Troffetråden 2007 - del1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

    Ursprungligen postat av Matz Karlsén
    Jag beställde också 20 Kiriza som får gå med regnbågarna istället för bärnstenarna. Det kan nog bli en ganska häftig färgkombination. På tal om bussgods så har jag tidigare beställt från Aquariummalai i örebro till Växjö och fiskarna var hur pigga som helst vid framkonsten.
    Hade ej vågat transportera vuxna trophusar på det viset hur har du tänkt packa dom

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • February 2006
      • 777

      Ursprungligen postat av tezz
      Hade ej vågat transportera vuxna trophusar på det viset hur har du tänkt packa dom

      varför inte?

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • February 2006
        • 1069

        Ursprungligen postat av Danne_K
        varför inte?
        stress faktorn är väldigt stor

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • January 2005
          • 1042

          Vad är skillnaden på en mörk frigolitlåda och en mörk frigolitlåda? För det är väl så man packar fisken i båda fallen.

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • February 2006
            • 1069

            Ursprungligen postat av blackened
            Vad är skillnaden på en mörk frigolitlåda och en mörk frigolitlåda? För det är väl så man packar fisken i båda fallen.
            Frågar du mig eller?

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              beställt många ggr via bussgods och det har funkat klockrent..
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • February 2006
                • 1069

                skilnaden på att transportera själv eller bussgods är det kan ta dubbelt så lång tid dom kan bli ner kylda och du kan ej titta till dom
                sen sa jag att jag hade inte vågat transportera så inget annart

                Kommentar

                • tezz
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1069

                  Ursprungligen postat av specmats
                  beställt många ggr via bussgods och det har funkat klockrent..
                  Hur lång tid har det tagit tänker mest på hur man gör med syre biten

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

                    allt från 3 timmar till 10 timmar, och ja just kyla är nått som kan vara besvärligt, oftast så brukar paketet förvaras varmt, även på terminalen där man hämtar, vanligtvis står det "keep warm" på paketet
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1069

                      Ursprungligen postat av specmats
                      allt från 3 timmar till 10 timmar, och ja just kyla är nått som kan vara besvärligt, oftast så brukar paketet förvaras varmt, även på terminalen där man hämtar, vanligtvis står det "keep warm" på paketet
                      Ja va nervös när jag flyttade mina just för stress ändå tog flytten bara 2 tim
                      packade dom en och en i påsar för att undvika så mycket stress som möjligt

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

                        ja dom brukar singelpackas men ibland inte, nån gång hade dom packat typ 10 honor i en stor påse! kändes inte bra, arten var vf M.Auratus! det gick bra men jag tycker att det är slarv..
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • February 2004
                          • 1127

                          Ursprungligen postat av tezz
                          stress faktorn är väldigt stor
                          Mina troffar från aquariummalawi var inte det enda stressade. Dom är ju packade i påsar om fem och fem och det är ju så all tropisk fisk kommer hit. Dessutom är det mörkt i lådan så dom blir lugna. Mina troffar satte direkt igång med att leka efter att jag hade satt dom i karet.
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • tezz
                            Användare
                            • February 2006
                            • 1069

                            Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                            Mina troffar från aquariummalawi var inte det enda stressade. Dom är ju packade i påsar om fem och fem och det är ju så all tropisk fisk kommer hit. Dessutom är det mörkt i lådan så dom blir lugna. Mina troffar satte direkt igång med att leka efter att jag hade satt dom i karet.
                            va dom könsmogna?Dom flesta som vet något om troffar skulle inte packa flera st könsmogna troffar i samma påse såvidare dom ej är sövda
                            Sen har jag aldrig varit med om en fisk som ej skulle bli stressad av att hamna i en påse

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • February 2006
                              • 777

                              Ursprungligen postat av tezz
                              stress faktorn är väldigt stor
                              tror inte skilnaden är specielt stor mot för att åka bil. Man kan ju göra så att man lastar den på bussen sj och sen så har man någon som tar emot dom direkt då blir ju inte frakten så mycket längre heller. (det blir ju dock en annan sak om dom måste byta buss någonstans på vägen. och så finns väll en hel del andra faktorer som kan göra det sämre tex temp)

                              Kommentar

                              • Nüddlah
                                Användare
                                • January 2007
                                • 294

                                Jag körde hem ett victoriapar i en hink från stockholm en gång en jävligt varm dag utan ac kom jag på nu. Det är 35 mil i varm bil men jag hade en kylklamp i hinken och flera med mig och en thermometer så att fiskarna kunde välja område att stå i. Och sen försökte jag hålla det på en bra nivå med temp och det gick utmärkt. Kom bara att tänka på det.. Bussgods är inget för mig, tycker att det är omoraliskt att skicka fisk i en låda med folk som inte vet hur dom ska hantera fisken. Det är liv man chansar med. Och jag är både vegetarian och förespråkare för djur så att om man inte kan hämta fisken och hantera dom under personligt kontrollerade förhållanden så är det gambling både med liv och pengar. Jag åker hellre en bit och köper ett flertal fiskar och åker hem med dom under ett kontrollerat förhållande och kanske tar med en vän. Men det låter som era bussgodsresor bara handlat om timmar. När jag skickat saker med bussgods och fått beställningar via bussgods så har det tagit i genomsnitt 4-5 dagar. Men så har ni aldrig skickat då antar jag. Låter som ni har god koll på tider osv?! Hoppas.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...