If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
NÄr man ser detta akvarie blir man väldigt sugen på att göra motsvarande själv. Undrar om det är möjligt bara. Jag är ju inte "Mr Händig" men det finns säkert folk som mot betalning skruvar ihop en stabil bänk
Det gör det säkert men jag ska berätta att jag inte heller fick en helt stabil bänk med detsamma. Fick sätta dit en diagonalgåendes bräda på "väggsidan" av bänken vilket hjälpte. Det som jag tror jag felade lite på är fasningen uppe där övre planet där jag var lite slarvig och det blev inte helt plant.
Idag fick vi hem lite mer fisk. Xenotilapia ochrogenys, Kavalla Cyprichormis sp. jumbo "tricolor" (skriver man så?) Pelmatochromis nigrofasciatus Neolebias trilineatus
Gabbi gick lös med kameran här förut.
Bild 1. är på ett par (köpta som?) Pelvicachromis taeniatus, Nange.
Bild 2. är Pelvicachromis taeniatus "Nigeria green" med tetrorna.
Bild 3. är tetrorna lite närmare tyvärr ganska suddig.
Bild 4. är på hälften av "nere-karen"
Bild 5. är på nyinredd kub med Pelmatochromisen i.
Fyllde saltburkarna med vatten nu och först nu ser man hur jäkla bra kompaktlysröret är.
Det blir till och med skimmer på bakgrunden.
Här är en bild så ni ser.
först nu ser man hur jäkla bra kompaktlysröret är.
Det blir till och med skimmer på bakgrunden.
Med det resonemanget är även en osram 25wattare bra eftersom även dom skapar skimmer =)
Skimmret kommer när ljuskällan är liten i förhållande till styrkan på källan... Långt svagt lysrör= inget skimmer men har du ett kortare rör med samma watt så får du skimmer... =)
Med det resonemanget är även en osram 25wattare bra eftersom även dom skapar skimmer =)
Skimmret kommer när ljuskällan är liten i förhållande till styrkan på källan... Långt svagt lysrör= inget skimmer men har du ett kortare rör med samma watt så får du skimmer... =)
Jag får skimmer av mitt lysrör.. det lever jag länge på.
Ang ekbladen i akvariet, jag funderar på om det inte ruttnar och avger "giftiga" ämne.
Eller har det någon annan effekt!
Mvh Tomas
Hej, de ruttnar inte, men bryts ner rätt fort. Jag ser inte att de skulle avge något giftigt. i de större burkar jag inreder (350-540 ca ) brukar jag dunka ner 10-20 liter eklöv, och har inte haft något problem med fiskhälsan. Däremot sänker de pH, så de är enbart lämpliga för fiskar som gillar phsänkningen.
Okej! anledningen till att jag funderade va att jag ska bygga en bro över min dam, hellst så ska den ha en böj/sväng två meter ut. Obehandlad ek är ett träslag som står emot vatten bäst(stolparna ska ner i botten på dammen). Men jag undrar är det någon risk med att ställa i ek i dammen. Dammen innehåller Koi. Tänker fört o främst på vattenkvaliten, filter, uv-ljus osv...
Kommentar