    Hihi, jag vet inte... Nu vet jag inte vad jag skall göra, kanske måste byta signatur... Å jag som tyckte den var såå kul.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Jag kom på en idé när jag var och kollade runt lite. Jag har tänkt att använda mig av MDF som bänkskiva för att den inte ska svikta och då är bänkskivan 244*122...varav jag behöver 200*60. Kan jag såga till bitar av den överblivna MDF:en att ha under lecablocken som skydd?

                      Hur tjock skiva behöver jag...12mm eller 16mm?

                      Jag var även och kollade på lecablock och då såg jag en som hade måtten 15*19*59...den såg betydligt jämnare och finare ut än den vanliga 19*19*59. Kan man ha fyra sådana på höjden och höjdmåttet hamnar på 60cm? Sedan tillkommer ju måtten för tjockleken på MDF*2 samt frigolitskiva...kan det här vara något att köra på?

                      Helt klart en skön idé Rokker med list...ska kolla upp det.
                      Senast redigerad av StefanL; 08 January 2007, 18:33.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Läst lite trådar här på forumet och MDF är kanske inte att föredra pga risken att den sväller om vatten kommer på den...

                        Någon annan idé?

                        Bänkskiva till köket..dvs laminat..vore ju kanske ok, men de är dyra...

                        Risken med spånskiva under 720 är väl att den kan svikta...eller är det en överdriven oro?

                        Jag kommer troligen att ha fyra "ben" av lecablock under...

                        Kommentar

                        • keno
                          Användare
                          • October 2006
                          • 119

                          #13
                          Hej! Jag använder leca block + 19 mm MDF till mitt 720 l, har 3 st skivor ca 60 x 200 en skiva ligger direkt på golvet som en utjämningsskiva mot klickgolvet ( inte så bra kanske om det skulle rinna ut en massa vatten på golvet ) nu blev det som det blev i flytten, har sen 3 rader med leca block 4 st i varje rad med en MDF skiva i mellan och en skiva med 10 mm frigolit på toppen av det hela, fungerar så där, skulle rekomendera 4 rader med Leca block eftersom MDF skivan blir hängande mellan raderna, ser inte så tjusigt ut men det fungerar!

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Läst lite trådar här på forumet och MDF är kanske inte att föredra pga risken att den sväller om vatten kommer på den...

                            Någon annan idé?

                            Bänkskiva till köket..dvs laminat..vore ju kanske ok, men de är dyra...

                            Risken med spånskiva under 720 är väl att den kan svikta...eller är det en överdriven oro?

                            Jag kommer troligen att ha fyra "ben" av lecablock under...
                            ja det bästa du kan ha båtplywood men det blir dyrare.mvh janne

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

                              #15
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              ja det bästa du kan ha båtplywood men det blir dyrare.mvh janne
                              Det borde vara ett av dom bättre alternativen... jag gjorde så iaf och det funkade hur bra som helst. Behandlade skivan med nån olja så den fick ungefär samma nyans som mitt parkettgolv så man inte tänkte på att den låg där.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...