jag har läst att man inte kan hålla va dvärgciklider med sa dvärgciklider, är detta sant och i så fall varför??
västafrikanska dvärgciklider+sa dvärgciklider=vad?
Kollaps
X
-
västafrikanska dvärgciklider+sa dvärgciklider=vad?
160l malawi
112l sällskapskar/CA:D
24l yngelkar:DTaggar: Ingen -
Hej och välkommen till forumet Drenner!
Visst går det att hålla dessa arter ihop men då en del sydamerikanska ciklider vill ha mjukt och surare vatten och de västafrikanska vill ha lite hårdare och mer basisiskt vatten så är det kanske inte optimalt. Men visst fungerar det, kanske bäst med tåligare, odlade arter.Senast redigerad av Per B; 04 January 2007, 18:15.mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarna -
ööö.... vad menar du med odlade tåligare arter??
tackar för välkomningen!160l malawi
24l yngelkar:DKommentar
-
Tja, vad menar jag?
Jag tror att jag menar att "generation två", dvs ej viltfångade arter har lättare att acceptera vatten som inte är precis som "hemma" i floden. De har med andra ord acklimatiserat sig till nya förhållanden. Sedan finns det arter som i mina ögon är mer toleranta, det vill säga de ställer mindre krav, än andra. Till exempel är Pelviachromis, framförallt Palettcikliden, en generellt tålig fisk medan Apistogrammasläktet enligt min erfarenhet ställer högre krav på vattenkvalitet.
Ovanstående bygger på min begränsade erfarenhet av dessa arter. Västafrikaner har jag haft en del i unga år och de har fungerat bra. Apistogrammor har jag aldrig fått lek av och det känns som dödsfallen i det släktet var större för mig. Men det kan delvis ha berott på att Stockholmsvattnet passade bättre för Paletter och Lejonhuvudsciklider?
Men nu finns det ju folk som har bättre koll än vad jag har på detaljerna vad gäller vattenskillnad och tålighet hos olika arter bland ciklider från SA och VA. Det är bara det att de inte skriver i denna tråd just nu av någon anledning.mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Kommentar
-
Jo, vissa SA har nog snarast identiska vattenförhållanden, tex pH 6,5-7 och då stämmer det ju alldeles utmärkt (tror jag).
Men hjälp till lite här istället Lutt. Varför kan man/kan man inte ha SA och VA tillsammans?mvh Per
-
Ursprungligen postat av Per BjellertJo, vissa SA har nog snarast identiska vattenförhållanden, tex pH 6,5-7 och då stämmer det ju alldeles utmärkt (tror jag).
Men hjälp till lite här istället Lutt. Varför kan man/kan man inte ha SA och VA tillsammans?
För vissa är det tabu att blanda kontinenter och sjöar men om vattenkemin stämmer överens mellan de två arter man skall blanda så kan det tom funka bättre än att sätta ihop två arter från samma sjö/flod.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Per Bjellertde västafrikanska vill ha lite hårdare och mer basisiskt vattenSenast redigerad av Micke; 04 January 2007, 20:03.Kommentar
-
ok, jag har nämligen ett par pallett ciklider i ett kar och har funderat på att släppa i nån apistoramma, skulle detta kunna funka, karet är på 112l så jag blir inte förvånad om det inte skulle funka men jag skulle vilja ha någon annans åsikt.160l malawi
24l yngelkar:DKommentar
-
Ok Micke. Jag kände att jag började tala i nattmössan och utgick från generaliseringar. Tack för korrektionen.mvh Per
-
Ursprungligen postat av drennerok, jag har nämligen ett par pallett ciklider i ett kar och har funderat på att släppa i nån apistoramma, skulle detta kunna funka, karet är på 112l så jag blir inte förvånad om det inte skulle funka men jag skulle vilja ha någon annans åsikt.Kommentar
-
När det gäller skillnader i vatten mellan vattensamlingar och kontinenter: om man ändå tänkte hålla fiskarna i kranvatten utan manipulation spelar det ju ingen roll om dom inbördes kommer från olika slags vatten. Det är ju inte skillnaden mellan arterna som är intressant utan skillnaden mellan varje arts behov och det vatten man tänker erbjuda.
Problemen uppstår snarare, som Gabbi påpekar, om man blandar tuffa och veka fiskar.Kommentar
-
Dels handlar det om tuffare/vekare firrar som tidigare nämnts, och dels är det samma anledning som att man inte ska blanda för många dvärgciklider öht: revirbrist. Fast det är kanske att säga samma sak med andra ord. Bottenytan blir helt enkelt upptagen. Även om man har två tuffare arter så resulterar platsbrist i en massa fighting i stället. Förr eller senare tvingas någon att ge sig, men lyckas man få till en vettig "terrorbalans" i karet har man ett tjusigt skådespel. Balansen brukar dock inte hålla särdeles länge.
I ett 100-liters kan det funka med två arter dvärgar om man inreder det rätt och helst ser till att firrarnas krav är lite olika. En grottlekare, t ex Paletterna och en öppetlekande, t ex Laetacara. Delar man karet i två delar och inreder reviren efter arternas respektive krav så kommer de nästan säkert att hålla till i "sin" del. Apisto och Paletter hade jag undvikit att stoppa ner tillsammans i ett 100-liters kar. Möjligen om du kan få fatt i någon av de större Apistona, t ex steindachneri.
Hilsen,
PSenast redigerad av PatrikMalmo; 05 January 2007, 07:11.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Alternativet om man verkligen vill ha apistos som den ena parten, är att leta efter något som är kroppsligen mindre än Pellvicachromis från västafrika. Utbudet är inte så stort, men Nanochromisar är något mindre. Därmed inte sagt att de inte kan försvara sitt revir.Kommentar
-
ja det skulle nog funka, jag skulle nog valt en grottlekare (palettciklid) och en öppetlekare (boliviansk fjärilsciklid) fast iofs är fjärilscikliden lite vekare än palettenKommentar
Kommentar