Varför så få med intresse för SA?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

    #61
    Jag tycker det kommer massor av nytt hela tiden. Det mesta kommer ju förståss aldrig till den ordinära akvariebutiken (eller Sverige).

    Som tidigare nämnt finns det runt 300 beskrivna arter av SA ciklider. Till det kommer alla obeskrivna arter och lokala färgvarianter. Totalt sett tycker jag att det ger en hel del utöver "det gamla vanliga".

    Under de senaste 10 åren har det kommit in en massa helt nya akvariefavoriter som tex Geophagus sp. "Tapajos orange head", Krobia "sp. Xingu", Heros "sp. Red soulder", redback scalar, och Aequidens sp Jenaro Herrera för att nämna några. Nästa favorit som börjat importeras är kanske Uaru fernandezyepezi?

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #62
      Ursprungligen postat av Micke
      I den här diskussionen måste jag flika in västafrikanerna igen . Där har man allt, ciklider som uppvisar en mängd olika intressanta lekbeteenden, tetror, killis, barber, malar och många udda fiskar som t ex. kulfiskar, knivfiskar och elefantnosfiskar. Varför är intresset så litet för denna grupp fiskar?
      Där tror jag en stor del faktiskt ligger i att dessa firrar kan vara svåra att hitta. Visst, ett gäng olika paletter finns i handeln, fjärilsfisk brukar också finnas och i de lite mer välsorterade, angolabarb. Men sen då? Alla de små tetrorna ser man nästan aldrig, inte heller de flera varianter på Kongotetror som faktiskt finns. De mer udda cikliderna får man leta bra länge efter, men det kan gå. Små barber, bortsett från angolabarben? Har sett fjärilsbarb en enda gång i livet. Killisarna får man också leta rätt duktigt efter, ffa säsongsfirrarna. De små pleco-liknande malarna får man knappt tag på alls, de är tydligen transportkänsliga som Sören...

      ...fast jag håller med dig att Västafrika har mycket intressant att bjuda på, och det var under en rätt lång period min verkliga favoritvärldsdel. Och visst, letar man så kan man hitta en hel del, men det ska till specialbutiker och rätt stort tålamod för att hitta dem.

      Sorry om vi kidnappade tråden lite!!

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #63
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Där tror jag en stor del faktiskt ligger i att dessa firrar kan vara svåra att hitta.
        Det tror jag i sin tur beror på att eferfrågan inte är så stor. Åtminstone Akvarielagret och Zommässan har riktigt bra utbud av västafrikaner, vilket förhoppningsvis kan bidra till att dom sprids lite mer.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Bedson
          Användare
          • November 2006
          • 109

          #64
          Har SA bytt latinska namn sedan jag hade några för 20 år sedan? Jag känner inte igen namnen på röd och blå ciklid t ex. Har det skett någon stor omklassificering?

          Jag hade SA i mitt allra första kar och blir så nostalgisk när jag ser bilder på stora tröga SA att jag nog ska gå över till dessa igen.

          Har idag Malawi(Hongi, Golden, Flavus)
          375 l Malawikar + tomt 125 l....

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            #65
            Ursprungligen postat av janne63
            Som rubriken lyder, varför finns det så få på forumet med intresse för SA ciklider? Mängder med folk håller ju t.ex. scalarer eller diskus, varför finns inte de på NCS forum? Jag postade nyligen en fråga i avdelningen SA och har fått ett (1) svar. Motsvarande fråga i forumet afrikanska ciklider hade genererat mängder med svar (gissningsvis, baserat på det halvår jag tagit del av forumet).
            Det blev ju en bra tråd utav detta! Förhoppningsvis fortsätter diskussionen om SA i denna tråd och kanske lite bilder?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Gäst

              #66
              Hej!

              Hej!
              Nej jag håller på diskus inte för inte den kallas för akvariets konung,Mvh Ann-Mari

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • September 2006
                • 796

                #67
                Ursprungligen postat av Bedson
                Har SA bytt latinska namn sedan jag hade några för 20 år sedan? Jag känner inte igen namnen på röd och blå ciklid t ex. Har det skett någon stor omklassificering?
                Jovisst, de flesta har bytt namn, eller snarare många namn betyder inte längre riktigt samma sak som för 30 år sedan. (För 20 år sedan hade namnbytena redan börjat ske). Röd cichlid kommer i och för sig från Afrika, men den som kallades Hemichromis bimaculatus då heter Hemichromis guttatus idag. Blå cichlid vet man fortfarande inte vilket artnamn som är korrekt. Släktet den tillhör är obeskrivet. Oftast kallas den 'Aequidens' pulcher, men det är en tidsfråga innan den heter något helt annat.

                Kommentar

                • jonre723
                  Användare
                  • October 2004
                  • 439

                  #68
                  Ursprungligen postat av annmari
                  Hej!
                  Nej jag håller på diskus inte för inte den kallas för akvariets konung,Mvh Ann-Mari

                  Cyathopharynx?
                  Och så är det.
                  /J

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    Användare
                    • August 2005
                    • 55

                    #69
                    Ursprungligen postat av jonre723
                    Cyathopharynx?
                    Afrikansk sill med färg?
                    "Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke"
                    LENnie är min käre sambo och MARia är jag!

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #70
                      Ursprungligen postat av Micke
                      Det tror jag i sin tur beror på att eferfrågan inte är så stor. Åtminstone Akvarielagret och Zommässan har riktigt bra utbud av västafrikaner, vilket förhoppningsvis kan bidra till att dom sprids lite mer.
                      Jepp, jag vet att det finns butiker som håller bra utbid av VA, och det finns även en del privatpersoner som kör många av dem. En rätt stor orsak till att det inte kommer särdeles mycket från VA tror jag annars är att området är lite instabilt, och minst sagt farligt att resa i. Blev annars påmind om en lite "glömd" grupp VA, Ctenopoma. Bortsett från ansorgii finns ett bra gäng verkligt vackra (och inte alltför stora) sådana. Nu har du mer att jaga efter!!

                      Annars tycker jag att det gått väl snabbt med att utnämna discus till akvariefiskarnas konung - furcifer och foai slår discus med hästlängder (och jag har inte ens haft någon av arterna ännu).

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

                        #71
                        En gång Kung alltid Kung
                        Nädå.. men discus slår folk med häpnad den saken är säker

                        Visst skulle det vara riktigt kul med ett gäng Uaru fernandezyepezi i något kar.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...