Dimmigt, uppsvullet öga.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Silverlod
    Användare
    • October 2006
    • 45

Dimmigt, uppsvullet öga.

Melanchromis Interruptus. hane.
    Symtomen kom över en natt, kan det vara en skada eller bakterier.
    Det har bara drabbat en fisk av de som finns i akvariet.

Jag har lagt i lite salt och ska göra ett vattenbyte i morgon (30%).
    Om fisken blivit blind så skall väl inte ögat svullna upp om det inte är en skada eller sjukdom.
    Övriga fiskar är pigga, även denna hane man simmar som han inte såg på ett öga, försiktigt.
    De äter också mycket bra.

Det är ett nystatat akvarium, så revirfigher är inte ovanliga.
    --------------------------------------------------------------
    Edit : Felplacerat ser jag nu, hittar inte vart jag tar bort inlägget.
    Senast redigerad av Silverlod; 07 January 2007, 15:28.
    Melanchromis Interruptus.
    Labidochromis sp. Hongi.
    Metriaclima Callainos.
    Ancistrus Dolichopterus.
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

I de flesta fall handlar det om att ögat skadats mot något. Jag brukar försöka flytta fisken till ett eget kar och salta ordentligt. Då brukar det ta ett par dygn tills ögat är bra igen.
    Tony Englund

Kommentar

• Silverlod
      Användare
      • October 2006
      • 45

Ursprungligen postat av Tony
      I de flesta fall handlar det om att ögat skadats mot något. Jag brukar försöka flytta fisken till ett eget kar och salta ordentligt. Då brukar det ta ett par dygn tills ögat är bra igen.
      Tack, provar detta och återkommer, ska nu försöka håva in honom, snabb som han är.
      Labidochromis sp. Hongi.
      Metriaclima Callainos.
      Ancistrus Dolichopterus.

Kommentar

• Silverlod
        Användare
        • October 2006
        • 45

Hmm, blir det värre om det är en skada eller ska det bara bli bätre. Ögat är mer svullet nu.
        Skapas det en hinna för att skydda ögat eller hur fungerar fysiken och läkprocessen?
        Om man tittar på fisken rakt framifrån verkar det vara en utskickande pigg mitt på det svullna ögat som är mer vitt, svamp eller horn/läkhinna?
        Labidochromis sp. Hongi.
        Metriaclima Callainos.
        Ancistrus Dolichopterus.

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Jag har varit med om svullna ögon ett antal gånger och alltid haft problem med att få dem att läka. Skall jag vara ärlig vet jag inte om det lyckats någon gång. Dimmiga ögon tror jag kan bero på en pH-chock. Det är dock endast en teori. Har du nyligen bytt mycket vatten innan detta hände? Kan du ha utsatt fiskarna för en stor pH förändring i samband med bytet?
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Silverlod
            Användare
            • October 2006
            • 45

Ursprungligen postat av Zaphi
            Jag har varit med om svullna ögon ett antal gånger och alltid haft problem med att få dem att läka. Skall jag vara ärlig vet jag inte om det lyckats någon gång. Dimmiga ögon tror jag kan bero på en pH-chock. Det är dock endast en teori. Har du nyligen bytt mycket vatten innan detta hände? Kan du ha utsatt fiskarna för en stor pH förändring i samband med bytet?
            Jo, Nytt akvarie ca 3-4 veckor gamalt, samt ett samt stort vattenbyte (pga resa och matmaskin, övergödning) men samma ph/temp har används. Om det är en sjukdom kan fisken ha haft med sig detta sedan tidigare? % fiskar kommer från samma fångstplats och fans i samma akvarie i butiken men ingen annan fisk är drabbad.

Ph Chock, skulle inte flera individer drabbas samtidigt då? Och så snabbe, en natt, typ 5-6 timmar. Jag använder hinkar just nu, och blandar nytt vatten innan jag häller i akvariet så värderna bör inte förändras.
            Senast redigerad av Silverlod; 10 January 2007, 10:17. Anledning: Mer info
            Labidochromis sp. Hongi.
            Metriaclima Callainos.
            Ancistrus Dolichopterus.

