Akvariet läcker, måste riva två väggar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H2O
    Användare
    • December 2003
    • 138

    #31
    Akvariet står i vardagsrummet och till detta rum har jag skjutdörrar på 1,5 meter så det är inga problem att köra hela skivor överallt.

    Jag har tänkt mig att köra med 20 mm glas då jag kommer ha självbärande ram har jag förstått att det borde räcka.
    Magister Mundi sum!

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #32
      Vad berodde läckan på egentligen? Såg inte att du skrivit ngt om det i tråden...

      Kommentar

      • H2O
        Användare
        • December 2003
        • 138

        #33
        När jag rev akvariet kom jag fra till att det måste varit fel på silikonet.
        Det vara samma sort överallt men på framsidan satt det fast riktigt dåligt.

        Genom detta hade det blivit en liten sprick i silikonet där vatten sipprade långsamt långsamt.

        Byter just nu 107 kvm golv, de 5 väggarna som har varit rivna är ok nu.

        Dock så har jag inget nytt kar just nu.
        Blir nog att bjuda frugan på mycke räkor o vin närmsta tiden så jag kan bygga det nya

        Ritningarna på det är klart så det kommer nog bli byggnation till hösten om jag bara lyckas övertyga min bättre hälft.

        Denna gången kommer karet stå inne i ett rum som ät tättskiktat och helt säkert.
        Magister Mundi sum!

        Kommentar

        • Styrsö
          Användare
          • November 2004
          • 343

          #34
          kort uppdatering från Styrsö.
          Fiskarna trivs för bra, dvs för många lekar samtidigt slutar alltid i någons död.

          i) matvägrande botian hämtade sig aldrig och gick bort efter nån vecka.

          ii) Min FH hanne gjorde tvärt om och åt ihäl sig. Laesk FH växer och har snygg färg. Han har lekt tre ggr med en Labiatus hona.

          iii) lilla Frediscali blev uppäten och stora förökte ta ett revir på botten. Synd om honom för han hade blivit så ruskigt Gul och fin. Men är man bara 12 cm och ensam får man flytta på sig

          iv) Managuense tycker mest om mat men får ofta för sig att försöka leka på Lördagar (vattenbyte på fred kväll). Det blir aldrig nått. Kankse för gamla eller homo killar, eller så blir de störda när maten kommer.

          v) Jag hade precis börjat bli riktigt kär i Splendida när det sket sig. De fick för sig att försöka leka när Labiatus och Dovii hade frisimmande i var sitt hörn. Macliacauda hade det fjärde (Jaguarerna i sitt vanliga) och FH med sin fru i mitten. Gör man så så dör man fort.

          Förutom det mår alla bra. Boucorti växer järnet och skivtetrorn hänger med (inga nya fenor dock på dem).

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • May 2006
            • 1816

            #35
            Ursprungligen postat av Styrsö
            kort uppdatering från Styrsö.
            Fiskarna trivs för bra, dvs för många lekar samtidigt slutar alltid i någons död.

            i) matvägrande botian hämtade sig aldrig och gick bort efter nån vecka.

            ii) Min FH hanne gjorde tvärt om och åt ihäl sig. Laesk FH växer och har snygg färg. Han har lekt tre ggr med en Labiatus hona.

            iii) lilla Frediscali blev uppäten och stora förökte ta ett revir på botten. Synd om honom för han hade blivit så ruskigt Gul och fin. Men är man bara 12 cm och ensam får man flytta på sig

            iv) Managuense tycker mest om mat men får ofta för sig att försöka leka på Lördagar (vattenbyte på fred kväll). Det blir aldrig nått. Kankse för gamla eller homo killar, eller så blir de störda när maten kommer.

            v) Jag hade precis börjat bli riktigt kär i Splendida när det sket sig. De fick för sig att försöka leka när Labiatus och Dovii hade frisimmande i var sitt hörn. Macliacauda hade det fjärde (Jaguarerna i sitt vanliga) och FH med sin fru i mitten. Gör man så så dör man fort.

            Förutom det mår alla bra. Boucorti växer järnet och skivtetrorn hänger med (inga nya fenor dock på dem).
            Med CA har man aldrig långtråkigt.

            Kommentar

            • Styrsö
              Användare
              • November 2004
              • 343

              #36
              Så här kan det gå....
              Maten passar de flesta men det blir för mycket för Salvini och FH (och lite fö lite för Doovi hannarna av någon anledning)

              Kommentar

              • Styrsö
                Användare
                • November 2004
                • 343

                #37
                Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                Med CA har man aldrig långtråkigt.

                Nej det är så sant ;-)

                Kommentar

                • H2O
                  Användare
                  • December 2003
                  • 138

                  #38
                  Styrsö. ruskigt vad jag längtar efter dem

                  Dunder av dig att ta hand om dem, låter som om du har en bra show därhemma.

                  Synd o skam på din FH bara.

                  Tar båten och kommer över någon helg jag får se om mina barn känner igen mig.
                  Magister Mundi sum!

                  Kommentar

                  • Styrsö
                    Användare
                    • November 2004
                    • 343

                    #39
                    Du är välkommen ut när som hellst!

                    Kommentar

                    • Styrsö
                      Användare
                      • November 2004
                      • 343

                      #40
                      Bocourtis dödsdans?

                      Ok- i preventivt syfte för att inte bara komma med dåliga nyheter.
                      4 Bocourti kvar. Utfärgade hannen har tagit en plats på botten och grävt. han är sådär 22 cm och otroligt vacker. Men dum. Om han inte har vett att vika sig så kommer det här nog gå illa....

                      Kommentar

                      • Styrsö
                        Användare
                        • November 2004
                        • 343

                        #41
                        och här försöker han hålla det mot Dovii...

                        Kommentar

                        • Styrsö
                          Användare
                          • November 2004
                          • 343

                          #42
                          och så kommer 35cm Labiatus förbi med sin fru....

                          Kommentar

                          • H2O
                            Användare
                            • December 2003
                            • 138

                            #43
                            Kaxig Bocourti

                            Hmm satt och pratade med rörkillen igår och nu är det draget extra värmeslinga för att värma akvariet med värmepumpen.
                            Han rekomenderade att jag gjöt in dem i betongen jag planerar att bygga karet i.

                            Jedrans vad kul att se firrarna de är verkligen fina nu.
                            Tackar o bockar för de bilderna
                            Magister Mundi sum!

                            Kommentar

                            • Styrsö
                              Användare
                              • November 2004
                              • 343

                              #44
                              jag hade inte lagt något större jobb på värmen, i alla bfall inte om du ska ha MH belysning. jag har aldrig behövt extra värme, och på sommaren får jag byta ofta med kallvatten. Är det inget större jobb så skadar det inte, men svårt att tjäna igen pengar.

                              fiskarna mår bra, och B slappnat av (så han överlevde :-)

                              Kommentar

                              • Lutt
                                Användare
                                • October 2005
                                • 1919

                                #45
                                coola bilder styrsö, synd om FH:n dock en mindre i sverige, jag har några ex på uppväxt längtar tills de passerar 20cm strecket

                                Kommentar

                                Arbetssätt...