Varmvattenberedare. Är den fyllt med koppar menar du?
Elförbrukning akvarierum
Kollaps
X
-
-
Att kopparrör skulle vara farligt och framförallt när det gäller varmvatten är nog en skröna,
men det får inte var lågt ph i rören.
huruvida gamla eller nya rör skulle kunna vara olika förstår jag inte
det enda skillnaden kan väl vara att nya har smuts eller grad av koppar som är lös.
men jag har rivit en sönderrostad varmvattenberedare och den såg osmaklig ut.
vänligen
Christerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Ursprungligen postat av calle-hallabroJag kan inte peka på ett klart fall, men har hört detta på olika håll, så därför undviker vi detta.
Det är när vatten är stillastående i rören som Koppar tydligen ska fällas ut, framförallt i varmvatten.
Värst blir det tydligen i varmvattenberedaren.
Gamla kopparrör ska inte vara "lika illa".
I vårt utbygge kommer vi att använda Pex-rör
//Calle
för rörenKommentar
-
Ursprungligen postat av cf.akvarielagretAtt kopparrör skulle vara farligt och framförallt när det gäller varmvatten är nog en skröna,
det enda skillnaden kan väl vara att nya har smuts eller grad av koppar som är lös.
vänligen
ChristerKommentar
-
Ursprungligen postat av cf.akvarielagretAtt kopparrör skulle vara farligt och framförallt när det gäller varmvatten är nog en skröna,
vänligen
Christer
Vi har runt 6 i vår kran, ska lämna in fullständig analys i veckan för att vad vi har för vattenvärden.
Kopparrör oxiderar och får en "skyddande" beläggning som gör att de avger mindre koppar efter ett tag.
//CalleKommentar
-
Ursprungligen postat av malawijanneja det är helt rätt christer, det är därför alla vatten verken höjer upp pht till över 8, för att skona rören.mvh janne
Vad jag har förstått det så kan värderna förändras endel på vägen.
//CalleKommentar
-
Ursprungligen postat av calle-hallabroVad menar du med lågt pH ?
Vi har runt 6 i vår kran, ska lämna in fullständig analys i veckan för att vad vi har för vattenvärden.
Kopparrör oxiderar och får en "skyddande" beläggning som gör att de avger mindre koppar efter ett tag.
//Calle
men jag tror fortfarande inte att det är några problem för fiskarna.
jag hade lågt ph i mitt gamla hus, det blev faktiskt grönt i tvättställen, men jag hade inga problem med mina fiskar och på den tiden körde jag en del sandlekare typ kilesa och div andra arter.
men när jag sen flyttade till mitt nya hus så fick kommunalt vatten och då såg jag inget grönt i mina tvättställ alltså löste det ur mindre koppar där.
men däremot så dog mina sandlekare i mitt nya.
men det var inte kopparn det var något dom tillsatte på vattenverket. tex kloraminKommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiÄr det någon som haft problem som direkt kan härledas till kopparrör?`Jag har nya kopparrör i mitt hus och spolar ju såklart lite innan jag byter vatten. Efter jag har spolat ur rören är det väl knappast så mycketkoppar som kan dras med i genomflödet eller? Det enda jag har hemma nu är VF Diskus och fästmöns guppy och vi har inte märkt något.
Det vore dock intressant att veta om någon haft kopparrelaterade problem och vad isåfall händer med fiskarna? Problem med gälar?
Problemen var besvisligen kopparrelaterade och jag kunde bara byta med kallvatten - i längden blev det ohållbart så jag fick flytta, men "hela kalaset" kostade mig säkert över 100.000.
Jag vet en akvarieaffär i Göteborg där affärscentret byggdes om och där de efter ombyggnaden fick stora problem med fiskarna och de problemen var också bevisligen kopparrelaterade.
Jag har också hört talas om andra som haft liknande problem - men i bägge ovannämnda fall så rörde det sig inte enbart om antaganden utan här gjordes rätt omfattande vattentester för att ta reda på orsaken, så här bevisades det också.
Det verkar mest vara nya ledningar som är problematiska - efter nåt år eller så bildas det en hinna (antar jag i alla fall) och då verkar det kunna fungera rätt oproblematiskt.
Jag kommer nu att byta till bergvärme där jag bor och jag la till några tusen extra för att få en rostfri behållare i värmepannan. Som flera har nämnt så är varmvatten och koppar en farligare kombination och därför är det ju extra viktigt att värmepannan inte har en kopparbehållare.
Sedan är ju också olika arter olika känsliga för koppar - saltvattensfisk och lägre stående djur, räkor, malawi och tanganyika är några exempel på kopparkänsliga djur.
Kan väl nämna att symptomen på kopparskadade fiskar är att de får något som liknar frätskadorSenast redigerad av Kjell Fohrman; 09 January 2007, 11:49.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Kjell FohrmanJag hade tidigare en lokal i en hyresfastighet och fick enorma problem efter att de bytt såväl värmepanna (där vattenbehållaren är i koppar) och rören.
Problemen var besvisligen kopparrelaterade och jag kunde bara byta med kallvatten - i längden blev det ohållbart så jag fick flytta, men "hela kalaset" kostade mig säkert över 100.000.
Jag vet en akvarieaffär i Göteborg där affärscentret byggdes om och där de efter ombyggnaden fick stora problem med fiskarna och de problemen var också bevisligen kopparrelaterade.
