Elförbrukning akvarierum

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

ett sätt kan vara att köra med en sidkanalsfläckt om man har många kar.
    Sidkanalaren är ioförsig på 370W, men i gengälld så ger den 16 000 liter/min. Denna luft är tempererad till 28 grader. räcker gott och väl att hålla värmen i karen året om. Har aldrig haft kallare än 22 grader i något kar under förra vintern.

/Tomas

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
      Håller på med och göra iordning mitt diskusodlingsrum och jag kör med ett värmeelement som har 28gr fungerar bra samt lite frigolitplattor som värmeisolerande,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

Ursprungligen postat av beson
        ett sätt kan vara att köra med en sidkanalsfläckt om man har många kar.
        Sidkanalaren är ioförsig på 370W, men i gengälld så ger den 16 000 liter/min. Denna luft är tempererad till 28 grader. räcker gott och väl att hålla värmen i karen året om. Har aldrig haft kallare än 22 grader i något kar under förra vintern.

/Tomas
        ja om den håller 28 grader var tar du då luften ifrån, är det direkt från en oljepanna. mvh janne

Kommentar

• Niclas Larsson
          Användare
          • January 2004
          • 546

Även om karen drar en del energi måste ju en del kunna återvinnas. Mina 2,7m3 vatten + avfuktare värmer hela källaren.
          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

Kommentar

• Christian Alfredsson
            NCS Medlem

• April 2002
            • 4179

Jag har alla fiskarna i min carport. Byggde ett akvarierum på 12 kvm i anslutning till den. Så jag värmer bara luften runt omkring.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Hej
              ett sätt till att spara en del kostnader är om man byter mycket vatten sakta så kan man låta avloppsvattnet rinna ner i en tank innan det rinner ut i avloppet sedan lägger man en lång sträcka av kopparrör på inkommande kallvatten som kommer att värmas av avloppsvattnet, dvs man får en förvärmning av kallvattnet (enkel värmeväxlare)
              om jag minns rätt kallvatten ca 10kr m3
              varmvatten ca 100kr m3
              så ska jag göra själv
              vänligen
              Christer
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Hej
                ett sätt till att spara en del kostnader är om man byter mycket vatten sakta så kan man låta avloppsvattnet rinna ner i en tank innan det rinner ut i avloppet sedan lägger man en lång sträcka av kopparrör på inkommande kallvatten som kommer att värmas av avloppsvattnet, dvs man får en förvärmning av kallvattnet (enkel värmeväxlare)
                varmvatten ca 100kr m3
                så ska jag göra själv
                vänligen
                Christer
                ja den ideen har jag haft i många år, men på grund av platsbrist så har jag inte kunnat lösa.
                men mitt nästa hus med odling ska bli både återvinning av värmen av avloppsvattnet, bergvärme plus återvinning av luften i taket till pannan.mvhjanne
                Senast redigerad av malawijanne; 09 January 2007, 00:40.

Kommentar

• calle-hallabro
                  Användare
                  • July 2005
                  • 303

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Hej
                  varmvatten ca 100kr m3
                  så ska jag göra själv
                  vänligen
                  Christer
                  Hoppas du inte menar allvar Christer
                  För att ha kopparrör är ju ingen höjdare

Kommer kanske att bygga en balja som du nämner, men kommer självklart INTE att ha kopparrör, utan många meter trycktålig plastslang som kallvattnet strömmar i och som ligger i "avloppstunnan" innan den kommer till blandningsventilen för vattenbytsystemet.

//Calle
                  En Mal idiot!
                  www.goc.se

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

Ursprungligen postat av calle-hallabro
                    Hoppas du inte menar allvar Christer
                    För att ha kopparrör är ju ingen höjdare

Kommer kanske att bygga en balja som du nämner, men kommer självklart INTE att ha kopparrör, utan många meter trycktålig plastslang som kallvattnet strömmar i och som ligger i "avloppstunnan" innan den kommer till blandningsventilen för vattenbytsystemet.

//Calle
                    ja nu tror inte jag att det är några problem att ha kopparör, för det finns faktiskt kopparrör i varje hus.
                    så jag tror att det är en strålande idee att ha kopparrör, men man ska löda på tunna kopparbitar som flänsar längs hela rören så man ska ta den mesta av den värmen som kommer från avloppsvattnet.
                    och vaför ska man ha koppar istället för plast, jo för att kopparn leder värme bättre än plast,mvhjanne

Kommentar

• calle-hallabro
                      Användare
                      • July 2005
                      • 303

Ursprungligen postat av malawijanne
                      ja nu tror inte jag att det är några problem att ha kopparör, för det finns faktiskt kopparrör i varje hus.
                      så jag tror att det är en strålande idee att ha kopparrör, men man ska löda på tunna kopparbitar som flänsar längs hela rören så man ska ta den mesta av den värmen som kommer från avloppsvattnet.
                      och vaför ska man ha koppar istället för plast, jo för att kopparn leder värme bättre än plast,mvhjanne
                      Visst finns det kopparrör i de flesta hus, men det är skillnad på nya och gamla rör, det är när rören är nya som de avger mest Koppar.

