Tips på SA ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • August 2006
    • 157

Tips på SA ciklider

Jag har efter att ha startat ett litet (120L) kar med tetror och Bolivianska fjärilar blivit rejält biten av sydamerika och planerar att skifta ett av mina stora kar mot ett rejält(?) stort (c:a 2 m långt, 600-720L) för att ha tetror och ciklider. Tänkte även satsa en del på växterna så fiskarna bör avhålla sig från att äta för mycket på växterna.

Diskus och scalare är uppenbara alternativ liksom dvärgciklider men vad finns det mer för ciklider som kan passa? Ska kanske tillägga att jag föredrar mindre fisk, personligen tycker jag det är snyggt med små fiskar med gott om utrymme.
    Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Hej!

Gå in på artregistret och ta en titt. Där finns det finns ca 300 arter SA ciklider att välja bland.

Mvh

olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• janne63
      NCS Medlem
      • August 2006
      • 157

Ursprungligen postat av olof
      Hej!

Gå in på artregistret och ta en titt. Där finns det finns ca 300 arter SA ciklider att välja bland.

Mvh

olof
      Jo, det övervägde jag också innan jag skrev frågan men det är som du skriver, ganska många att läsa igenom. En del saknar dessutom beskrivning och ytterligare andra blir bortåt 25-30 cm. Min tanke var mer om det fanns någon som hade något tips på något de själva hade eller har haft. Som dessutom funkar ihop med tetror el. dyl.

Samma fråga i forumet Afrikanska ciklider hade säkert genererat en lång tråd på kort tid men Sydamerikaner verkar inte alls lika populära på NCS. Kanske dax att lägga till ett A i N(A)CS?
      Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• bucklan
        Användare
        • June 2005
        • 76

Vill du ha mindre firrar så är väl dvärgciklider att rekomendera. Annars finns det jordätare i olika storlekar å färger. Andra arter är Hantelciklid, flaggciklid, blå ciklid(en personlig favorit),Aequidens Metae, med flera.
        180 liter SA i väntan på den stora baljan

www.umea.akvarieforening.se

www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

Kommentar

• Nicke SA
          NCS Medlem
          • January 2007
          • 290

fisktips

vet inte riktigt vad du är ute efter, men något ledning kan du kanske få. Om du vill ha diskus ska du kanske tänka på sällskapet, de vill ju inte ha några småtuffa kamrater.
          Du kan kolla på något av dessa i artregistret:
          Upp till 10cm finns släkterna Laetacara, Nannacara, Schackbrädes, o Apistogramma finns det många av.
          Under 20 kunde kanske flaggciklider eller Biotodoma va någonting. Biotodoman kanske gräver, men tror de är ganska snälla mot växterna ändå.
          Jag har erfarenhet av Laetacara o fjärilar, men tror du kan blanda rätt friskt så länge det inte blir trångt i karet.
          Mvh. Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• Lenmar
            Användare
            • August 2005
            • 55

Det beror ju på om du vill blanda lite olika beteenden med... Just nu har jag blivit litet smått fascinerad av drd:s Bujuquina vittata, han har lagt upp en mängd härliga bilder på zoopet på dem. De lägger sina ägg på löv som de sedan drar runt i akvariet och vaktar. Sedan skall de tydligen ruva ynglen i munnen vilket är lite udda för att vara SA. Själva beteendet får mig att känna jättesug efter just den arten ! Senast idag såg jag en annan art som snackade "seriöst" köp med mig. Guianacara sp. "red cheek", en jordätare som var så himlans supersnygg så jag bara kände att jag måste ha den!! Skall bli upp emot 15 cm enligt zoopets artbeskrivning.

Bra att du tog upp SA-diskussionen i den andra tråden för jag är väldigt benägen att hålla med dig om att det är mest afrikanskt folk här på forumet! Eller att de är mest aktiva kanske är mer riktigt att skriva. Själv tycker jag SA är mer sport för här kan man köra med vackra växtburkar och tjusiga tetror. De underbara corydorasen inte att förglömma samt alla de vackra L-malarna! Vackra akvarier för mig innehåller mycket gröna växter och liv i varje skikt med hjälp av andra arter än bara ciklider.
            "Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke"
            LENnie är min käre sambo och MARia är jag!

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Ursprungligen postat av Lenmar
              Senast idag såg jag en annan art som snackade "seriöst" köp med mig. Guianacara sp. "red cheek", en jordätare som var så himlans supersnygg så jag bara kände att jag måste ha den!! Skall bli upp emot 15 cm enligt zoopets artbeskrivning.
              En sådan har jag och det är en hane som är kvar efter att ha tagit livet av sin "hustru"
              Dom är jättefina och snart ska han få en ny donna, men då får de nog bo i ett större akvarium.

