Varför så få med intresse för SA?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • August 2006
    • 157

    Varför så få med intresse för SA?

    Som rubriken lyder, varför finns det så få på forumet med intresse för SA ciklider? Mängder med folk håller ju t.ex. scalarer eller diskus, varför finns inte de på NCS forum? Jag postade nyligen en fråga i avdelningen SA och har fått ett (1) svar. Motsvarande fråga i forumet afrikanska ciklider hade genererat mängder med svar (gissningsvis, baserat på det halvår jag tagit del av forumet).

    Om någon frågar vilken Tanganyikaciklid kan jag hålla med XXX i ett kar på YYY liter så genererar det mängder med svar. Frågar man vilken ciklid som kan hållas ihop med tetror i en SA biotop (stort kar) så får man i princip inget svar alls.

    Är det så att alla som håller icke-afrikanska ciklider samlas på exvis. ZOOPET istället så borde ju NCS ha en lucka att fylla eller?

    Det kan ju vara så att SA ciklider inte är lika populära som andra ciklider men med tanke på hur många som håller exvis. diskus eller scalare verkar det inte rimligt. Kanske är orsaken att de som håller scalare eller discus inte är generellt intresserade av ciklider? Eller är det helt enkelt så att vi som har ciklider från de afrikanska sjöarna tenderar att bli för snobbiga för gemene man med sina scalarer?

    Skulle jag själv ha en fråga om exvis. diskus skulle jag hellre posta den på Zoopet än här, vilket känns lite konstigt med tanke på att detta är ett allmänt ciklidforum. Hur ser ni andra på detta, finns det inte ett utrymme för föreningen att växa genom att bredda inriktningen på något vis?
    Mvh Janne

    420, 110 , 620, 120 L SA
  • nicklas_wijkmark
    Användare
    • February 2006
    • 46

    #2
    Hej Janne!

    Jag har funderat i liknande banor. Själv gillar jag SA bäst. Håller just nu diskus och fjärilsciklider. Det är minst sagt en intressant fråga med tanke på alla spännande sydamerikanska arter, både stora och små. Jag kan tänka mig att vissa som håller discus är ganska inriktade på just discus (gissning), men många discusägare är säkert som jag och har ett brett ciklidintresse. Så jag undrar lika mycket som du...

    MVH
    Nicklas
    www.wijkmark.com
    http://mostphotos.com/index.php?referenceid=2592

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

      #3
      Skulle vilja säga att det bara blivit så. Det är väl för många inte riktigt "rumsrent" med alla dessa odlngsvarianter. Samtidigt har intresset för dessa ökat starkt de sista åren och det har också dykt upp egna forum för dessa både i sverige o danmark. På det svenska forumet som dagligen besöks av ca 100 personer finns över 12000 inlägg. Det finns ju också tendenser att dessa från början specade diskusforum breddar sig till andra SA ciklider som kan fungera ihop. Om det är bra eller dåligt vet jag ej.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #4
        hej, jag kör bara SA i mina kar.

        har diskus, guldsöm, metae, bellycrawlers, tetror, malar, jordätare, scalarer. =)

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Jag håller med själv är jag mycket på amazondiskus.se eftersom jag helt och hållet håller på med just diskus,det finns alltid en viss risk när så många håller på med malawi och tanganyika (Vindrutetorkare)att det blir fokus just på dessa fiskar,överhuvudtaget Sa är mycket intressant,Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            #6
            Ursprungligen postat av annmari
            Hej!
            Jag håller med själv är jag mycket på amazondiskus.se eftersom jag helt och hållet håller på med just diskus,det finns alltid en viss risk när så många håller på med malawi och tanganyika (Vindrutetorkare)att det blir fokus just på dessa fiskar,överhuvudtaget Sa är mycket intressant,Mvh Ann-Mari
            ja..för en månad sen var det väl Tropheus..
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              #7
              Ursprungligen postat av annmari
              Hej!
              Jag håller med själv är jag mycket på amazondiskus.se eftersom jag helt och hållet håller på med just diskus,det finns alltid en viss risk när så många håller på med malawi och tanganyika (Vindrutetorkare)att det blir fokus just på dessa fiskar,överhuvudtaget Sa är mycket intressant,Mvh Ann-Mari
              Vad blir det för nåt efter diskusen? Och vaddå vindrutetorkare?
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • daniel60
                Användare
                • March 2003
                • 527

                #8
                Det är inte konstigt att en Malawi-fantast lär sig tokmycket om varenda ciklidart - det finns ju inga andra fiskar i sjön! FishBase listar 433 arter. Av dem är 378 (87 procent) ciklider. Och de flesta malar, till exempel, är alldeles för stora och rovgiriga för att ha i akvarium.
                I Tanganyikasjön är inte riktigt lika illa ställt, men nästan.
                Den som däremot inriktar sig på Sydamerika får ett underbart rik och varierad fiskfauna att välja ur. Då är det inte så konstigt att man inte enbart inriktar sig på ciklider (om man inte blivit såld på diskus, förstås).
                Själv är jag helt SA-fierad - nu med kraftig slagsida åt malar - förutom en släng av asiaten.
                Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                Mina fiskar & burkar

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Hej!

