Varför så få med intresse för SA?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qumarr

    #31
    jag har nyss återupptäckt min gammla hobby med fiskar, och det som avstyr mig från SA är många arter är så stora, skulle själv inte vilja ha så stora sorter ens i ett 720 kar.

    Men flyttar jag till villa så kan jag nog tänka mig ett större kar med SA (fast först efter att jag kört igång två större kar med malawi och tanganyika).

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

      #32
      Ursprungligen postat av LN
      Jag tycker detta är skäl nog för mig att hålla SA. Fantastiska fiskar i den delen av världen
      snyggt,mycket snyggt..det finns så mycket och ja har dessvärre inte antal akvarium för allt som man inpulsivt blir sugen på,och just det totala inom ciklider och dess mångfald får mej att,måste bida tiden och inte få hybris! hehe..
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • janne63
        NCS Medlem
        • August 2006
        • 157

        #33
        Hehe, Wilhelm, nej, den liknelsen satt mitt i prick. Eftersom jag själv haft sådana tyckte jag det var en väldigt bra liknelse. Poängen var snarare att det en blir påhoppad för kommer en annan helskinnad ifrån. Sen har jag ingen koll vad annmari postat här tidigare men det känns som vissa har taggarna lite utåt.

        Jag håller med Micke, han har definitivt slagit ett slag för västafrikanerna med artiklar och bilder, jag har verkligen uppskattat dessa. Kanske pga. att det är kul att lära sig mer om dessa ciklider som jag ens aldrig sett. Nu finns de i mitt medvetande så kanske en dag kommer jag att satsa på en västafrikansk biotop.

        Däri ligger kanske en del, som ny medem vet jag inte vad CB brukar innehålla, men en breddning av materialet kanske återspeglas här på forumet. De blad jag fått det här året har definitivt ökat min lust att prova "annat" även om det inte varit så värst många artiklar om just "annat". Frågan är hur man får fler att bidra med artiklar om "udda" ciklider när de flesta håller hus på annat ställe. Går de att locka tillbaka?
        Mvh Janne

        420, 110 , 620, 120 L SA

        Kommentar

        • drd
          Användare
          • December 2004
          • 1112

          #34
          När är deadline för material till nästa cb Micke ?
          // drd

          Nu med ännu fler malar.......L046 igen

          Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
          Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

            #35
            Hej!

            Visst finnst det en hel del SA intresserade här på NCS. Vanligtvis får man svar på alla frågor i SA avdelningen. Sällan blir det det till långa trådar som på Malawi- och Tangayikaavdelningarna men å andra sidan... Får man ett bra svar är det kanske bättre än 100 dåliga.

            Vi är färre som håller på med SA ciklider, det är bara att acceptera.

            Välkommen till forumet Janne i vilket fall, vi behöver alltid förstärkning på SA sidan.

            mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Jorsa
              Användare
              • December 2003
              • 199

              #36
              Jag tror att detta beror mycket på vad som är i "modefluga" just nu.
              För ngt år sedan så var det en period då dom flesta/mesta inläggen handlade om CA, sedan blev det mera Malawi för att nu ha gått över mer till Tang.
              Jag tror inte att frågan blir lika aktuell om ex 1 år, då kanske det är precis tvärt om!!

              Sedan kan det ha mycket med att gör att dom flesta nya arter som dyker upp i butikerna är just från Malawi eller Tang, eller är det jag som ser det så??
              Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                Användare
                • April 2002
                • 1338

                #37
                Ursprungligen postat av Qumarr
                jag har nyss återupptäckt min gammla hobby med fiskar, och det som avstyr mig från SA är många arter är så stora, skulle själv inte vilja ha så stora sorter ens i ett 720 kar.
                Hmm, men du glömmer väl inte alla apistogrammor, schackbrädesciklider andra dvärgciklider från SA?
                Tjugofem år med ciklider.
                http://www.malmoakvarieforening.se
                Centralamerika 2006
                Svart kaffe och drömmeri...

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  #38
                  Ursprungligen postat av drd
                  När är deadline för material till nästa cb Micke ?
                  Det blir i början/mitten av mars.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Christian Alfredsson
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 4164

                    #39
                    Härligt DRD!!! Längtar efter din artikel redan. Bästa kameran och bästa objektivet kan ju bara bli Canon. Skämt åsido har jag sett mycket coola fiskar på bilder från dig.
                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #40
                      Hej!

                      Hej!
                      Har nu skrivit min artikel till Micke hoppas den kommer in under våren sk a också bifoga bilder på Red Rose diskus,Mvh Ann-Mari

                      Kommentar

                      • Leopoldi
                        Användare
                        • February 2004
                        • 1082

                        #41
                        Ursprungligen postat av daniel60
                        Den som däremot inriktar sig på Sydamerika får ett underbart rik och varierad fiskfauna att välja ur. Då är det inte så konstigt att man inte enbart inriktar sig på ciklider
                        Där tror jag att daniel sa nåt sant.

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

                          #42
                          Ursprungligen postat av Leopoldi
                          Där tror jag att daniel sa nåt sant.
                          Japp, bara ciklider suger
                          Anders L

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

                            #43
                            Ursprungligen postat av anli
                            Japp, bara ciklider suger
                            Jo vi har ju sett at du försökte blanda trimac med kilfläcksrasbora =)
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • jonre723
                              Användare
                              • October 2004
                              • 439

                              #44
                              Ursprungligen postat av daniel60
                              I Tanganyikasjön är inte riktigt lika illa ställt, men nästan.
                              Den som däremot inriktar sig på Sydamerika får ett underbart rik och varierad fiskfauna att välja ur. Då är det inte så konstigt att man inte enbart inriktar sig på ciklider (om man inte blivit såld på diskus, förstås).
                              Cikliderna i Tangayikasjön är tillräckligt varierade. Vem behöver tetror när det finns Cyprichromis?
                              Och så är det.
                              /J

                              Kommentar

                              • Lenmar
                                Användare
                                • August 2005
                                • 55

                                #45
                                Ursprungligen postat av jonre723
                                Cikliderna i Tangayikasjön är tillräckligt varierade. Vem behöver tetror när det finns Cyprichromis?
                                Fast ärligt talat så är det mer sport att hitta yngel från kolglödstetrorna och pygmépansarmalarna än ifrån cikliderna vi har hemma i våra burkar! Att pygmépansarmalarna och kolglödstetraynglen överlevt trots rovgiriga föräldrar är ett större under än att ciklidynglena överlever eftersom de skyddas av sina föräldrar på ett helt annat sätt. Å vem behöver ciklider när det finns räkor som kan gå trångbodda i massor av SMÅ burkar !
                                "Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke"
                                LENnie är min käre sambo och MARia är jag!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...