Diskus+vattenbyte

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corymad

Diskus+vattenbyte

Har läst många som gör vattenbyten i sina diskusakvarier varje dag eller minst en gång i veckan. Nu är det så att jag har skapat ett sydamerikanskt biotopakvarium med massa löv, grenar ect., och så har jag självklart givit vattnet en tefärg med hjälp av alkottsextrakt. Problemet är att jag måste hälla i ungefär 0,5l-1l alkottsextrakt varje gång jag gör ett vattenbyte (~50%), och det skulle behövas ganska mycket för alla veckorna framöver. Jag undrar alltså om vattenkvalitén är superviktig när det gäller diskus, kan inte man inte köra tvåveckors intervaller mellan varje vattenbyte? Alla andra fiskar klarar sig utmärkt på det. Akvariet har en BTN-bakgrund som är fylld av filtermaterial bakom, i sitter också en cirkulationspump och ett ytterfilter inkopplat.

Bilder på karet: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...171&gid=995573
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Snyggt kar, naturtroget till 100%!

Ang. vattenbyten beror det helt på hur mycket du matar diskusarna. Hur stora är de? Ju mindre du matar desto mindre vattenbyten. Dagliga vattenbyten gör man oftast till yngel och ungfiskar som matas 5-10 gånger per dag. Och det är inga inredda kar de fiskarna går i.
    Mvh Alex

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
      Jag har 12 diskus ungdjur i ett 275 lit akvarium matar med varierat foder 5 ggr om dagen och byter 50% varje dag fungerar bra,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• calle-hallabro
        Användare
        • July 2005
        • 303

Ursprungligen postat av annmari
        Hej!
        Jag har 12 diskus ungdjur i ett 275 lit akvarium matar med varierat foder 5 ggr om dagen och byter 50% varje dag fungerar bra,Mvh Ann-Mari
        Du är en klippa.
        Att du bara orkar med att starta upp Discus kar, för att sedan starta upp med Tropheus för att sedan börja med Discus igen.

//Calle
        En Mal idiot!
        www.goc.se

Kommentar

• Corymad

Tack för svaren! Jag tänker köpa 4-6st ungfiskar av Brilliant Turkos troligtvis, sen får vi se hur de klarar två veckors intervaller .

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
            Calle-hallarbro anar jag irritation i ditt svar till mig?Visst jag höll på med tropheus sen gick jag över till diskus det står jag för,diskus är min favorit därmed inget illa om troffar dom har sin skönhet,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Gäst

Hej!

hej!
              Corymad jag vill ge dig ett mycket bra fodertips angående diskus,akvarielagret i Bromma har fått in Stendkers fina foder jag tror det är 500 gr och det kostar 175 kr ska vara mycket bra,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• calle-hallabro
                Användare
                • July 2005
                • 303

Hej!
                Calle-hallarbro anar jag irritation i ditt svar till mig?Visst jag höll på med tropheus sen gick jag över till diskus det står jag för,diskus är min favorit därmed inget illa om troffar dom har sin skönhet,Mvh Ann-Mari
                Irritation????????
                Nu får du väl ge dig

Föresten, höll du inte på med Discus även INNAN du började med Tropheus?

//Calle
                En Mal idiot!
                www.goc.se

Kommentar

• nicklas_wijkmark
                  Användare
                  • February 2006
                  • 46

Hej!

Snyggt biotopkvarium! Gillar verkligen när det är så där mörkt och brunaktigt, ser naturtroget ut.

Jag har 6 st ca 15 cm diskusar i ett 300l kar inrett med rådasand och en rot. Byter ca 50% varannan dag, vilket har gått bra hittills. Men jag matar ganska mycket. Det beror ju som sagt på hur mycket man matar. Ju mindre diskus man köper, desto oftare matar dem. Om man vill göra vattenbyten ganska sällan kan det vara en bra idé att testa vattnet med jämna mellanrum, speciellt nitrit.

MVH
                  Nicklas
                  www.wijkmark.com
                  http://mostphotos.com/index.php?referenceid=2592

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                    Jodå calle men du behöver inte vara så irriterad,jag har diskus nu igen och gillar det.Mvh Ann-Mari

Kommentar

• calle-hallabro
                      Användare
                      • July 2005
                      • 303

Hej!
                      Jodå calle men du behöver inte vara så irriterad,jag har diskus nu igen och gillar det.Mvh Ann-Mari
                      Gedig!

Annars så kanske man blir irriterad.

//Calle
                      En Mal idiot!
                      www.goc.se

Kommentar

Arbetssätt...