                  Hej!
                  Är man diskusfantast så är man jo Wilhlem skämt åsido man säger så när dessa malawis och tanganyikor far fram och tillbaka som vindrutetorkare,nej med all respekt men diskus är diskus,Mvh Ann-Mari

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

                    #10
                    man kan väl beskriva fördelarna med SA utan att racka ner på andra sorter?!

                    Kommentar

                    • janne63
                      NCS Medlem
                      • August 2006
                      • 157

                      #11
                      Intressant är att bortsett från att hoppa på(?) annmari så har de som brukar posta i afrikanska ciklider forumet inte haft några synpunkter. Och, alldeles oavsett vad annmari tidigare varit intresserad av så är väl hon/han berättigad till en åsikt?

                      Ska jag ytterligare spetsa till frågeställningen så kan jag ju berätta att anledningen till att jag började med Tanganyika och Malawi för 20 år sedan var just att de var så mycket mer lättskötta än de andra fiskar jag haft till dess. Vackra. färggranna och ganska annorlunda fiskar som dessutom var enklare än vad t.om. sorgmanteltetrorna var. Mina Tanganiykor har aldrig vartit sjuka bortsett från en kort period nu, under mitt återfall som akvarist. Ett starkt skäl för mig att hålla dessa ciklider, men inte kan väl det bidra till deras status? Hur som, det är alltid trevligt med fiskar och det kan väl säkert påverka populariteten. Men frågan kvarstår, många har andra ciklider än de afrikanska och de verkar inte hålla till på ciklid.se. Varför?
                      Mvh Janne

                      420, 110 , 620, 120 L SA

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3615

                        #12
                        Diskus har blivit som en egen kategori. Nästan som tropheus. Och speciellt när ett svenskt diskusforum etablerats minskar ju förstås diskusinläggen på andra ställen. Vet många "diskusexperter" som inte alls skriver här.
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • Christian Alfredsson
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 4164

                          #13
                          Jag själv skriver mycket om fiskar jag gillar. Ni som är här på forumet skulle ju ha som ambition att få med minst en artikel till varje ciklidblad. Själv dreglar jag när jag ser snygga bilder från tex hemma-hos reportage.

                          Skriv och informera mycket. På Zoopet och andra sidor hade jag bevakat SA-trådar och svarat bra + länkat till ciklid.se och de grymma trådar med foton som finns här.

                          Prata ihop er några stycken och lobba lite för fisken!
                          Christian Alfredsson
                          http://www.zoopet.com
                          http://www.christianalfredsson.com

                          Kommentar

                          • janne63
                            NCS Medlem
                            • August 2006
                            • 157

                            #14
                            Ursprungligen postat av annmari
                            Hej!
                            Är man diskusfantast så är man jo Wilhlem skämt åsido man säger så när dessa malawis och tanganyikor far fram och tillbaka som vindrutetorkare,nej med all respekt men diskus är diskus,Mvh Ann-Mari
                            Yra höns var det någon som beskrev Tropheus med för en tid sedan på detta forum (en Tanganyika fantast dessutom) så speciellt allvarligt kan väl annmaris bneskedliga beskrivning inte vara? Men det är klart, det är stor skillnad på hur olika arter uppför sig, även från de afrikanska sjöarna. Men är det kanske så att anhängare till de afrikanska cikliderna känner sig mer påhoppade än vad t.ex. en CA fantast blir av påståendet stora. grå och trista?
                            Att afrkanska ciklider anhängare är i majoritet på NCS forum kan ju vara en konsekvens av att kaka söker maka.

                            Det är just det jag försöker ifrågasätta, varför kan inte NCS samla alla ciklidintresserade?
                            Mvh Janne

                            420, 110 , 620, 120 L SA

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Hej!

                              Hej!
                              Jag återkommer med en artikel om mina diskus odlad av några grymma diskusodlare i Tyresö Hägersten ni som vill se snygga diskus av toppskiktet gå in på www.diskusfisk.se där ser ni fina ex odlade av Robert och Mattias det är inte för inte som diskusfolk i sverige riktigt längtar till och besöka Tyresö och Hägersten jag kan också säga att dessa fiskar slår ut mycket jag sett i butiker och jag har sett en hel del i butiker,eftersom denna tråd heter SA så vågar jag skriva lite om just diskus.jag tror att dessa två herrar på diskusfisk.se kommer och sätta sverige på diskuskartan internationellt sett för dom som sett deras allster har mer eller mindre tapat hakan och frågat sig själv?Är det möjligt att det finns så fina diskus i Stockholm?,nåväl lite reklam om denna diskushemsida men som sagt jag är mycket stolt ägare till Rose Red diskus inhandlade just hos diskusfisk.se Mvh Ann-Mari

                              Kommentar

                              Arbetssätt...