Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

    Nej inte för mycke utan nästan för lite men det kan nog funka mängdmässigt men jag är inte så mycke för med att blanda troffe sorter bara.
    Deelay vad gäller dina körsbär så tycker jag de ser ut som odlade normalt gör i kroppsform. snygga runda fina fläckar va det på dom iaf 8-)
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • johho
      NCS Medlem

      • March 2007
      • 1825

      Oj, inte svaret jag tänkte mig. Trodde folk skulle skika om för mycet fisk Men det ska väll vara okej att blanda Ikola med vanlig moori? Och jag kommer inte sälja om det blir korsningar så klart. Men är chansen stor att det blir det?

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

        Ursprungligen postat av deelay
        Angående kroppsform på odlade troffar, dessa är 5-6 cm... hur skulle en van troffe kännare bedöma kroppen på fisken på dessa bilder.
        Jag tycker att de ser mkt fina ut. Går inte direkt att urskilja att de är odlade eller vildfångade. De vildfångade brukar i regel var lite brantare i pannan men det är marginellt. Om det är som jag misstänker så kommer de ifrån brichards dammar och då håller de hög klass. Nackdelen med dessa dammodlade är att de i regel brukar stanna i växten och förbli ganska så små.

        Men fina är dom, grattis till dem.

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          Ursprungligen postat av Cutekid
          Jag tycker att de ser mkt fina ut. Går inte direkt att urskilja att de är odlade eller vildfångade. De vildfångade brukar i regel var lite brantare i pannan men det är marginellt. Om det är som jag misstänker så kommer de ifrån brichards dammar och då håller de hög klass. Nackdelen med dessa dammodlade är att de i regel brukar stanna i växten och förbli ganska så små.

          Men fina är dom, grattis till dem.

          Mvh
          Dom är svenskodlade, namnet på odlaren vet jag inte.
          Jag har inte ens bestämt mig om dom ska få gå kvar eller om dom åker ut för att ge featherfinsen en bättre tillvaro med alla fenor i behåll =)
          Men det är ändå skoj att kolla läget just angående kroppen på dom eftersom man är ganska novis på dom.
          Tack för svaren.
          Senast redigerad av deelay; 23 July 2007, 18:12.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • jonre723
            Användare
            • October 2004
            • 439

            Wow, körsbär är verkligen bland det snyggaste jag vet.
            Och så är det.
            /J

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              Nä körsbären åker ut från hemburken... dom vägrar sluta tugga på fenorna på andra fiskar, otroligt ihärdiga fiskar.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • jonre723
                Användare
                • October 2004
                • 439

                Ge dem en egen burk då. De förtjänar det.
                Och så är det.
                /J

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

                  Ursprungligen postat av jonre723
                  Ge dem en egen burk då. De förtjänar det.
                  Jora det kommer dom få men min tanke va att göra ett försök med en liten grupp i en blandburk... men se det gick inte =)
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • jonre723
                    Användare
                    • October 2004
                    • 439

                    Mm, min erfarenhet är detsamma. Jag har provat med lite av varje, men godisfiskar som cyps, featherfins och cyps tar stryk redan av 3cm troffar. Då har jag testat med moori och black-varianter. Å andra sidan har jag haft prinsessor som mördat dubbar med..
                    Och så är det.
                    /J

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

                      aha så prinsessor är alltså medicinen mot dom rackarna =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Matz Karlsén
                        Användare
                        • February 2004
                        • 1127

                        Det blev bara 11 bärnstenar som skall få gå med 20 dubbar i mitt 375-literskar 150*50*50. Jag tror att det skall gå bra i allafall. Jag hade en liknande uppsättning i ett 540 och det funkade. Eller vad tror ni? Det skall bli kul att återigen starta upp med troffar. Det är ändå något speciellt med dessa firrar.
                        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                        Kommentar

                        • johho
                          NCS Medlem

                          • March 2007
                          • 1825

                          Har inte fått svar om de 18 ikolasarna så de är säkert sålda redan. Men jag behöver mer tropheus i min burk. Så nu en fråga jag tror mig veta svaret på. Men funderar om det går att lösa. Mina 18 Lufubu är ju unga än så länge. Några färgar lite men de är 4-8 cm uppskattat. Skulle vilja fylla på med fler.Ca 10 stycken till. Skulle det gå? Är bara en jag vet som faktiskt har ett revir. Så om jag möblerar om samtidigt som jag släpper i de nya kanske? Jag vet inte riktigt. Går det att lösa eftersom de inte är vuxna ännu?

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            Användare
                            • February 2006
                            • 777

                            Ursprungligen postat av johho
                            Har inte fått svar om de 18 ikolasarna så de är säkert sålda redan. Men jag behöver mer tropheus i min burk. Så nu en fråga jag tror mig veta svaret på. Men funderar om det går att lösa. Mina 18 Lufubu är ju unga än så länge. Några färgar lite men de är 4-8 cm uppskattat. Skulle vilja fylla på med fler.Ca 10 stycken till. Skulle det gå? Är bara en jag vet som faktiskt har ett revir. Så om jag möblerar om samtidigt som jag släpper i de nya kanske? Jag vet inte riktigt. Går det att lösa eftersom de inte är vuxna ännu?
                            är alltid en risk att introducera nya i ditt fall är ju inte tropharna så jätte stora vilket är ett +. Så i ditt fall är nog största risken om du gör som du skriver bakterier. Innan du introducerar grupperna gör följande låt fiskarna gå i olika kar ett tag och blanda lite vatten mellan tankarna så minskar du risken att dom ska bli sjuka.

                            Kommentar

                            • stiffe
                              Användare
                              • April 2002
                              • 953

                              Ursprungligen postat av ozric
                              Jösses Stiffe! Vilka fläckar! "Körsbär" är ju lite missvisande namn på dessa . Vad är det för variant?

                              Det var visst ingen annan variant utan det ska tydligen vara från Bulu Point
                              Här kommer ett par foton till
                              mvh Stefan

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • January 2003
                                • 3368

                                Dom ser fina ut Stefan, man kanske skulle klippa ett gäng yngel av dig om du har några till salu? Har du några bilder på dem där du inte har dragit upp kontrasten så mkt?

                                Mvh
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...