Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrik-tern
    Användare
    • July 2007
    • 75

    tjena jag har köpt en liten grupp red rainbow "kapere",
    och jag undrar om man kan ha en annan sorts troffe
    med dessa? jag vill ju hälst inte ha några blandningar
    på ynglen.

    mvh fredde

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • February 2006
      • 1214

      Att blanda 2 sorters troffar funkar men du får räkna med att den ena sorten kommer bli underlägsen. Men en sorts black eller duboisi skulle funka.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • February 2006
        • 777

        och att det alltid finns en korsnings risk även om den är störe eller mindre beroende på vilka du blandar. Dubbar är dom som skiljer sig mest genetiskt så om man ska blanda är dom kanske bästa tipset (men kan bli korsningar även där).

        Kommentar

        • fredrik-tern
          Användare
          • July 2007
          • 75

          karet är 180 cm långt med gott om sten,
          så dom har gott om plats att röra sig på.

          Kommentar

          • fredrik-tern
            Användare
            • July 2007
            • 75

            hur stora är troffarna när dom färgar ut?

            Kommentar

            • Danne_K
              Användare
              • February 2006
              • 777

              Ursprungligen postat av fredrik-tern
              hur stora är troffarna när dom färgar ut?
              Beror lite på omsändigheter tex om dom går själv el med större indevider osv. Men runt en 2-3 cm brukar dom väll börja

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

                Snarare 4-6 cm skulle jag säga. Sen beror det lite på vilken tropheus det är. Kirizan och pemban brukar vara hyffat tidiga.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

                  Om man säger att dom röda fläckarna på denna hane är presentabla för arten och att man letar upp ett stim honor med den typen av relativt bra fläckar och sedan odlar på dom... hur stor del av ynglen (ungefär) tror man då påminner om föräldrarna? någon som testat eller vet resultat från någon annan som testat?
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

                    Jag tror att chanserna är ganska stora att du får yngel med rätt perfekta fläckar.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1214

                      Ursprungligen postat av Danne_K
                      och att det alltid finns en korsnings risk även om den är störe eller mindre beroende på vilka du blandar. Dubbar är dom som skiljer sig mest genetiskt så om man ska blanda är dom kanske bästa tipset (men kan bli korsningar även där).
                      Njaaa att en red rainbow skulle korsa sig med en dubbe det är nog som att säga att en människa skulle kunna korsa sig med en shimpans... de är helt olika i genetik.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • January 2003
                        • 4526

                        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                        Njaaa att en red rainbow skulle korsa sig med en dubbe det är nog som att säga att en människa skulle kunna korsa sig med en shimpans... de är helt olika i genetik.
                        Helt olika kan dom ju inte vara, annars hade dom inte hetat Tropheus. Dock är alla individer olika, dvs jag och du har inte samma genetik. Så att säga att moori och duboisi inte korsar för att de är genetiskt olika är nog inte helt rätt. Jag tror inte att svaret är så enkelt, tyvärr.
                        Senast redigerad av Robin; 27 July 2007, 23:04.
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • Björn
                          Användare
                          • April 2002
                          • 787

                          Att en rainbow och en dubbe har helt olika genetik är väl en klar överdrift?
                          Om två olika mbunas kan korsa sig så är det väl ganska stor sannolikhet att även två troffar av olika art kan korsa sej?

                          En häst och en åsna har också olika genetik, men visst fasen finns det mulåsnor! (Hälften häst och hälften åsna, dock är dessa djur såpass olika att deras avkomma blir sterila...).

                          Slutsats, jag är ganska övertygad om at man kan korsa fram red rainbow dubbar om man anstränger sej lite. Därav inte sagt att korsningsrisken är åfallande stor...

                          mvh
                          Björn
                          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                          Kommentar

                          • blackened
                            Användare
                            • January 2005
                            • 1042

                            Ursprungligen postat av deelay
                            Om man säger att dom röda fläckarna på denna hane är presentabla för arten och att man letar upp ett stim honor med den typen av relativt bra fläckar och sedan odlar på dom... hur stor del av ynglen (ungefär) tror man då påminner om föräldrarna? någon som testat eller vet resultat från någon annan som testat?
                            Intressant fråga som jag skulle vilja ha ett svar på jag med. Min dominante hane är ungefär så bra en körsbärshane kan bli vad gäller stora och distinkta röda fläckar och även några av honorna ser riktigt bra ut. Tyvärr har jag inte plats/ork att dra upp yngel för egen räkning och det skulle kännas fult att spara yngel från de bästa honorna och sälja iväg "resterna".

                            Länkar till en gammal bild på snyggingen. Nu, 9 mån senare, är han stålgrå istället för svart =)

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • February 2006
                              • 777

                              Ursprungligen postat av Cutekid
                              Snarare 4-6 cm skulle jag säga. Sen beror det lite på vilken tropheus det är. Kirizan och pemban brukar vara hyffat tidiga.
                              Vid 6cm tycker jag att dom oftast har färgat om helt. Men det är ju som sagt väldigt olika när dom börjar färga om.

                              Kommentar

                              • Danne_K
                                Användare
                                • February 2006
                                • 777

                                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                                Njaaa att en red rainbow skulle korsa sig med en dubbe det är nog som att säga att en människa skulle kunna korsa sig med en shimpans... de är helt olika i genetik.
                                Nja tror ju inte att det är allt för svårt att få fram en korsning på dom om man skulle anstränga sig lite. Något som jag tycker är lite intresant är att det finns folk som påstår att det finns röda dubbar i sjön. Vilket skulle kunna tyda på att dom korsar sig med sp black bemba tror jag (har några öl i kroppen nu + att klockan är halv 5 på morgon så känner att jag inte är helt me i matchen just nu) hur som helst så korsar dessa två sig i naturen så tror jag ju inte att det är helt omöjligt att få dom att korsa sig me red rainbow i ett akvarium heller.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...