Bästa begklippet på DLSR?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

Bästa begklippet på DLSR?

Har börjat titta lite på begagnatmarknaden för systemkameror och det finns ju faktist en hel del riktigt bra klipp att göra nu när det precis varit generationsbyte på husfronten. Jag står lite i kvalet om vilken typ av paket som är vettigast. Man verkar utan problem få en 300d för 3500-4000:- med standardobjektiv, minneskort o lite tjafs. D70 + 18-70mm gluggen ligger någon tusenlapp över det.

1. Är D70 + 18-70mm så pass mkt bättre att det är värt att lägga en tusenlapp extra jämfört med 300d + 18-55 ( som enligt många verkar vara ett skitobjektiv?) ?

2. Behöver jag mer än 6 Mpixel?

3. Om jag skulle köpa ett löst kamerahus, vad kan jag då räkna med att ge för en beg allroundglugg?

Jag fyller på med mera frågor när dom dyker upp!
    Senast redigerad av blackened; 05 January 2007, 13:52.
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

1. 18-70 är defintivt värt en slant, det är en riktigt bra objektiv. Nackdelen med både D70 och 300D är att dom i mitt tycke har för små sökare och det är svårt att fokusera manuellt.

2. Många pixlar är bra men med 6 miljoner kommer man långt.

3. Ett begagnat 18-70 ligger på ca 2000:-, det finns billigare men man ska inte snåla på optiken.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

Även 10D och D100 finns för vettiga pengar, har dom större sökare än småsyskonen? Det verkar som att de två även erbjuder en rad extra manuella inställningsmöjligheter jämfört med 300D och D70?

De kamerorna är ju ett par år gamla nu, men de var ju inte billiga när de kom så...

Kommentar

• Jarnis
        Användare
        • November 2005
        • 415

Lägg allt krut på optiken! Håller med Micke där om att inte snåla. Skaffar du fin optik från början så har du objektiv som du kan använda länge. En "superduper-kan-allt" kamera med XXX milj pixlar är omodern om bara några år medan bra optik håller i längden. Köper du ett svindyrt kamerahus och ett mediokert objektiv och känner för att byta huset om några år för att kamerastandarden har höjts så har du fortfarande bara halvbra optik. Lite som att köra regummerade däck på en Porsche.
        Micke

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Ursprungligen postat av blackened
          1. Är D70 + 18-70mm så pass mkt bättre att det är värt att lägga en tusenlapp extra jämfört med 300d + 18-55 ( som enligt många verkar vara ett skitobjektiv?) ?
          D70 alternativet alla gånger om man väljer mellan dom 2 alternativen.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Ralph
            Användare
            • May 2002
            • 736

EOS 10D är robustare än både 300D och D70 (och efterföljaren 20D). Den finns också för ganska vettiga pengar och ger med handen på hjärtat något bättre bilder än D70. Mindre brus på höga iso t ex.

300D är väldigt plastig och har en del begränsningar, men det är inget fel på bildkvaliteten i sig.

Kommentar

• blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

Okej, just nu lutar det åt 10D. Jag kommer så långt det går göra det här till en engånskostnad, kommer nog inte springa och köpa kompletterande objektiv senare, så det är max 2 objektiv som gäller. Vilka två typer av objektiv ger mig mest bredd i såna fall? Vill kunna fota fiskarna, men det är priotitet B. Vill främst kunna ta bra bilder på miljöer, vyer osv. Kanske även kunna sitta på håll och fota djur, fåglar osv

Kommentar

• Laesk
                Användare
                • February 2004
                • 2447

350D dyker ibland upp för 4000kr! .. 10D är 10000 ggr goare att hålla i

Ursprungligen postat av blackened
                Jag kommer så långt det går göra det här till en engånskostnad, kommer nog inte springa och köpa kompletterande objektiv senare, så det är max 2 objektiv som gäller.
                haha de sa jag me
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

Det är främst tyngden och materialet som gör att jag hellre köper en 10D än 350D, även om det vore gött med 8mpixel. De två verkar ligga precis lika i begpris, så då köper jag hellre 10D och kan skjuta upp batterigreppet

Kommentar

• blackened
                    Användare
                    • January 2005
                    • 1042

Ursprungligen postat av Laesk
                    haha de sa jag me
                    Det är lätt att motstå när det inte finns några pengar att handla för. Fyller 18 idag så plånbokens tjocklek är bara tillfällig

Kommentar

• ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

Grattis då grabben!! Du får gärna komma över å plåta lite här också sen ....
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

Kommentar

• maltandis
                        Användare
                        • October 2003
                        • 1567

Grattis Andreas och lycka till med kameraköpet.
                        Jocke & Elin
                        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• doctor
                          Användare
                          • December 2003
                          • 238

Kolla lite hur långt dom gått när du kikar på begagnade hus, ett slutarbyte kan kosta några tusenlappar. Bara så du inte får en sur överraskning efter ett par månaders plåtande.

Ska du välja mellan 300d och d70 är d70 ett bättre val pga optiken skulle jag säga men se ovan när du kollar på beg 300d de har nog gått rätt långt de flesta vid det här laget. 10d är ju annars som Ralph skriver ett vassare val än de båda.

Kommentar

• Ante
                            Användare
                            • November 2002
                            • 571

Canon 10D är en höjdare som slår många nya kameror på fingrarna, mycket gedigen, bra bilder utan brus,(vad gäller bruset i bilderna på höga ISO åker Nikon dit ordentligt)

Kommentar

• malplacerad
                              Användare
                              • May 2005
                              • 877

Nikon d50 kanske också är ett alternativ att tänka på?
                              ||||

Kommentar

Arbetssätt...