Kommentar

• Silverlod
              Användare
              • October 2006
              • 45

Det ser inte bättre ut, snarare mer svullet. Hoppas han överlever. Bakterie, medicin?
              Någon annan som drabbats av detta?
              Labidochromis sp. Hongi.
              Metriaclima Callainos.
              Ancistrus Dolichopterus.

Kommentar

• Johan F
                Användare
                • March 2006
                • 2439

Jag tror mer som Tony att det är en skada men tyvärr så har jag dåliga erfarenheter av att ögat går och rädda precis som Zaphi säger. Själv har jag en hona som blev blind på ena ögat pga av skada, men lever ännu 4 månader. Har även haft fisk som jag varit tvungen och avliva.
                I mitt fall har det varit vassa sten, lavasten är ju en sorts sten som fisken ofta får sår av.

Det är inte så att ni har någon vass sten som han har simmat in i?
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Silverlod
                  Användare
                  • October 2006
                  • 45

Ursprungligen postat av Johan F
                  Jag tror mer som Tony att det är en skada men tyvärr så har jag dåliga erfarenheter av att ögat går och rädda precis som Zaphi säger. Själv har jag en hona som blev blind på ena ögat pga av skada, men lever ännu 4 månader. Har även haft fisk som jag varit tvungen och avliva.
                  I mitt fall har det varit vassa sten, lavasten är ju en sorts sten som fisken ofta får sår av.

Det är inte så att ni har någon vass sten som han har simmat in i?
                  Hmm, nej, inte direkt vassa, dock så har denna hanne en tendens till att sticka upp huvudet genom ett hörnhål "därifrån maten kommer" och kanske skadat ögat mot denna.
                  Bakgrunden är iofs vass BTN slimline, som han kanske har simmat emot. Stenarna och grusen är mjukare men blandat från sant till grus till sen, (runda men uppstickande).
                  Labidochromis sp. Hongi.
                  Metriaclima Callainos.
                  Ancistrus Dolichopterus.

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Det ar extremt vanligt att forsvagade individer rakar ut for detta. Pa starka individer laker det oftast direkt som Tony skriver.

Att isolera firren och salta ordentligt hjalper nastan alltid, men problemet dyker ofta upp om fisken hamnar i samma sallskap igen (utan salt, man haller inte firrar i de saltkoncentrationer jag menar). Skulle gissa att det gar anvanda bredverkande medecin istallet for salt.

Fisken bor alltsa matas upp rejalt innan den kommer tillbaka och man bor andra pa inredningen samt skota vattenkvaliten. Annars kommer fisken aka jojo fram och tillbaka mellan huvudakvariet och behandlingsakvariet.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Silverlod
                      Användare
                      • October 2006
                      • 45

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Det ar extremt vanligt att forsvagade individer rakar ut for detta. Pa starka individer laker det oftast direkt som Tony skriver.

Att isolera firren och salta ordentligt hjalper nastan alltid, men problemet dyker ofta upp om fisken hamnar i samma sallskap igen (utan salt, man haller inte firrar i de saltkoncentrationer jag menar). Skulle gissa att det gar anvanda bredverkande medecin istallet for salt.

Fisken bor alltsa matas upp rejalt innan den kommer tillbaka och man bor andra pa inredningen samt skota vattenkvaliten. Annars kommer fisken aka jojo fram och tillbaka mellan huvudakvariet och behandlingsakvariet.
                      ´
                      Han är iofs den "starkaste" individen i akvariet vet inte ålder då han är vf men han är den mest dominerade i varje fall och fullvuxen nästan 10cm. Skadan kan ha uppkoppit i revirfight. Ska kolla på bredmedicin idag.
                      Labidochromis sp. Hongi.
                      Metriaclima Callainos.
                      Ancistrus Dolichopterus.

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Ursprungligen postat av Silverlod
                        ´
                        Han är iofs den "starkaste" individen i akvariet vet inte ålder då han är vf men han är den mest dominerade i varje fall och fullvuxen nästan 10cm. Skadan kan ha uppkoppit i revirfight. Ska kolla på bredmedicin idag.
                        Vilket kan betyda att han kopplat ner imunforsvaret for att maximera spermieproduktionen.

