Japp har läst massor om pappegojor så dom kommer jag ha benkoll på om och isåfall när jag skaffar.. Allt detta jag skriver kommer nog inte bli färdigt förräns om ett halvår kanske. Eventuelt lite tidigare, ska skaffa lägenhet först vilket inte är nåt problem för den delen i den här stan. Men jag villha jobb först.
Bygga 960 liters, filter?
Kollaps
X
-
-
Jag vill fortfarande ha svar och lära mig mer i denna tråden. Och då om akvarierelaterade frågorna jag hade.Kommentar
-
Maten är nog ditt minsta problem. Tropheus går alldeles utmärkt att mata med räkmix. Du kan ha ganska hög andel räkor, många kör med 50% räkor och 50% ärtor även om jag tycker andelen grönt bör vara högre om man matar Tropheus med mixen.
Prova att ha 70% ärtor och 30% räkor (med mycket skal) så får du en fin mix som Tropheusen mår utmärkt av. Den mixen duger säkert till Frontosorna också (om de nu orkar någon efterrätt efter att kanske ha ätit upp en massa Tropheus).mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Dom ska inte äta några tropheus =) Jag har faktiskt läst i en engelsk artikel om en person som särskilt poängterare att han hade dom tillsammans med frontosorna utan några problem. Men jag antar att man får väl testa helt enkelt. Annars lär man aldrig få veta.
Okay, men finns det något bra recept du kan rekommendera då? Såg nåt härromdagen som någon hade massa musslor och räkor och ärtor i. Och då var det nog övervägande del animaliska saker och mindre grönsaker. Jag är ny på räkmix så jag vet inte hur man ska göra och vilket recept man bör gå efter i mitt fall.Kommentar
-
Det är en smaksak hur mixen ska göras och vad den ska innehålla. Personligen tror jag att man ska hålla sig till ärtor och räkor samt gelatin som bindemedel. Jag har gått över till att mata mina Tropheus med pellets och hållfastheten på den mix jag blandade tidigare var inte den bästa så jag är nog inte den rätta att fråga. Men 70-30 eller 80-20 fördelning tror jag på (mest grönt alltså).
Använd sökfunktionen här i forumet och sök på "Räkmix" så får du hur mycket träffar som helst. Bland annat hade Eraserx lyckats få ihop en fast och fin mix tack vare ett misstag om jag minns rätt. Han jag har köpt Duboisi av äter sina räkor själv och blandar bara skal och ärtor. En sund inställning hos en gourmét.mvh Per
-
Här kan du läsa lite om tillverkning av räkmix: http://www.tropheus.info/riftlakes/cichlids/rakmix.htmlmvh Per
-
Okay, då får jag nog koll på maten till slut.
Men filter då? Fluval fx5 vad tros om det? det borde väl funka? Ställer det under akvariet mellan lekarkuleblocken och isolerar runt om så det blir tystare. ? Räcker det då eller måste jag ha powerhead och sånt med?
Jag klurar oxå på att kanske göra karet ännu större om jag ändå ska göra det från grunden. 80x80x200 men vilket mellanrum ska jag då ha när jag limmar? jag räknade med 2 mm spalt på mitt 960 liter som jag räknade ut. Ska man ha större spalt när man ökar volymen för att få mer elasticitet eller kör man på samma? Och räcker ett fluval fx5 då med?
Filter och lysrörsarmaturer är jag fortfarande oklar med.
Kom dock på en ide nyss.
oscarfish.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, oscarfish.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
Som ni kan se på den länken så har han spotlights från taket som lyser ner i tanken. Och då funderar jag på om jag kan göra nåt liknande innifrån min möbel jag ska bygga runt och över akvariet. Som jag nämnde tidigare så tänkte jag bygga som skåpsluckor som ger access till täckglasen och akvariet, och då funderar jag ju på om man kan montera ljuskällor i taket på skåpet som lyser ner så man slipper krångla och flytta på armaturer osv när man ska greja i akvariet. Då kan dom lysa under tiden man grejar utan att man får sämre ljus och utan att dom är i vägen. Förstår ni hur jag menar? Skåpet kanske blir 40-50 cm högt och över hela akvariets längd och kommer att ha 2 lååånga luckor eller liknande.Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av johan_lindgrenbilder
Tyvärr har jag inga kanonbilder som de jag brukar se här, men det är väl såpass att man kan få en uppfattning om vad jag menar med olika storlekar på bottenmaterialet.
/ThomasKommentar
-
Idag har jag varit i skatehallen som vi ska lägga ner nu och tagit hem nog med kablar för att dra ledningar i en normalstor villa. Dvs jävla massa kabel, och det är bra att ha när jag ska dra igång projektet sen. För givetvis drar man ju elen och stickproppsuttagen så nära akvariet som möjligt, förmodligen även in i skåpet ovanför för att kunna dölja kablarna så mycket som möjligt.
Att dra el är en hobby! =)Kommentar
-
japp kablar är bra...och angående sanden så skulle ja haft i riktigt finkornig sand eller ungefär som biltemas sand...billigt medKommentar
Kommentar