Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

    Ursprungligen postat av Cutekid
    Inavlad? Simmar långsammare och sämre än en normal troffe? Inte de gula som jag har sett i alla fall. Vad grundar du detta på?

    Mvh
    Från han som avlat fram denna variant och han har hållit på o urvalsodlat på syskon i 12år. han sa själv att de inte är bra men dock snygga o att de simmar långsammare samt de inte är perfa i kroppsform alltid mm. Ja cheddo fyllde i bra med ser jag nu.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • February 2006
      • 1069

      Ursprungligen postat av LN
      Är riktigt avundsjuk på dina Ikola Tezz.
      Har du fått fram yngel än?
      Ja fast hur många dom är är svår att uppskatta men 20-30st är där säkert

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • February 2006
        • 1069

        Ursprungligen postat av ozric
        "Red Lips"!? Äh,erkänn att han bara blöder...!!
        Ok erkänner väll då

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • February 2006
          • 1069

          Ursprungligen postat av Malawe
          Det är just detta som jag tycker är sorgligt med korsningar och hård avel. Nu vet jag vad Janne menar och håller med honom att det som säljer är inte alltid det man tror. Folk är så inne på fina färger och annat så de glömmer själva arten och artens krav för att trivas.

          En knallgul troffe vill säkert många ha...men att den är sönderavlad och inte liknar sina förfäder utan blir någon typ av bastard och nästan en egen art tycks inte bekymra.

          Känns tråkigt att en sådan fin art som Tropheus nu riskerar att avlas sönder med allehanda färgkombos. En marknad finns det tyvärr...
          Ikolor är knallgula i sjön mina är f1

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            Ursprungligen postat av tezz
            Ikolor är knallgula i sjön mina är f1
            Menar helt gula...inte bara på bandet.

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • February 2006
              • 1069

              Ursprungligen postat av Malawe
              Menar helt gula...inte bara på bandet.
              ok du menar kiriza gold

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                Från han som avlat fram denna variant och han har hållit på o urvalsodlat på syskon i 12år. han sa själv att de inte är bra men dock snygga o att de simmar långsammare samt de inte är perfa i kroppsform alltid mm. Ja cheddo fyllde i bra med ser jag nu.
                Vem är då denna tysk som har odlat fram dessa i så många generationer?

                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • 56ovwal
                  Användare
                  • March 2004
                  • 664

                  Vet inte om vi snackar om samma firre, men det fanns en grupp helgula Kiriza att beskåda och även köpa i Mal-Ta-Vi´s monter på mässan i Duisburg i höstas ( Finns på bild i Duisburg-tråden och kanske även i Ciklidbladet ). Snackade med sonen Danieux ( stavningen.... ) och han påstod att de var F1r efter några få honor VF. Isåfall faller resonomanget om urvalsodling. F1r kan väl knappast kallas för urvalsodlat ? Kan ju naturligtvis inte garantera att det var sant det han påstod. Cheddo, missade du dom på mässan ? Nä, det kan inte vara möjligt....
                  De var naturligtvis dyra, men allt är relativt. Kommer inte ihåg exakt vad de kostade, men typ strax under tusingen styck. Inte så värst många år sedan en VF Ikola kostade sånna summor.
                  Pigge
                  Bygger ny akvarielokal:
                  http://ovwali.blogg.se/
                  Uppdaterad:2011-12-23

                  Kommentar

                  • 56ovwal
                    Användare
                    • March 2004
                    • 664

                    Bilden på ´di gule´ hittar ni i inlägg nr.142 här:
                    Pigge
                    Bygger ny akvarielokal:
                    http://ovwali.blogg.se/
                    Uppdaterad:2011-12-23

                    Kommentar

                    • RobbanG
                      Användare
                      • January 2004
                      • 563

                      Om inte jag missminner mig hade Akvarieleasing en st T. Kiriza gold som skall ha varit vildfångad för ett tag sedan (ngn under vintern). Om det stämmer tyder det på att det är en naturlig färgvariant som förhoppningsvis åtefinns vid Kirizia (om det är ett område annars vid samma omrde som T. b. Kiriza) därav namnet.
                      //Robert

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

                        Hmm,mytomspunnen firre verkar det iaf vara!
                        Nån som sett VUXNA ex av den? Och de som kom in i swe ,har de börjat yngla av sig än? Hur blir avkomman? ger de 100% gult el blir det en del svart/gult också? Och hur bra blir då DESSA ??Ska vi utgå från att det e en färg-morf av "vanlig" sp. Black Kiriza? Då skulle man mao kunna skaffa EN individ och jobba med??
                        Kul med ny Tropheus men än känns det "så där" för mig ang. denna variant,el vad vi nu skall kalla den... Åas har jag inte sett den live ännu...
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • RobbanG
                          Användare
                          • January 2004
                          • 563

                          Som sagt, jag såg en individ!? Den var knallgul och ca 5 cm, den gick i samma kar som gäng vanliga Kiriza.
                          //Robert

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • March 2004
                            • 3187

                            Ursprungligen postat av färjekarlen
                            Tjena.
                            Är lite nybörjare på tropheus och undrar om dom går bra ihop med L-malar och pansarmalar?
                            L-malar funkar bra ihop m Tropheus men Pansarmalar vete fan. E inte de petigare med vtnet? Kräver väl mjukt å surt vtn?
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • March 2004
                              • 3187

                              Áng Kiriza Gold

                              Vad jag vet/hört så har samtliga ex som kommit till Swe varit runt 5 cm. Det luktar ju som om de släpptes samtidigt , från odlare då, tänker jag.

                              Troffe-Micke ; Hallåå!! Ge oss en lexion om detta nu!
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • Speedcat
                                Användare
                                • June 2005
                                • 80

                                Kiriza "mutant"

                                Hallå pigge såg dom garanterat i maltavi montern =)
                                Vi stog där tillsammans juh
                                Jo han påstod att dom var f1 men om du tittar på deras kropp och storlek på ögat så ser du att dom inte ser ut som troffar i regel..
                                Och jag tror inte att han ljuger killen som stod där ,men enligt rykten i efterhand så har denna killen köpt dom av tysken i fråga som säger sig ha odlat dom i massa generationer för att få fram en stam som bara ger gula yngel..
                                Jag vet inte vem man skall tro på men en sak e jag helt hundra på att dom helgula kiriza jag sett inte har en 100% tropheus kropp..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...