Har du testat att byta ca 1/3 varje dag?
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Silverlod
                          Användare
                          • October 2006
                          • 45

Vilket kan betyda att han kopplat ner imunforsvaret for att maximera spermieproduktionen.

Har du testat att byta ca 1/3 varje dag?
                          Ahh, så kan det vara, han har ju ett par att uppvakta.

Hur skall han förvaras enligt dig.
                          Separerad med salt eller medicin? Eller båda? Vattenbyte ofta?
                          Tilsammans med andra och mindre salt? Vattenbyte ofta?
                          Labidochromis sp. Hongi.
                          Metriaclima Callainos.
                          Ancistrus Dolichopterus.

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Det jag gor nar det blir sa har ar:

1. Rengor akvariet. Byt vatten OFTA. Detta bygger pa att du har vettigt vatten fran kranen. Aqua Safe el dyl kan vara bra.
                            2. Om detta inte funkar sa saltar jag latt i akvariet. Eventuellt har jag i en enkel bredverkande medecin t ex Myxazin. Det ska sta att den gar mot svamp och fenrota. Fast egentligen ar det nog metylenblatt som man vill at.
                            3. Funkar inte detta sa isolerar jag firren och saltar rejalt (48g/10L).
                            4. Om detta inte hjalper och bada ogonen ar mer eller mindre angripna sa avlivar jag fisken. Med "inte hjalper" sa menar jag att det "ackliga" fortfarande ar "aktivt". Om ogat t ex forstors och laker sa avlivar jag kanske inte fisken.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Silverlod
                              Användare
                              • October 2006
                              • 45

Det jag gor nar det blir sa har ar:

1. Rengor akvariet. Byt vatten OFTA. Detta bygger pa att du har vettigt vatten fran kranen. Aqua Safe el dyl kan vara bra.
                              2. Om detta inte funkar sa saltar jag latt i akvariet. Eventuellt har jag i en enkel bredverkande medecin t ex Myxazin. Det ska sta att den gar mot svamp och fenrota. Fast egentligen ar det nog metylenblatt som man vill at.
                              3. Funkar inte detta sa isolerar jag firren och saltar rejalt (48g/10L).
                              4. Om detta inte hjalper och bada ogonen ar mer eller mindre angripna sa avlivar jag fisken. Med "inte hjalper" sa menar jag att det "ackliga" fortfarande ar "aktivt". Om ogat t ex forstors och laker sa avlivar jag kanske inte fisken.
                              Bara ett öga på en fisk, de andra mår utmärkt.

Multisticktest.
                              Vatten från kran. 20 grader.
                              Nitrat 0
                              Nitrit 0 (vilken tur)
                              Total Hårdhet >7
                              Karbonat hårdhet 0
                              Ph <6,4

Vatten i akvarie 27 grader.
                              Nitrat 10
                              Nitrit 0 (vilken tur)
                              Total Hårdhet <7
                              Karbonat hårdhet 20
                              Ph 8,4

Det jag tycker ser konstigt är den totala hårdheten. Kan det vara för saltning?
                              Jag bereder vattnet i hinkar innan jag fyller på (sakta) med en blandning av bikarkarbonat och salt, 1dl på 100l (vet inte blandningsprocenten på bikarbonat och salt), samt Biotopol 40ml på 160l samt vid större vattenbyten kör jag Denitrol.

För att underlätta vattenbyten fungerar jag på en lösning för tömmning och påfyllnad i samma slang till källaren, med en ballofix som stop. Då kommer naturligtvis frågorna om hur mycket vatten man kan byta ut innan värderna förändras.
                              Jag kommer lägga upp bilder på karet på en separat sida och även på skadan den kanske kan hjälpa någon och se orsaken.

Tack för svaren hittils.
                              Labidochromis sp. Hongi.
                              Metriaclima Callainos.
                              Ancistrus Dolichopterus.

Kommentar

Arbetssätt...