"Bujuquina vittata" vart jag nyfiken på nu efter att ha sett bilderna på zoopet.
              Tur att man har nåra tomma kar
              Ja det finns ju en uppsjö av SA ciklider och det fina i kråksången är ju att man kan ha växter, ciklider ,malar och tetror ihop.
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Lenmar
                Användare
                • August 2005
                • 55

Ursprungligen postat av Wilhelm
                En sådan har jag och det är en hane som är kvar efter att ha tagit livet av sin "hustru"
                Ajajaj då, är de lite arga av sig? Sånna däringa ciklider? Jag läste att de skule vara relativt fredliga men det kanske inte stämmer?
                "Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke"
                LENnie är min käre sambo och MARia är jag!

Kommentar

• olof
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1823

Hej!

Det finns som nämnt många arter att välja bland. Personligen tycker jag att Aequidens arterna är värda att slå ett slag för. De varierar rätt mycket i temprament och storlek dock och de större arterna kniper lätt mindre tetror. Nyckelhålsciklider är ännu en art som är liten och snäll som jag inte tror blivit nämnd i tråden tidigare.

Just Guianacara sp. "red cheek" har nyligen blivit beskriven (vilket givetvis är uppdaterat i NCS artregister):

Mvh

olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• wenger
                    Användare
                    • February 2003
                    • 233

Håller faktiskt på att göra samma sak, efter att ha tröttnat på malawi så håller jag på och gör om mitt 500L. Planterar växter och satt i co2 ska bara få lite fart på växterna sen ska jag köra med panda pansarmalar, endler guppy, Otocinclus cocama samt apistogramma baenschi som jag tycker är jäkligt snygg. Inte många ciklidsorter iofs men små snygga fiskar.

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

En art i Semaprochilodus-familjen kanske? Den är ju lite poppis här på forumet eller var när Anli spammade inlägg om dem. Vet att några har sådana och de blir rätt stora. En cool växtätare.

Sen har du ju den vanliga flaggcikliden.. en underdog som har växt i intresse för mig iaf sen resan till Amazonas. Den skulle jag garanterat ha.

En Arowana är också ett hett tips. Visst de blir jäkligt stora men man får se till att göra sig av med den innan den blir för stor.

Varför inte alla dessa i samma kar? Tillsammans med ett par Guldsömmar? Bara några stora rötter som inredning förutom sanden.. eller ja.. lite eklöv skulle inte heller vara fel.
                      SÅ skulle jag göra.
                      Mvh
                      Robin

Kommentar

• janne63
                        NCS Medlem
                        • August 2006
                        • 157

Ursprungligen postat av Lenmar
                        Själv tycker jag SA är mer sport för här kan man köra med vackra växtburkar och tjusiga tetror. De underbara corydorasen inte att förglömma samt alla de vackra L-malarna! Vackra akvarier för mig innehåller mycket gröna växter och liv i varje skikt med hjälp av andra arter än bara ciklider.
                        Det är väl precis det som drar för mig, möjligheten att kunna ha växter och andra fiskar än enbart ciklider. Efter att ha pysslat lite grann med just växtbiten till mitt 120L kar har jag sett hur kul det är, ytterligare en dimension av akvaristiken. Sen blir det kanske inte nödvändigtvis biotopriktigt (i alla fall), men det estetiska i ett vackert (fungerande) växtkar är svårslaget.

Jag ska kolla upp alla tips, dvärgciklider, laetacara, nyckelhålsciklider, biotodoma mm. Såg en väldigt fin Biotodoma Cupido igår förresten. Jordätarna är ju också vackra men de blir lite stora och bökar nog för mycket för att växter ska trivas.
                        Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

vet itne om den nämts men diadem är en trevlig ciklid oxå, ser lite ut som metae.

Kommentar

• daniel60
                            Användare
                            • March 2003
                            • 527

Ciklider, tetror och tjusiga L-malar i all ära, men om du också skaffar några trevliga och lättskötta (men inte alltid lättstavade) malar ur familjen Auchenipteridae (Tatia, Centromochlus, Auchenipterichthys, Trachelyopterichthys med flera) får du ett akvarium som inte blir ointressant bara för att ljuset släcks!
                            Den söta fisken på bilden är en Trachelyopterichthys taeniatus. Den är 15 cm lång och går kanske inte så bra ihop med neontetror och annat smått.
                            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                            Mina fiskar & burkar

Kommentar

• janne63
                              NCS Medlem
                              • August 2006
                              • 157

Det där var ju en riktig skönhet, Daniel. Vad är det för typ av malar, rovmalar?
                              Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

Arbetssätt...