Jo visst finns den men man skall nog vara lite försiktigt för enbart signal o vår vanliga kräfta är tillåtna o hålla. Hörde också att fiskeriverket är medvetna om dessa kräftor i handeln och att de skulle gå på offensiven.
Är den död eller?!
Kollaps
X
-
-
Mm, man ska vara lite försiktig med kräftor, det är som Kaj skriver enbart signal- och flodkräfta som man får ha. Och då efter tillstånd om jag inte missminner mig. Ser annars ut som samma art som Kaj har, fast den jag har är klorna vekare på. Har klurat som Sören över vad det är för art, men inte fått fram något bra. Månne en Cherax, och de veka klorna kan förklaras av att det är en hona. Min är bredare över stjärten än ryggskölden också, så det lutar åt det. Cherax finns i flera olika sizer, och de stora kallas inte för inte för sötvattenshummer. Odlas kommersiellt som mat på flera håll i världen. Tror de största kan landa på ett knappt kilo, och kikar man på stora C. destructor så verkar det troligt. En luring är namnen och artbeskrivningarna, de är inte helt korrekta alltid.
Filterfackslösningen är slug, har själv funderat en del på sådant. Har redan nu en koloni red-cherry i sumpen (småttingar som rymt och överlevt) och har en del andra funderingar runt räkor i filtret. Har några polare som av misstag kört med sådant, och det verkar funka finfint. Alltid rengjorda filter och ständig tillgång på levandefoder. Apisto´s, here we go!!
Har för övrigt läst om hur de bär sig åt när de byter skal - de kan tydligen pumpa in och ut vatten i kroppen, så de börjar med att pumpa ut vatten ur kroppen inför ömsningen. Det nya skalet är mycket mjukt, vilket gör att de kan dra sig ur det gamla. Väl ute ur det gamla skalet så pumpar de in vatten i kroppen igen tills de är snäppet större än innan. Det mjuka nya skalet är också orsaken till att de gömmer sig en tid efter ömsningen, de väntar på att det nya ska hårdna.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar