Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steveharris
    Användare
    • September 2003
    • 243

    Nu får det vara nog

    Nu ger jag upp. Efter att ha följt alla regler och råd om skötsel och så vodare har jag nu förlorat två troffegrupper om sammanlagt 70 djur på ett halvår ca. Jag har försökt med allt, matat enligt konstens alla regler, intruducerat långsamt i det nya karet och matat mycket sparsamt med samma ty av pelletssom förra ägaren. Till saken hör att båda grupperna varit yngel/ungdjur som mycket sällan drabbas av soten....Hur som helst, ingen medicin hjälper, det hjälper vare sig att medicinera i intensiv bad eller i karet. De övriga fiskarna är helt opåverkade, jullar, malar och multisar. Jag behåller givetvis mina bärnsten som går i ett annat kar men som introducerades på exakt samma sätt med exakt samma mat som dom andra och det gick utmärkt. Man känner sig inte så lite knäckt av att dagligen plocka upp döda troffar, idag 7 st. Så, nu är handuken kastad....Jäkligt synd då jag verkligen fastnat för det här med troffar och det kan bara beskrivas som en passsion de senaste åren. Det har ju gått bra med alla de andra grupperna men nu verkar det vara kört....
    Patrik

    Kommentar

    • johho
      NCS Medlem

      • March 2007
      • 1825

      Usch, obeahglig läsning

      Kommentar

      • fredrik-tern
        Användare
        • July 2007
        • 75

        tjena jag har fått tag på Red rainbow - Kapere troffar
        är det någon som har erfarenhet av dessa?
        ge mig alla tips ni har.

        mvh fredde

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • February 2004
          • 1127

          Då jag nu har bestämt mig en uppsättning om 11 Bärnstenar och 20 dubbar i mitt 375-liter. Undrar jag om man kan ha snäcklekare som inte är yngeltjuvar. T ex hur är det med L. multifasciatus eller L.similis. Bifogar en lite bättre bild av ett bärnstensyngel dom är bara 2 cm långa och skall flytta ihop med dubbar i 4 cm längd i månadsskiftet Augusti, September. Hur tror ni det kommer att gå?
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • stiffe
            Användare
            • April 2002
            • 953

            Ursprungligen postat av Cutekid
            Dom ser fina ut Stefan, man kanske skulle klippa ett gäng yngel av dig om du har några till salu? Har du några bilder på dem där du inte har dragit upp kontrasten så mkt?

            Mvh

            Har inga foton ännu med annorlunda kontrast.
            Jag har precis bytt sand och köpt ny slavblixt och ännu inte riktigt blivit kompis med dom nya förhållandena.
            Har heller inga yngel på dom ännu då jag fortfarande tycker att dom är för små(6-8cm) för att börja odla på dom.

            Ursprungligen postat av steveharris
            Nu ger jag upp. Efter att ha följt alla regler och råd om skötsel och så vodare har jag nu förlorat två troffegrupper om sammanlagt 70 djur på ett halvår ca. Jag har försökt med allt, matat enligt konstens alla regler, intruducerat långsamt i det nya karet och matat mycket sparsamt med samma ty av pelletssom förra ägaren. Till saken hör att båda grupperna varit yngel/ungdjur som mycket sällan drabbas av soten....Hur som helst, ingen medicin hjälper, det hjälper vare sig att medicinera i intensiv bad eller i karet. De övriga fiskarna är helt opåverkade, jullar, malar och multisar. Jag behåller givetvis mina bärnsten som går i ett annat kar men som introducerades på exakt samma sätt med exakt samma mat som dom andra och det gick utmärkt. Man känner sig inte så lite knäckt av att dagligen plocka upp döda troffar, idag 7 st. Så, nu är handuken kastad....Jäkligt synd då jag verkligen fastnat för det här med troffar och det kan bara beskrivas som en passsion de senaste åren. Det har ju gått bra med alla de andra grupperna men nu verkar det vara kört....
            Mycket tråkigt att läsa Patrik men om det är till någon tröst så tror jag vi alla har varit där du är idag.
            Jag tror man kan likna det med baksmälla för hur många ggr har man inte legat där,dagen efter, med huvudet i toaskålen och sagt aldrig mer för att sen vara igång igen till nästa helg
            Så ta en lite paus och sen på det igen
            mvh Stefan

            Kommentar

            • steveharris
              Användare
              • September 2003
              • 243

              [
              Mycket tråkigt att läsa Patrik men om det är till någon tröst så tror jag vi alla har varit där du är idag.
              Jag tror man kan likna det med baksmälla för hur många ggr har man inte legat där,dagen efter, med huvudet i toaskålen och sagt aldrig mer för att sen vara igång igen till nästa helg
              Så ta en lite paus och sen på det igen[/QUOTE]


              ja Stiffe, det är en process som många troffeägare gått igenom men det är först nu man verkligen fattar vad det handlar om. Men som du säger, det blir lite paus nu och förhoppningsvis kommer jag igen...Ibland är det en fördel att minnet är kort...
              Patrik

              Kommentar

              • Anders O
                Användare
                • March 2007
                • 49

                Ursprungligen postat av steveharris
                Nu ger jag upp. Efter att ha följt alla regler och råd om skötsel och så vodare har jag nu förlorat två troffegrupper om sammanlagt 70 djur på ett halvår ca. Jag har försökt med allt, matat enligt konstens alla regler, intruducerat långsamt i det nya karet och matat mycket sparsamt med samma ty av pelletssom förra ägaren. Till saken hör att båda grupperna varit yngel/ungdjur som mycket sällan drabbas av soten....Hur som helst, ingen medicin hjälper, det hjälper vare sig att medicinera i intensiv bad eller i karet. De övriga fiskarna är helt opåverkade, jullar, malar och multisar. Jag behåller givetvis mina bärnsten som går i ett annat kar men som introducerades på exakt samma sätt med exakt samma mat som dom andra och det gick utmärkt. Man känner sig inte så lite knäckt av att dagligen plocka upp döda troffar, idag 7 st. Så, nu är handuken kastad....Jäkligt synd då jag verkligen fastnat för det här med troffar och det kan bara beskrivas som en passsion de senaste åren. Det har ju gått bra med alla de andra grupperna men nu verkar det vara kört....
                Fick inte sjukdom men mitt kar sprack och blev av med 38st pemba men skam den som ger sig har två andra kar med troffar ett med red moliro där en hona tuggar och ett kar med duboisi och ett par kipilli som jag upptäckte nu ikväll att honan tuggar. NU har man fått nytändning, var rättså depig för mitt försäkringsbolag (T-H) ej ersätter fiskarna. så misströsta inte prova att bara mata med räckmix det funkar hos mig. Ett kar med troffar är ju livet lider med dig
                Anders ohlsson
                klippan

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1214

                  Tråkigt att höra steva 8/ Men troffar är känsliga saker och kraven på bra vatten och foder är höga. Filtrering i ett troffe kar kan aldrig va för bra. Filter matta i bägge hörn med var sitt motorhuvve samt ett ytter filter och ett droppfilter regelbundna vattenbyten samt ett bra foder ( räkmix, grön pellets ,samt någon sorts flinger. cyclops är även bra tillsatts foder för o få bra färg. jag ger alla fiskar även vuxna ny kläckt artemia för att få de extra pigga o alerta. jaja det va nåra av de saker jag tycker man kan tänka på om man vill va extra noggrann.
                  Nu kanske du inte ville ha massa tipps o råd men jag ville bara dela med mig av saker som kan göra livet som troffe ägare mycke roligare.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

                    har oxå som så många andra råkat ut för sjukdom med troffar men det var ett tag sen nu och för mej är den vanligaste dödsorsaken aggression och jag har svårt att få "harmoni" i en troffegrupp, det är alltid nån strykfisk som efter ganska kort tid dör för att ersättas med en ny osf..och så fortsätter det och tillslut är det ingen grupp kvar, har testat i stora och mindre stora burkar med olika antal i grupperna men utan nått bra resultat-tyvärr..
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • steveharris
                      Användare
                      • September 2003
                      • 243

                      Troffarna är skötta enligt konstens alla regler. 540 liter, 31 djur i ena 40 i nästa. Köpt yngel/ungdjur. Två moduler på kortsidorna ställa mot varandra med 1500l/h pumpar och filtermatta. Vattenbyte en gång i vecka ca 40%. Sparsamt matade med JBL pellets/NLS (samma som förre ägaren). Dock har jullar och multisar gått länge i karet men nu 4 olika grupper ( de andra sålda, ijag har inte haft ett dödsfall förrän nu), kanske de kan ha några bakterier som de nya grupperna inte tålde..Låter iofs lite långsökt....
                      Patrik

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

                        Så var det ny fisk på gång hem. Fick äntligen tag i Tropheus sp. "Kabimba" canary cheek som nog är min mesta favorit bland tropheusarna. Min kompis får även hem Petrochromis trewavase så nu blir det till att starta upp lokal. Vi har ev en lokal på ca 20 kvm på gång till en väldigt fin månadskostnad så det ska bli kul att starta upp något som man har längtat efter länge.

                        Bilder på canary cheek:









                        Bilderna gör dem inte rättvisa. Dominanta hanar blir i stort sett grå/svarta med intensivt gula kindfläckar. Klockrena i mina ögon.

                        Mvh
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Stephan E
                          Användare
                          • February 2005
                          • 307

                          Ursprungligen postat av Cutekid
                          Så var det ny fisk på gång hem. Fick äntligen tag i Tropheus sp. "Kabimba" canary cheek som nog är min mesta favorit bland tropheusarna. Min kompis får även hem Petrochromis trewavase så nu blir det till att starta upp lokal. Vi har ev en lokal på ca 20 kvm på gång till en väldigt fin månadskostnad så det ska bli kul att starta upp något som man har längtat efter länge.

                          Bilder på canary cheek:









                          Bilderna gör dem inte rättvisa. Dominanta hanar blir i stort sett grå/svarta med intensivt gula kindfläckar. Klockrena i mina ögon.

                          Mvh

                          Snygga troffar men jag skulle nog tycka att färgsättningen är lite tråkig i längden. Är det VF som du har fått tag i?
                          Senast redigerad av Stephan E; 25 July 2007, 20:59.
                          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                          Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

                            Hallå!

                            Det är odlade runt 5-6 cm. De kommer dock inte från Aquacave som bilderna är länkade till. Färgsättningen blir dock inte så tråkig i längden. Hanarna övergår till nästan svarta när de når fortplantningsbar ålder. Honorna blir dock musgrå med en liten antydan till gul kindfläck. Man ska dock tänka på att hålla en dämpad belysning i karet och lite mörkare substrat och sten, då kommer de till sin rätta ordentligt.

                            En video på min gamla grupp som visar hanarnas intensivitet vid lek:

                            http://smg.photobucket.com/albums/v7...t=f549e101.flv
                            Senast redigerad av Cutekid; 25 July 2007, 21:21.
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

                              ja det är sannerligen en fin variant calle!, kul med lokal oxå!, vet du ifall det finns fler yngel till salu?
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • January 2003
                                • 3368

                                De kommer ifrån tyskland och jag tog tyvärr de sista han hade. Kolla med Ota i malmö. Han köpte min gamla grupp och har säkert yngel på dem.

                                mvh Calle
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...