Varför så få med intresse för SA?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Hej!

    Hej!
    Janne63 missförståmig inte jag är absolut inte ute för och misskreditera Tropheus nej,nej,jag står för det jag sa då dessa troffar är riktiga skönheter det är sant,men jag älskar diskus har alltid gjort,Ikola Tropheus och även körsbär dom är riktiga skönheter,Mvh Ann-Mari

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #17
      Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
      Jag själv skriver mycket om fiskar jag gillar. Ni som är här på forumet skulle ju ha som ambition att få med minst en artikel till varje ciklidblad. Själv dreglar jag när jag ser snygga bilder från tex hemma-hos reportage.

      Skriv och informera mycket. På Zoopet och andra sidor hade jag bevakat SA-trådar och svarat bra + länkat till ciklid.se och de grymma trådar med foton som finns här.

      Prata ihop er några stycken och lobba lite för fisken!
      Håller helt med Christian, min lobbying för VA-ciklider tycker jag har hjälpt en del .
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • janne63
        NCS Medlem
        • August 2006
        • 157

        #18
        Ursprungligen postat av annmari
        Hej!
        Janne63 missförståmig inte jag är absolut inte ute för och misskreditera Tropheus nej,nej,jag står för det jag sa då dessa troffar är riktiga skönheter det är sant,men jag älskar diskus har alltid gjort,Ikola Tropheus och även körsbär dom är riktiga skönheter,Mvh Ann-Mari
        Nej, jag tycker det är jättefina fiskar själv. Har själv haft ett gäng Orange moori (hette så på 80-talet i alla fall) och de var väldigt vackra.

        Ur min synvinkel så handlar det inte om att misskreditera något. Jag råkar gilla både afrikanska ciklider (i synnerhet Tanganyika), SA och kanske CA också (min bror har en del sådana), frågan var mer varför man bara hittar anhängare av en falang på NCS?
        Mvh Janne

        420, 110 , 620, 120 L SA

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

          #19
          Kan hålla med Micke o Christian. Iofs tror jag att diskusfolket är för ettablerade på sitt forum idag. Men det finns ju många andra tycker det skrivs betydligt mer om SA dvärciklider på zoopet än här o många är långt ifrån nybörjare. Är nog ening med DAniel där att det är kombinationen med andra fiskar som håller det folket borta. Men det skulle ju gå o vända. '
          Tycker annars att ciklidbladet är bredare än vad man upplever forumet.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 4164

            #20
            Om man nu älskar diskus. Så då till att få med en kanonartikel till varje CB. Gör massor av reklam på diskusforum. Hjälp NCS med att få med alla varianter i sitt artregister.

            Borde lätt gå få loss 4 sidor i varje nummer. 16 sidor med kanonbilder per år.

            Jag själv lobbade stenhårt för Tropheus något år. Såg till att det hela tiden fanns Tropheusmaterial för redaktören. Svarade på forumen osv....

            Nästa CB kommer troligen innehålla massa grymma diskusbilder... se nu till att SA blir ordentligt representerat under hela året.

            Varför inte en nybörjarartikel. Se till att den blir publicerad även här. Ni har ju bildmaterial så det räcker och blir över.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #21
              Jag tycker detta är skäl nog för mig att hålla SA. Fantastiska fiskar i den delen av världen
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • daniel60
                Användare
                • March 2003
                • 527

                #22
                Ursprungligen postat av janne63
                Det är just det jag försöker ifrågasätta, varför kan inte NCS samla alla ciklidintresserade?
                Det tycker jag nog att NCS och ciklid.se ändå gör.
                Som SA-fantast är det lätt att bli avis på Malawi/Tanganyika-mänskornas ciklidintresse (och produktivitet när det gäller material till Ciklidbladet).
                Men jämfört med utländska sajter är det en enorm fart även i SA-trådarna.
                Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                Mina fiskar & burkar

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  #23
                  Ursprungligen postat av janne63
                  Yra höns var det någon som beskrev Tropheus med för en tid sedan på detta forum (en Tanganyika fantast dessutom)
                  Jag vet vem det är!

                  Jag säger precis som tidigare. Dom är snygga, men jag vill inte ha några och börjar det klia i fingrarna, så sneglar jag åt featherfins.

                  Sen så gillar jag diskus, men de ska vara de naturliga varianter som finns, fast många odlingsvarianter är väldigt snygga.
                  På 70-talet åkte jag ner till en stor diskusodlare i Ruhr området och köpte ett gäng VF i pannkakestorlek.

                  Just nu så finns ett gäng scalarer både Peru varianten samt odlade i mina kar. Dvärgciklider finns oxå i min favoritlista Just nu är det kakaduor och eunotus som är på tillväxt.

                  Jag tror nog att det är en hel del SA fantaster som är på forumet o läser samt besvarar frågor, men man kanske inte kan vänta sig svar omedelbums. Jag har läst din fråga och funderat ut nåt bra svar, och det kommer väl så småningom.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    #24
                    Tror att det är upp till oss själva att lobba för SA. Det blir lätt focus på Discus, och som precis som Alex säger så har dom drivit från SA gruppen och bildat en egen genre. Ett av skälen tror jag kan vara discus mångfald och iögonfallande utseende.
                    Hade ett 20 tal gäster nu i helgen och allas intresse föll (i akvarierna i allafall ) på Discusarna. Ingen kommenterade ens Troffe karet som står i samma rum.
                    In med era bilder och storrys i nya trådar tror jag kan visa vägen att det finns SA kunnade lika brett som hos någon annan regionsinriktning här på Cilkid.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Christian Alfredsson
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 4164

                      #25
                      Dessutom tror jag inte på trådar som heter typ Troffe-tråden osv. Mer uppdelade trådar ger mer reklam.
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        #26
                        Jag förväntar mig att få läsa massor om SA-ciklider i Ciklidbladet nu när flera medlemmar har varit i Amazonas.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #27
                          Hej!

                          Hej!
                          Christian jag akulle kunna göra en artikel med foton på mina diskusar berätta om dom och beskriva foder vatt enbyten etc,ska göra ett försök till en bra artikel i CB eller här på forumet,Mvh Ann-Mari

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

                            #28
                            Det gäller att bara sätta sig ned, ta sig tid och börja skriva.. jag har tänkt mig plita ihop något men om det kommer att skickas till redaktören är jag inte säker på. Just nu finns heller ingen tid. Måste även smälta äventyret lite.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

                              #29
                              Ursprungligen postat av Robin
                              Det gäller att bara sätta sig ned, ta sig tid och börja skriva.. jag har tänkt mig plita ihop något men om det kommer att skickas till redaktören är jag inte säker på. Just nu finns heller ingen tid. Måste även smälta äventyret lite.
                              Det bästa är ju att skriva medan man har det i färskt minne. Självklart finns det tid att skriva ihop en artikel om resan. En halv artikel finns redan nedskriven i olika trådar i forumet. Du kan få lite anstånd med översättningen av otostigma-artikeln så fixar du det
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Robin
                                Användare
                                • January 2003
                                • 4526

                                #30
                                Ursprungligen postat av Micke
                                Det bästa är ju att skriva medan man har det i färskt minne. Självklart finns det tid att skriva ihop en artikel om resan. En halv artikel finns redan nedskriven i olika trådar i forumet. Du kan få lite anstånd med översättningen av otostigma-artikeln så fixar du det
                                Haha, den artikeln ligger här någonstans.. i någon flyttlåda. Ej översatt dock.
                                Mvh
                                Robin

                                Kommentar

                                Arbetssätt...