Jag har också hört talas om andra som haft liknande problem - men i bägge ovannämnda fall så rörde det sig inte enbart om antaganden utan här gjordes rätt omfattande vattentester för att ta reda på orsaken, så här bevisades det också.
Det verkar mest vara nya ledningar som är problematiska - efter nåt år eller så bildas det en hinna (antar jag i alla fall) och då verkar det kunna fungera rätt oproblematiskt.
Jag kommer nu att byta till bergvärme där jag bor och jag la till några tusen extra för att få en rostfri behållare i värmepannan. Som flera har nämnt så är varmvatten och koppar en farligare kombination och därför är det ju extra viktigt att värmepannan inte har en kopparbehållare.
Sedan är ju också olika arter olika känsliga för koppar - saltvattensfisk och lägre stående djur, räkor, malawi och tanganyika är några exempel på kopparkänsliga djur.
Kan väl nämna att symptomen på kopparskadade fiskar är att de får något som liknar frätskador
men hur vet du att det var kopparn som var problemet det kan ju har varit något annat.
har man problem att kopparn fäller ut så blir det grönt där det rinner vatten.
det kan man se här i västsverige i stugor som har en egen brunn, på grund utav att vattnet är så surt här i västsverige så löser kopparn ut och det blir alldeles grönt där vattnet rinner.
botemedlet mot det är att sätt en vanligt filter med aktivt kol på inkommande vatten.
då får man även bort järn och mangan som faktiskt är farligt för spädbarn, järn alltså i större doser.
du testade aldrig att sätta ett kolfilter på inkommande vatten, det kanske hade löst det.
och det hade blivit mycket billigare.mvh janneKommentar
-
Ursprungligen postat av malawijannetråkigt kjell att det inte funkade i den lokalen.
men hur vet du att det var kopparn som var problemet det kan ju har varit något annat.
har man problem att kopparn fäller ut så blir det grönt där det rinner vatten.
det kan man se här i västsverige i stugor som har en egen brunn, på grund utav att vattnet är så surt här i västsverige så löser kopparn ut och det blir alldeles grönt där vattnet rinner.
botemedlet mot det är att sätt en vanligt filter med aktivt kol på inkommande vatten.
då får man även bort järn och mangan som faktiskt är farligt för spädbarn, järn alltså i större doser.
du testade aldrig att sätta ett kolfilter på inkommande vatten, det kanske hade löst det.
och det hade blivit mycket billigare.mvh janne
Att t.ex. malawi och tanganyika är känsligt för kopppar är ingen nyhet. Detta är också en av anledningarna till att dessa fiskar t.ex. inte tål kopparbaserade mediciner. Jag vet t.ex. att Lasse Forsberg fick ut ersättning från Tetra för sina fiskar efter att han medicinerat med General Tonic (som på den tiden innehöll koppar).Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 January 2007, 17:55.Kommentar
-
Kjell: Tycker definitivt du ska skriva en artikel till CB om det. Behöver ju inte bli så lång men tror det kan vara viktigt och informera om.
Själv byter jag på din inrådan vatten från system som inte innehåller koppar. Kunde välja när jag byggde.
Ser fram emot artikeln. Fota gärna din nya anläggning med rostfritt istället.Kommentar
-
Jag brukade jobba på ett stort akvarieuthyrningsföretag och vi hade en kund i Uppsala vars karpar och guldfiskar dog hela tiden. När vi började att spola vattnet i 10 minuter innan bytet så löste sig det problemet. Den allmänna uppfattningen på firman var att koppar-rören var problemet. Jag har även pratat med en person på SLU som ansvarar för odling av t.ex regnbågsforeller. Och enligt honom så är kopparrör helt förkastligt. Han anser att även minimala mängder av koppar har negativa konsekvenser på fiskars välbefinnande.Senast redigerad av Perikles; 10 January 2007, 22:32.Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)Kommentar
-
...och berätta mer om symptomen. Vad som faktiskt händer. Hur dör fisken? Sår? Andnöd?Kommentar
-
Ursprungligen postat av Christian AlfredssonKjell: Tycker definitivt du ska skriva en artikel till CB om det. Behöver ju inte bli så lång men tror det kan vara viktigt och informera om.
Själv byter jag på din inrådan vatten från system som inte innehåller koppar. Kunde välja när jag byggde.
Ser fram emot artikeln. Fota gärna din nya anläggning med rostfritt istället.
Skall försöka komma ihåg att nämna det till honom på lördag eftersom jag skall hem till honom då.
En del av er kan ju också passa på att fråga honom på GCG-mötet på måndag när han skall prata om nano-saltKommentar
-
Ursprungligen postat av Zaphi...och berätta mer om symptomen. Vad som faktiskt händer. Hur dör fisken? Sår? Andnöd?
Som jag skrev tidigare i tråden så blev det frätskador på fisken och på de som drabbades allvarligast så blev det öppna sår där man såg köttet och som inte ville läka vare sig med hjälp av antibiotika, mängder av salt etc..
Sedan vet man ju inte vad som var först - hönan eller ägget. Dvs var det kopparn som direkt orsakade skadorna eller gjorde kopparn att fiskarnas kondition försämrades och de lättare drabbades av en annan sjukdom som gav dessa sår.Kommentar
Kommentar