Varför så få med intresse för SA?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #46
    Ursprungligen postat av Lenmar
    Å vem behöver ciklider när det finns räkor som kan gå trångbodda i massor av SMÅ burkar !
    Jag gillar oxå räkor! ............på äggmacka

    Skämt åsido. Nu har jag crystal red och hoppas att dom förökar sig någorlunda. De första räkor jag hade , körsbär- och hummleräkor blev uppätna av glupska kilifiskar. Där gick 600 åt h..e
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

      #47
      Ursprungligen postat av janne63
      Som rubriken lyder, varför finns det så få på forumet med intresse för SA ciklider?
      Jag vet svaret =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • figge
        Användare
        • July 2004
        • 112

        #48
        SA är härligt, finns ju så mycket och spännande arter. Tyvärr är jag nog den enda med ciklider från Uruguay!? Hoppas någon åker o fångar/importerar lite nästa år så man har någon att diskutera med =)
        Ha d
        /F

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #49
          Ursprungligen postat av figge
          SA är härligt, finns ju så mycket och spännande arter. Tyvärr är jag nog den enda med ciklider från Uruguay!? Hoppas någon åker o fångar/importerar lite nästa år så man har någon att diskutera med =)
          Ha d
          /F
          Starta en tråd med bilder på dina ciklider figge. Så att vi andra kan se och bli sugna
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #50
            Jag tror som flera varit inne på att det blir en varierad fisksamling om man sysslar med SA. Finns otroligt mycket spännande därifrån. Då har man mer att hämta på Zoopet, där malar och tetror diskuteras betydligt mer. För att inte tala om växter, där det ju också finns massa intressant att hämta i SA.

            För egen del drar jag mig för att skriva om SA och VA eftersom det var längesedan jag pysslade med de firrarna. Killis kommenterar jag ibland, för att jag fortfarande har ett gäng. Men, men, jag har förhoppningsvis satt lokalen tillräckligt bra nu för att börja odla i större skala, så då blir det lite SA och VA framöver också.

            Samtidigt finns ju en del verkligt duktiga SA-folk här, och så långt så väl. drd tycker jag har pushat rätt bra för SA med sina snajdiga bilder. Kaj har också lagt in en del på t ex Apisto. Har säkert glömt flera, men det glimtar till bilder då och då. Vet att jag sett en del på jordätare (där är jag lite undrande över att de inte har en egen tråd ännu). Discus och Apisto har även lite egen status, så hade jag velat diskutera dem på allvar hade jag inte postat på ciklid.se. Har inte sysslat alls med discus, men känner flera som på allvar gått in för Apisto, och då verkar det vara amerikanska mailinglistor som är "värst". Man söker ju som bekant info där det verkar finnas mest kunskap (sagt utan att racka ner på någon SA-fantast här). Samma när det gäller växter - det bästa svenska forumet för det är Zoopet, inte så många som besvarar växtfrågor här. Ännu bättre är Tom Barrs hemsida.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • January 2004
              • 563

              #51
              För egen del är jag för tillfället insnöad på Tropheus men jag har efter att antal presenterade bilder här på forumet allt mer börjat sukta efter SA och CA. Så om inte en alltför lång tid så har jag nog kompleterat med ytterligare ett kar...

              Det verkar vara för många som det är för mig, vilken typ av fisk man håller varierar ganska mycket över tiden. Så nog finns det ett SA-intresse hos ciklidisterna, men det kanske inte är det som är mest prioriterat just nu.
              //Robert

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

                #52
                lite av det som jag tycker är synd med SA att det kommer inte så mycket nytt, det som finns nu har funnits nästan hela tiden tycker jag. själv fluktar jag åt ca , där det kommer hem nya sorter titt som tätt som man enbart sett på bild innan.

                Kommentar

                • Gäst

                  #53
                  Hej!

                  Hej!
                  Det är något speciellt med SA ciklider tänk bara på fjärilsciklider som har så fina färger etc,Mvh Ann-Mari

                  Kommentar

                  • daniel60
                    Användare
                    • March 2003
                    • 527

                    #54
                    Så nog finns det ett SA-intresse hos ciklidisterna, men det kanske inte är det som är mest prioriterat just nu.
                    Skulle tro att "ciklidister" oftast håller på med Malawi/Tanganyika.
                    Väljer man andra sidan Atlanten är det lätt att man i stället försöker bli "akvarist".
                    lite av det som jag tycker är synd med SA att det kommer inte så mycket nytt
                    Visst kommer det en massa nytt även från Sydamerika. Och alla fiskar är ju nya innan man haft dem. Hur många har försökt sig på Retroculus? Biotoecus? Teleocichla? Hoplarchus?
                    Vem behöver tetror när det finns Cyprichromis?
                    Jag!
                    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                    Mina fiskar & burkar

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

                      #55
                      Teleocichla gephyrogramma har jag haft, men den försvinner lätt i ett 720

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        #56
                        I den här diskussionen måste jag flika in västafrikanerna igen . Där har man allt, ciklider som uppvisar en mängd olika intressanta lekbeteenden, tetror, killis, barber, malar och många udda fiskar som t ex. kulfiskar, knivfiskar och elefantnosfiskar. Varför är intresset så litet för denna grupp fiskar?
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #57
                          Hej!

                          Hej!
                          Micke tänk dig ett diskuslekpar som har yngel och mamma diskus har ynglen på sin kropp då dom äter från henne sen slår hon ett slag med stjärtfenan och simmar snabbt iväg och ynglen simmar till pappa diskus och äter på honom det är otroligt och se när föräldrarna diar sina barn,denna yngelvård som diskus har tycker jag personligen är det mest fantastiska inom akvaristiken,Mvh Ann-Mari

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            #58
                            Jag tycker att det är mycket mer intressant att se biparentala munruvare från västafrika som löser av varandra med ruvandet för att båda ska få mat.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • daniel60
                              Användare
                              • March 2003
                              • 527

                              #59
                              Ursprungligen postat av Micke
                              Jag tycker att det är mycket mer intressant att se biparentala munruvare från västafrika som löser av varandra med ruvandet för att båda ska få mat.
                              Ahhh... ungefär som Bujurquina, alltså!
                              Jag håller med, Västafrika verkar ha massor att erbjuda.
                              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                              Mina fiskar & burkar

                              Kommentar

                              • janne63
                                NCS Medlem
                                • August 2006
                                • 157

                                #60
                                Ursprungligen postat av Micke
                                I den här diskussionen måste jag flika in västafrikanerna igen . Där har man allt, ciklider som uppvisar en mängd olika intressanta lekbeteenden, tetror, killis, barber, malar och många udda fiskar som t ex. kulfiskar, knivfiskar och elefantnosfiskar. Varför är intresset så litet för denna grupp fiskar?
                                Jag håller med dig Micke, västafrikanerna, inte bara cikliderna, verkar också mycket intressanta.
                                Mvh Janne

                                420, 110 , 620, 120 L SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...