Fiskar är även olika känsliga för Koppar, så man bör kolla detta och ha det i åtanke.

Att generellt säga att det funkar med kopparrör för att det funkar hos dig kan vara farligt då endel har haft stora problemmed detta.

Vi undviker Kopparrör, för att vi vet att det kan påverka fiskarna.

//Calle
                      En Mal idiot!
                      www.goc.se

Kommentar

• Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

Är det någon som haft problem som direkt kan härledas till kopparrör?`Jag har nya kopparrör i mitt hus och spolar ju såklart lite innan jag byter vatten. Efter jag har spolat ur rören är det väl knappast så mycketkoppar som kan dras med i genomflödet eller? Det enda jag har hemma nu är VF Diskus och fästmöns guppy och vi har inte märkt något.

Det vore dock intressant att veta om någon haft kopparrelaterade problem och vad isåfall händer med fiskarna? Problem med gälar?
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• calle-hallabro
                          Användare
                          • July 2005
                          • 303

Ursprungligen postat av Zaphi
                          Är det någon som haft problem som direkt kan härledas till kopparrör?`Jag har nya kopparrör i mitt hus och spolar ju såklart lite innan jag byter vatten. Efter jag har spolat ur rören är det väl knappast så mycketkoppar som kan dras med i genomflödet eller? Det enda jag har hemma nu är VF Diskus och fästmöns guppy och vi har inte märkt något.

Det vore dock intressant att veta om någon haft kopparrelaterade problem och vad isåfall händer med fiskarna? Problem med gälar?
                          Jag kan inte peka på ett klart fall, men har hört detta på olika håll, så därför undviker vi detta.

Det är när vatten är stillastående i rören som Koppar tydligen ska fällas ut, framförallt i varmvatten.
                          Värst blir det tydligen i varmvattenberedaren.

Gamla kopparrör ska inte vara "lika illa".

I vårt utbygge kommer vi att använda Pex-rör

//Calle
                          En Mal idiot!
                          www.goc.se

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

jo jag har också hört att det ska vara problem med nya kopparrör, men jag vet ingen som har bevisat det. och om det nu är problem med nya kopparrör, hur mycket vatten måste man i så fall spola igenom röret för att det ska försvinna.
                            för i äldre hus har ju man också kopparrör och där har ju problemen försvunnit, eller?

Kommentar

• Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

Jag snackade med en rörmokare igår och han sa att man tydligen ofta använder alternativ till koppar idag, plast och så. Det verkar dock mest handla om att det är billigare skulle jag tro. De har nog inte fiskar i tanken när de ´byter system

Janne, du har la "nya" rör i ditt hus eller? Du har inte märkt nått? Jag spolar alltid lite vatten innan jag byter, typ kanske en minut eller så. Jag har fått för mig att det kanske hjälper. Frågan är om detta med kopparproblem är en myt som är otroligt uppförstorad bland oss akvarister? Jag tror inte jag hört nått fall där det skulle vara problem. Isåfall är nog järnhalten i vattnet mycket viktigare att kolla...

När jag byter vatten nu kommer jag byta med relativt kallt och spola genom kanske 2-3 minuter innan jag kör igång. Det är la det enda jag kan göra för att försöka undvika problem...
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• calle-hallabro
                                Användare
                                • July 2005
                                • 303

Jag snackade med en rörmokare igår och han sa att man tydligen ofta använder alternativ till koppar idag, plast och så. Det verkar dock mest handla om att det är billigare skulle jag tro. De har nog inte fiskar i tanken när de ´byter system

Janne, du har la "nya" rör i ditt hus eller? Du har inte märkt nått? Jag spolar alltid lite vatten innan jag byter, typ kanske en minut eller så. Jag har fått för mig att det kanske hjälper. Frågan är om detta med kopparproblem är en myt som är otroligt uppförstorad bland oss akvarister? Jag tror inte jag hört nått fall där det skulle vara problem. Isåfall är nog järnhalten i vattnet mycket viktigare att kolla...

När jag byter vatten nu kommer jag byta med relativt kallt och spola genom kanske 2-3 minuter innan jag kör igång. Det är la det enda jag kan göra för att försöka undvika problem...
                                Hur får du ditt varmvatten?

Är där som jag sa det största problemet ska ligga.

//Calle
                                En Mal idiot!
                                www.goc.se

Kommentar

Arbetssätt...