Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

    grymmt fina band på dina Ikola, det var länge sen ja såg så fin kvalite, tycker att de flesta ikola man ser är skräp faktiskt..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • February 2006
      • 1214

      Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
      ja jag har ju börjat odla bastarder inom auloncara med grymt snygga färger, och det är säkert framtiden om man ska odla , vad är det föt fel om man kan ta fram en troffe med mycket färg.
      vi har ju redan kirizan som är helt knallgul, vi har ob tropheus, allt säljer och är jätte dyrt i tyskland, och det som funkar i tyskland det kommer att komma till oss varken vi vill eller inte. mvh malawijanne
      De kiriza du pratar om är inavlad i mer än 10 generationer och är så pass missbidad att de simmar sämre och långsammare än en normal troffe och tycker man det är eftertaktat så är man lite fel ute tycker jag. deras kroppsform är ofta lite fel i proportioner med.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
        De kiriza du pratar om är inavlad i mer än 10 generationer och är så pass missbidad att de simmar sämre och långsammare än en normal troffe och tycker man det är eftertaktat så är man lite fel ute tycker jag. deras kroppsform är ofta lite fel i proportioner med.
        Det är just detta som jag tycker är sorgligt med korsningar och hård avel. Nu vet jag vad Janne menar och håller med honom att det som säljer är inte alltid det man tror. Folk är så inne på fina färger och annat så de glömmer själva arten och artens krav för att trivas.

        En knallgul troffe vill säkert många ha...men att den är sönderavlad och inte liknar sina förfäder utan blir någon typ av bastard och nästan en egen art tycks inte bekymra.

        Känns tråkigt att en sådan fin art som Tropheus nu riskerar att avlas sönder med allehanda färgkombos. En marknad finns det tyvärr...

        Kommentar

        • johho
          NCS Medlem

          • March 2007
          • 1825

          Är så skönt att ha F1r så man vet att iaf min egen generation är nästan så bra som den kan vara.

          Kommentar

          • Robert P
            Användare
            • April 2004
            • 11

            Finns det verkligen en marknad för framavlade troffar i sverige. Det är ju ändå mest vi ciklidnördar som håller dem och de flesta av oss är ju ganska konservativa. Det är ju dessutom dyr fisk som kan vara lite lurig att hålla, även om jag tycker att svårigheten är lite överdriven. Så vilka skulle köpa dessa fiskar?

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              Hahahaha jag visste att det skulle blí en sån här diskussion. Alltså jag har ingen som helst ambition att dra upp ett enda yngel nu eller inom de närmsta 10 åren men eftersom jag är jävligt nyfiken så vill jag veta vad som krävs för att få fram vissa snygga fiskar jag sett. Pemba och körsbär lär inte direkt bli något roligt men bärnsten och pemba blir ju hur coolt som helst. Jag skulle dock aldrig få för mig att sälja fisken men det hade varit skoj att ha en grupp Tropheus spec. black bärnsten
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                Ursprungligen postat av Jonas E
                Hahahaha jag visste att det skulle blí en sån här diskussion. Alltså jag har ingen som helst ambition att dra upp ett enda yngel nu eller inom de närmsta 10 åren men eftersom jag är jävligt nyfiken så vill jag veta vad som krävs för att få fram vissa snygga fiskar jag sett. Pemba och körsbär lär inte direkt bli något roligt men bärnsten och pemba blir ju hur coolt som helst. Jag skulle dock aldrig få för mig att sälja fisken men det hade varit skoj att ha en grupp Tropheus spec. black bärnsten
                Det är väl knappast otippat då det här är ett forum för akvariehobbyn och Tropheus är en art som ligger många varmt om hjärtat. Säger sig självt att det är en intressant diskussion ur många synvinklar.

                Alla är nog jäkligt nyfikna om hur en bastard mellan diverse Tropheus skulle se ut. T ex så undrar jag hur en Tropheus med en Ikola mamma och en duboisi pappa skulle se ut. Svart grundkropp med gult band och blått huvud.

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  De kiriza du pratar om är inavlad i mer än 10 generationer och är så pass missbidad att de simmar sämre och långsammare än en normal troffe och tycker man det är eftertaktat så är man lite fel ute tycker jag. deras kroppsform är ofta lite fel i proportioner med.
                  Inavlad? Simmar långsammare och sämre än en normal troffe? Inte de gula som jag har sett i alla fall. Vad grundar du detta på?

                  Mvh
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2533

                    hade inget batteri i blixten så det blev med den inbyggda...såhär har de hållt på ända sen jag kom hem från jobbet

                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      Ursprungligen postat av Jonas E
                      hade inget batteri i blixten så det blev med den inbyggda...såhär har de hållt på ända sen jag kom hem från jobbet

                      http://i7.photobucket.com/albums/y29...oannat1026.jpg
                      Härlig orange Pemba. Snygga! Vad är det för troffe som simmar nedåt?

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

                        det är akvariets ungkarl, o inte lär han få några tjejer av egen sort iheller. En kasanga =)
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Speedcat
                          Användare
                          • June 2005
                          • 80

                          Calle dom kiriza som man kallar mutant e inavlade i minst 10 generationer..
                          För jag snackar med en som har avlat dom från början i tyskland iaf..
                          Och inaveln e pga att dom gett så få gula yngel på varje kull ända tills för någon generation sen..

                          Kommentar

                          • färjekarlen

                            Tjena.
                            Är lite nybörjare på tropheus och undrar om dom går bra ihop med L-malar och pansarmalar?

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              Ursprungligen postat av färjekarlen
                              Tjena.
                              Är lite nybörjare på tropheus och undrar om dom går bra ihop med L-malar och pansarmalar?
                              Det är inga problem alls. Jag har inte stött på några problem när jag haft just denna kombo i akvariet.

                              Kommentar

                              • Stephan E
                                Användare
                                • February 2005
                                • 307

                                Såg på nätet får någon tid sedan att någon verkar ha odlat fram en vit ikola. Vet inte om det är en sönderavlad dubbe eller om man har fått en mutation av den vanliga ikolan, men den kallades hur som helst för "ikola white".

                                När det gäller den knallgula Kirizan så bör den antagligen även kunna finnas i sjön men i enstaka exemplar. Vore lite konstigt om bredden på det gula bandet slutade med ikola.
                                Senast redigerad av Stephan E; 30 May 2007, 21:44.
                                Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                                Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...